Dag 2: Handlingsrom i rådgjevingstenesta Rådgjevarkonferansen Sogn og Fjordane Loen 3.-4. november 2015 Ann Karin Sandal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyring om retten til nødvendig rådgjeving og kompetanse for rådgjevarar. FRIST 1.NOVEMBER Forskriftsendringar: Retten til nødvendig rådgjeving (forskrift.
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
RÅDGJEVARSEMINARET 2005 INNLEGG VED GUTTORM ULLA NHO MØRE OG ROMSDAL
Karriererettleiing Konferanse v/ Utdanningsdirektoratet Bergen Svein-Erik Fjeld, Opplæringsdirektør Hordaland.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
Landsorganisasjonen i Norge
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
UTDANNINGSVALG.
Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Velkommen til et nytt skoleår!
Visjon Ørsta vidaregåande skule: Meistring gjennom aktivitet og utforsking.
” Frå Utdanning til Jobb ” Hausten 2011 / Våren 2012.
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule. Klasseleiing - læringsleiing Mykje meir enn reglar og rutinar! Klasseleiingsbordet: Ein integrert kompetanse.
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
FRÅ MELLOMTRINN TIL UNGDOMSTRINN Du ska få en dag i mårå som rein og ubrukt står og med blanke ark og farjestifter tel, ……. FORELDREMØTE FOR 7. TRINN ORSTAD.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Elevperspektiv på overgang frå ungdomsskule til vidaregåande skule Del 1: Om bakgrunn for val til vidaregåande opplæring Rådgjevarkonferansen Sogn og Fjordane.
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Kommunane i Sogn regionråd ”Sats på skulen - Snu Sogn!” Utviklingsprogram
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Skuleovertaking * Bratteberg skule er praksisskule for lærarutdanninga ved HVO. * Skuleåret skal Sæbø skule og Bratteberg skule ha praksisopplæring.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
«Å stå utenfor» Inkluderende praksiser i skolen 25. oktober 2016 KoRus vest-Bergen Reidar Dale «Eg er, fordi du tenkjer på meg. Vi bli ikkje oss sjølve.
Undersøking – SFS Kven svarar? Om kontinuitet.
Arbeidsmøte Mål for økta: Skape betre forankring for utviklinga i dei tre fasene i progresjonsplan hausten Førebu prosessane gjennom dei.
Helse Førde Resultat frå Multisenterstudie «Barn som pårørande» Kjellaug K. Berntsen Koordinator BSP.
VURDERING FOR LÆRING MÅLSETJINGAR, KJENNETEIKN PÅ GOD PRAKSIS OG ORGANISERING AV LÆRANDE NETTVERK.
Eigenvurdering og sjølvregulering
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Velkommen.
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Eigenvurdering og sjølvregulering
Kva veit vi om motivasjon og meistring i skulen?
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Introduksjonsdag Rune Solenes Opstad, assisterende fylkesutdanningssjef.
FORELDREMØTE STUDIESPESIALISERANDE
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valfag og fordjupingsfag
Vegen vidare… Kva skaper eit godt og utviklande læringsmiljø?
Rådgjeving/ utdanningsval
Å legge til rette for djupnelæring B – Samarbeid
NYTT SKULEÅR – NYE MULEGHEITER
FORELDREMØTE 5B Sagstad skule hausten 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Dag 2: Handlingsrom i rådgjevingstenesta Rådgjevarkonferansen Sogn og Fjordane Loen november 2015 Ann Karin Sandal

innleiing  Knyte an til oppsummeringane i plenum frå dagen før  Kva verktøy har vi for god rettleiing og brubygging  Identifisere handlingsrommet og samarbeidsarenaer  Korleis støtte læraren som rettleiar i utdannings- og yrkesrådgjevinga

Overgang  Frå det kjende til noko nytt (og ukjend?)  Frå ein fase i livet til ein ny livsfase  Endringar innhald i fag og nye fag aktivitetar og arbeidsmåtar sosialt praktisk

Læring i fellesfag Gjenkjenning frå grunnskulen! Positiv identifisering med skulen: Yrkesretting og praktisk retta Engasjerte lærarar Fagleg meistring

Læring i fellesfag Mindre positiv identifisering med skulen! Manglande yrkesretting og lite praktisk retta Uengasjerte lærarar Lav fagleg meistring

Dei faga som eg sleit med på ungdomsskulen dei har eg litt betre karakterar i no og det er betre, eg er meir fornøgd med dei. Og det er nok fordi eg likar lærarane mykje betre her (…) måten dei undervise på… Viss ein lærar ikkje er interessert eller konkret så gjev eg så lett opp i det faget. Og då misser den læraren tilliten, då gidd eg liksom ikkje.

