LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Lesing og lesestrategier
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Målprosesser Uke 2.
Informasjon om eksamen
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Å arbeide i studiegruppe:
Hvordan forberede meg til tentamen?
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Leseforståelse/metakognisjon
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Samtaletrekk B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Målprosesser Uke 2.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fysisk og psykisk helse
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Om vurdering og nye eksamensformer
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Sitering, referering og plagiering
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Velkommen til foreldremøte for 6.trinn
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17

 Fremgangsmåte for å nå et mål.  Arbeidsmåte for å strukturere / organisere egen læring. Hva er egentlig en læringsstrategi?

Hvordan er det for deg? Hva lærer du mest av?!

 Gjør det enklere å lære og huske nytt stoff!  Hjelpemidler til arbeid med delemner, skriftlige oppgaver, fremføringer eller forberedelser til prøver.  Vi er forskjellige og lærer best på ulike måter. Hvorfor viktig å kunne og bruke ulike læringsstrategier?

FØRSTRATEGIER - for å ”logge seg på” det man kan fra før.

Tenkeskriving TANKER, IDEER eller SPØRSMÅL etter å ha lest et avsnitt, sett på noe osv. FREMMER REFLEKSJON

STRATEGIER UNDERVEIS (lese- og notatmåter)

Tokolonnenotat - gjerne med bilder eller tegninger Fungerer også utmerket på norsk, engelsk...!

Tankekart eller bildekart

Tidslinje

Tidslinje med bilder (og litt annerledes satt opp) Husker du at dere i fjor lagde en tidslinje om Amerika som lignet på dette?!

Venndiagram - for å sammenligne hendelser, ting eller personer.

 Les teksten + noter nøkkelord / lag tankekart.  Forbered det du skal si i læresamtalen etterpå: (NB: Begge to skal gjøre hver runde, ”anne hver”!)  1. runde: ”Jeg har lært at....”  2. runde: ”Jeg mener den viktigste setningen er...”  3. runde: ”Mitt faktaspørsmål er...” (Den andre prøver å svare.)  4. runde: ”Jeg lurer på...” (Den andre prøver å svare.) Læresamtale (ca. 5 minutter)

 3-4 elever deler en tekst mellom seg.  Overblikk (BISON), nærlesing og ta notater til ”ditt” avsnitt.  Elevene lærer hverandre om sitt tema.  Notering av det viktigste de andre forteller. Samarbeidslæring / Ekspertmodellen

Literature Circle / ”Litteratursirkel” I en gruppe får personene ulike oppgaver til en tekst. SAMARBEID og DELING av opplysninger - > ØKT LÆRING

 Øvelse i å lage gode spørsmål -> ofte flinkere til å svare på andres spørsmål også. FOSS (Forholdet spørsmål svar)

Sammendrag - en kort oppsummering av det viktigste i en tekst. 1. Ta et BISON-blikk på teksten. 2. Nærles. 3. Noter nøkkelord fra hvert avsnitt. 4. Lag egne setninger utifra nøkkelordene. NB: KORT!

 Du trenger IKKE å forstå hvert eneste ord i en muntlig eller skriftlig tekst!  Etter et bestemt tema: lurt å diskutere med noen andre hvordan det har vært å jobbe med den aktuelle læringsstrategien.  Hva bør jeg gjøre på neste tema? Samme læringsstrategi eller en annen?! NB!

 ”Undersøkelser viser at studenter som noterer i timene får gjennomgående bedre karakterer enn de som ikke gjør det.” (Fritt fra boka 101 gode råd om studieteknikk) LITT STUDIETEKNIKK

 BEVISSTGJØRING: Hva er målet (læringsmålet)?  SAMARBEID med andre!  MOTIVER deg selv!  Jobb med SELVDISIPLIN (legg bort mobil, FB, TV osv.)  TREN opp LESEHASTIGHETEN  TREN PÅ ULIKE STUDIETEKNIKKER (LÆRINGSSTRATEGIER)  Ta strukturerte og kortfatta NOTATER Tips fra 101 gode råd om studieteknikk

 HUSK Å HØRE DEG SELV.... .... OG REPETERE!  NB: Korttidsminne og langtidsminne  BRUK farger og fargekoder Flere tips...

HUSK...

Fysisk aktivitet hjelper deg å lære!

OG SIST, MEN IKKE MINST...