KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Advertisements

Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Fylkesmannens rolle i reformen
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannens inviterer til «Tenketank» vedr kommunereformen Fredag 3. januar 2014 kl –
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
KS si rolle i kommunereforma Jenny Følling KS Sogn og Fjordane Stortingsbenken
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Kommunereformen – status
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Regionreforma – vår status
Samhandling for effektive planprosesser
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Familieråd En for alle, alle for en
Evaluering av ”Fritt Fram”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Utdanningskomiteen 19. mai
Kommunereforma i Telemark
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Erfaringer med regionalisering Skatteetaten
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Kommunereform Fusa kommune
Pådriver og partner i endringsprosessen Janne Johnsen fylkesordfører
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Den matematiske samtalen
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Organisasjons-utvikling FO 2019
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Konsept regionalutvikling
Utredningsgruppe samferdsel
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta- og forskningsbasert kunnskap som bidrag til godt vedtaks- grunnlag i kommunene Tilrettelegging av arenaer for utvikling, kunnskapsdeling og erfaringsutveksling Samordne prosesser som omfatter kommunene i fylket KS skal være gjenkjennelig som medlems- og interesseorganisasjon også når kommunereformarbeidet pågår

KS sitt utgangspunkt Et enstemmig landsting i KS uttalte i februar 2012 at:  kommunegrenser kan endrast ved gode lokale prosessar  oppgåvene må vere avgjerande for kommunestrukturen  kommunane sjølv må ha styrande innverknad på prosessen Hovedstyret vedtok i juni 2013 at:  «En mulig endring av kommunestrukturen forutsetter et tydelig initiativ fra Stortinget, med en klar begrunnelse, et klart formål, tydelige rammer for prosessen og en overordnet tidsplan»

Lokale prosesser – kommunene må styre KS har som forutsetning at eventuelle endringer i kommunestrukturen må bygge på gode lokale prosesser Det er kommunene selv som må eie prosessene, med bistand frå KS og Fylkesmannen. KS skal ikke drive fram prosessene. KS Landsstyre uttalte bl.a. følgende 28. mai: «Landsstyret er positiv til at KS sentralt og regionalt tilrettelegger for og gir prosessveiledning i lokale prosesser og at dette gjøres i samarbeid med fylkesmannsembetene, i et likeverdig samarbeid. Det forutsettes at det er gjensidig forståelse i dette samarbeidet for at kommunene selv styrer framdriften i prosessene, og definerer sine behov for veiledning og prosesstøtte»

Kun kommunereform? Hva med stats –og styringsreform? Staten må bidra med: Betydelig reduksjon i statlig detaljstyring og rapporteringskrav Klar reduksjon i landsomfattende tilsyn Færre innsigelser til arealplanene Flytte ressurser og oppgaver fra stat til kommune Mer enhetlig regional organisering på statlig side

KS skal samarbeide med fylkesmannen, men har ulikt mandat: KS nasjonalt og lokalt (v/fylkesstyret) skal ikke mene noe om hvem som bør slå seg sammen Kommunene må selv eie prosessene og hvem de vil innlede samtaler med KS kan bidra med kunnskap som vil være viktige i vurderinger i forb. med lokale vedtak: Formidle fakta. KS som «ekspertorganisasjon» – Kunnskap om lokaldemokrati og hva som fører til deltakelse – Økonomisk beregningsmodell som viser økonomiske utslag av sammenslåinger gitt dagens inntektssystem (inntil 7 kommuner) – Viktige arbeidsgiverspørsmål KSK kan gi rådgivning – saksutredning, prosessdesign og bistand til gjennomføring av prosesser, temadager, mv KS rolle: samarbeide, formidle, støtte og gi råd

Utgreiingsansvar for alle kommunar Flertallet i Kommunal- og forvaltningskomiteen har understreket at «det er eit utredningsansvar for alle kommunar», og departementet har fastslått at det innebærer at alle kommunar skal gå gjennom prosessen med å diskutere og vurdere samanslåing, samt gjøre vedtak innen våren KS vil ikke ha noen rolle når det gjelder hvilke kommunar som bør innlede samtaler med hvem, jfr. premissen om at det er kommunene som skal eie prosessene MEN: KS vil på medlemmane sine premisser legge til rette for lokale prosessar saman med Fylkesmannen når det blir etterspurt

Sikre folkevalgte regioner Flytte oppgaver nærmere innbyggerne - også til et regionalt folkevalgt nivå Ikke overføre oppgaver fra fylkeskommunene før etter en helhetlig oppgavegjennomgang og avklart framtidig kommune- og regionstruktur

KS – oppgaver og arenaer Interessepolitikk Tariff og arbeidsgiverstrategier – «Skodd for framtiden» Utviklingspartner – KS Konsulent Samarbeid med Fylkesmannen RU, fylkesstyret, fylkesmøtet, felles møteplasser Folkevalgtprogrammet Konsultasjonsordningen

Interessepolitikken: KS har en offensiv rolle Kommunestruktur må sees i sammenheng med de oppgaver kommunene får Det er naturlig å se de kommunale og fylkeskommune/regionale oppgavene i sammenheng. Oppgaver må vurderes ut fra nærhet til innbyggerne, politisk folkevalgt forankring og effektiv oppgaveløsning Midler til bruk i reformstøtte må være friske midler Regjeringen må allerede nå iverksette tiltak som viser at kommunene skal få større tillit. Staten må bidra med: – Betydelig reduksjon i statlig detaljstyring og rapporteringskrav – Flytte ressurser og oppgaver fra stat til kommune – Mer enhetlig regional organisering på statlig side