Me lære jo mykje om kva som skjer på produksjonssida, kva skjer når du sveiser, og korleis det eigentleg skjer. Dette kunne me ha komme nærmare inn på i naturfag, kva som eigentleg skjer. Det hadde me fått bruk for vidare, i staden for å lære alt kvar for seg, og ting som me kanskje ikkje har bruk for.

Læring i programfaga (1)  Nye fag og arbeidsmåtar  Kreativitet  Engasjerte lærarar som formidle praktiske og erfaringsbaserte kunnskapar  Samarbeid om arbeidsoppgåver  Stadfesting av forventningar og tilpassing til elevane sine interesser

Dei er jo forskjellige her òg. Men, dei bruke litt tid på oss, dei let oss bli med dei personleg òg, at ikkje det berre er fag, fag, fag heile tida. Og er liksom slik, då får ein meir tillit til dei og…ein blir meir kjent med dei, og då er det enklare å jobbe òg. Når me har om eit tema så kan dei fortelje litt meir personleg om det, sine erfaringar på ein måte og det er fint

Læring i programfaga (2) Eg følte meg veldig styrt. Det er det verste eg veit! Når eg har ein idè så liker eg å få brukt den og ta den ut før eg gløymer den heilt. Det fekk eg ikkje gjere på den skulen. Der var det veldig strukturerte og faste opplegg som me måtte følgje, ein fast progresjon, og det synst eg var veldig frustrerande eigentleg. Når eg tok det opp med lærarane og skulen følte eg vel at eg vart veldig oversett. Det var eg som måtte tilpasse meg.

Læringserfaringar på arbeidsplassar Autentiske arbeidsoppgåver Deltaking i arbeidsfellesskap Å få ansvar!

Meistring – anerkjenning- utprøving  Å bli sett og anerkjent – eit grunnleggjande behov  Skape sjølvrespekt, sjølvtillit  Utforske sine evner og talent Eg lærte mykje på den arbeidsplassen. Eg fekk delta og det var fint. Du lære mykje og får det i hendene når du prøve sjølv.

Viktige element i det å bli trygg i utdanningsvalet sitt  Meistring av skulen sine krav og forventningar - sjølvtillit  Å bli vist tillit på arbeidsplassen- prøve ut  Utvikle tillit til læraren - engasjement og kunnskap

Overgang frå ungdomskulen til vgs  13- årig utdanningsløp – heilskap og samanheng?  Mange elevar fortel om manglande heilskap og samanheng!

Å krysse over… boundary crossing

Døme: Vurdering i Prosjekt til fordjuping

Kvar oppstår brota i overgangen?  Fagleg innhald og krav  Metodar og læringsaktivitetar  Vurderingsformer  Læringsmiljø  Forventningar til eleven  Relasjonar  Sosialt miljø

Å krysse over… boundary crossing  Mellom u.sk – vgs  Mellom programfag – fellesfag  Lære seg å sjå verdien i ulikskapen  Mange elevar treng hjelp til å forstå dei ulike tenkemåtane på dei ulike læringsarenaene  Kva kan rådgjevartenesta bidra med?

Læraren som «rådgjevar» Undervisning i faga -Skape interesser og motivasjon -Vise relevans til utdanning og yrke

Faget Utdanningsval Alle elevane var svært positive til både hospitering i vgs og til utplassering på arbeidsplassar - observere og snakke med andre elevar - gjere eigne erfaringar - møte med arbeidslivet og eit arbeidsmiljø - ynskje om lengre og fleire periodar/dagar

Evaluering av innføring av faget Utdanningsval  Få av elevane på 10. steget tykkjer at faget utdanningsvalg har gjort dei sikrare på val av utdanningsprogram i vgs  Påverka ikkje valet eller fekk auka medvit om sine sterke sider  Høgtpresterande elevar tykkjer i størst grad at faget er interessant, lærerikt og meningsfullt  Mange skjønne ikkje kva faget består av, og at t.d. hospitering i vgs er ein del av faget

Evaluering av innføring av faget Utdanningsval Elevane har behov for - «skreddarsaum» - betre lærebøker - større opplevd nytteverdi - at det vert lagt til rette ressursmessig for variert og relevant erfaringslæring Skulen har behov for - kompetanseheving innafor dette feltet

Undersøking av elavane sine erfaringar med Utdanningsval Råheim, 2012)  Praktisk utprøving bidreg til auka kunnskap om utdanningssystem og næringsliv.  Praktisk utprøving viser samanheng mellom skule og arbeidsliv.  Praktisk utprøving bidreg til innsikt i dei sosiale sidene i eit praksisfellesskap.  Praktisk utprøving gjer eleven i stand til å reflektere over forventningane sine.

