Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås
Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor ved Høyskolen i Hedmark
Ha venner Krenking og mobbing gjør det vanskelig å være elev Har du venner så trives du
Lærerne bør være voksne God klasseledelse Skape gode relasjoner mellom lærer og elev Være proaktiv og ikke reaktiv: «si ifra på forhånd, framfor å kjefte etterpå»
Skolen bør ha god struktur Skolen bør være et fellesskap som styres av normer og regler Holde det ryddig Reparere det som ødelegges
Foreldre bør snakke positivt om skolen Når foreldre snakker positivt om skolen så synes elever at skolen er bra Ikke snakk negativt om skolen mens barna hører det Snakk med barna om skolen! Spør dem hvordan dagen har vært.
Fedre bør engasjere seg i skolen At fedre engasjerer seg har spesielt god virkning på gutter og skolearbeid «Mindre fotball – mer skole»
Elevene må jobbe på skolen Elever som jobber godt med skolearbeid gjør det best på skolen
Øk læringstrykket Lærer og foreldre – Være tydelig overfor eleven – Forvente – Gi tilbakemeldinger – Vise oppmerksomhet – Toleranse for at elever gjør feil
Ikke bestemte pedagogiske metoder Variasjon av undervisningsmetoder Skolen har en kollektiv praksis - dvs godt samarbeid mellom lærere «Ansvar for egen læring» – fungerer dårlig
Bruk hue 29.oktober Bruk hue