Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Advertisements

KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Pedagogikk og elevkunnskap
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Skolestarter 2017 Foreldremøte Skolestarter 2017 Foreldremøte
Skulestart 2011.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid og konflikt.
Vurdering for læring.
Informasjon til FAU
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Muntlig vurdering – å veilede andre
Velkommen til August 2017.
En positiv skoleforelder.
- sammen for en bedre skole!
PALS.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Venner & valg Avslutning.
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Finsk lærer i svensk skole
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Sammen er vi en stjernehimmel
Øraker -En drømmeskole.
PRAKSISMØTE.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Lekser.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
Velkommen til foreldremøte
«Den gode timen på Saltvern»
Velkommen til foreldremøte
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Hva er en foreldrekontakt?
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås

Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor ved Høyskolen i Hedmark

Ha venner Krenking og mobbing gjør det vanskelig å være elev Har du venner så trives du

Lærerne bør være voksne God klasseledelse Skape gode relasjoner mellom lærer og elev Være proaktiv og ikke reaktiv: «si ifra på forhånd, framfor å kjefte etterpå»

Skolen bør ha god struktur Skolen bør være et fellesskap som styres av normer og regler Holde det ryddig Reparere det som ødelegges

Foreldre bør snakke positivt om skolen Når foreldre snakker positivt om skolen så synes elever at skolen er bra Ikke snakk negativt om skolen mens barna hører det Snakk med barna om skolen! Spør dem hvordan dagen har vært.

Fedre bør engasjere seg i skolen At fedre engasjerer seg har spesielt god virkning på gutter og skolearbeid «Mindre fotball – mer skole»

Elevene må jobbe på skolen Elever som jobber godt med skolearbeid gjør det best på skolen

Øk læringstrykket Lærer og foreldre – Være tydelig overfor eleven – Forvente – Gi tilbakemeldinger – Vise oppmerksomhet – Toleranse for at elever gjør feil

Ikke bestemte pedagogiske metoder Variasjon av undervisningsmetoder Skolen har en kollektiv praksis - dvs godt samarbeid mellom lærere «Ansvar for egen læring» – fungerer dårlig

Bruk hue 29.oktober Bruk hue