 Praktisk utprøving bidreg til at elevane har realistiske planar for seinare utdanning.  Praktisk utprøving bidreg til at eleven framstår som ein meir likeverdig part i ein rådgjevingssituasjon.  Praksis bidreg til forventningar om meistring av oppgåver som elevane vil få i framtida.  Praksis klargjer behovet for vidare rådgjeving.

Evaluering av innføring av valfag i ungdomsskulen Høg trivsel på valgfaga - er praktiske -er noko anna enn dei vanlege timane i klasserommet Skape motivasjon - praktiske oppgåver -likskap mellom valgfaget og eigne fritidsaktivitetar Gjort eit val - medbestemming

Utdanningsval og Prosjekt til fordjuping  Faga har mellom anna som føremål å gje elevane høve til å utforske sine eigne faglege interesser, bli kjende med arbeids- og yrkesliv og få god informasjon om både utdannings- og karrierevegar  Gjennom hospitering i den vidaregåande skulen og på arbeidsplassar, arbeidslivserfaringar, informasjon og rettleiing er det eit mål at elevane skal få eit konkret erfaringsgrunnlag for å velje retning i vidaregåande opplæring og eit eventuelt framtidig yrke

4 modellar for gjennomføring av PTF Lav yrkesrelevansHøg yrkesrelevans Skjerma Ikkje skjerma Nyen, Torgeir og Tønder, Anna Hagen: Fleksibilitet eller faglighet? En studie av innføringen av faget prosjekt til fordypning i Kunnskapsløftet. Fafo-rapport 2012:47 Klasseroms- prosjekt Kvasibedrift/ skuleverkstad ArbeidserfaringLæring i arbeid

Rapporten Fleksibilitet eller faglighet?  Skuleeigar legg formelle rammer for faget  Skuleleiing lite aktiv  Avdelingsleiar/ yrkesfaglærar som har det reelle ansvaret - lage læreplan - organisere innhaldet i faget - gjere avtalar med arbeidslivet  Mangle ofte forankring i skulen

Arbeidslivet si rolle  Involvering og innflytelse i planlegging og gjennomføring har betydning for utvikling av yrkesidentitet hjå elevane  Rapporten viser liten eller ulik grad av involvering –skilnad mellom bransjar –viktig med avklaring av gjensidige forventningar mellom skule og bedrifter

Ny forskrift/læreplan i 2016?  Skuleeigar har ansvaret for at det blir utarbeida lokale læreplanar i PTF i samarbeid med arbeidslivet  Skuleeigar leggje til rette for at elevane får eit reelt val mellom fleire læreplanar i PTF (vg3)  Arbeidsplassar skal vere den viktigaste læringsarenaen  Tilbodet skal ta utg.pkt i elevens interesser og behov

Identitet - anerkjenning  Å bli sett og anerkjent – eit grunnleggjande behov  Skape sjølvrespekt, sjølvtillit  Utforske sine evner og talent Eg lærte mykje på den arbeidsplassen. Eg fekk delta og det var fint. Du lære mykje og får det i hendene når du prøve sjølv.

The Happenstance Learning Theory  Kva er grunnlaget og målsetjinga for utdannings- og yrkesrettleiing av ungdom?  Mykje av den rådgjevinga som vert gjennomført har som utgangspunkt at elevar skal gjennom eit strukturert utdanningsløp basert på rasjonelle val, og der rådgjevar si oppgåve er å hjelpe elevar til å kartleggje føresetnader og planlegge sin karriere

Er livet slik?  Livet tek ofte uventa vendingar og dei fleste yrkeskarrierar er i stor grad resultat av ulike tilfeldigheiter  Arbeide mot mål og ha planar for framtida, samstundes oppmuntre dei usikre til å definere si usikkerheit om til openheit og vere aktive og sjå mulegheiter Career counselors should be able to help people handle many transitions in Life, not just the transition from school to work (Krumboltz, 2008:142).

Handlingsrommet…  På kva måte kan Prosjekt til fordjuping, Utdanningsval, Arbeidslivsfag og ulike valfag bli ein enno betre arena for rettleiing mot utdanning og yrke?  Identifisere handlingsrommet og samarbeidsarenaer!

Kjelder  Dæhlen, M. & Eriksen I.M. (2015). Det tenner en gnist. Evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet. NOVA- rapport, nr 2/15  Lødding, B. & Holen, S. (2012). Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet. Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. NIFU- rapport, nr 28/2012  Nyen, Torgeir og Tønder, Anna Hagen: Fleksibilitet eller faglighet? En studie av innføringen av faget prosjekt til fordypning i Kunnskapsløftet. Fafo-rapport 2012:47  Sandal, A. K. (2014). Ungdom og utdanningsval. Om elevar sine opplevingar av val og overgangsprosessar. Avhandling for PhD-graden, Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen