Teknik & demens i Norden. Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Advertisements

Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Teknologi som støtte til personer med demens og deres pårørende
Høgskolen i Sør-TrøndelagAvansIT Hovedprosjektoppgave 1 ” Overv å kningskamera ”
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Teknologi som støtte til personer med demens og deres pårørende
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Psyk-IT Torhild Holthe Ergoterapeut MSc, forsker Velferdsteknologi i demensomsorgen.
Ergoterapeut Linda Gjøra Hjelpemidler og demens PSYK IT 14.september 2010.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Kartlegging av tjenestereise Veikart for tjenesteinnovasjon
Pilegrimsledene til Nidaros Pilgrim Ways to Nidaros - Caminos de Nidaros pilegrim.info pilgrim.info peregrino.info Pilegrimsledene til Nidaros inngår.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Nysgjerrigpermetoden
Møteplass for mestring
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
veien til ledelse Ledermobilisering
Beste gps eldre i Norge.
Utlånsboden  Vardenes skole.
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Velkommen!.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den matematiske samtalen
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
PILOT DIGITAL SIGNATUR
Støvsug et rom som ikke er ditt. 11. desember:
Klubbutvikling oppfølging
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Hvem er vi og hva er oppdraget?
Å måtte ta et skritt unna
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Bra for legen – bra for pasienten
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST. MÅLTIDER
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Enkel brukerveiledning
MEG SELV EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Nasjonalforeningen for folkehelsen Hedmark og Oppland
Anskaffelse og Gjenanskaffelse
Utskrift av presentasjonen:

Teknik & demens i Norden

Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet. Søke kunnskap om hvordan personer med demens får tak i hjelpemidlene og hvilken opplæring og oppfølging de får.

Prosjekt Prosjektgruppen består av 2 ergoterapeuter fra hvert av de nordiske landene Kostnadene dekkes av –50% Nordisk utviklingssenter for hjelpemidler, NUH –50% av de deltakende institusjoner. –I NORGE, Nasjonalt kompetansesenter for demens

Informasjon om hjelpemidler Kommuneergoterapeuten ALMA, Geria Internett

Tidshjelpemidler

Elektronisk kalender

Huskeklokke falckvital.no

Minneklokke

Sikkerhetshjelpemidler

Dørtaler

Sikkerhetsbryter for komfyr

Sikkerhetsbryter for kaffetrakter

Døralarm

Sengealarm

Fallalarm

Forenkling

Kjempeknotten

Fjernkontroll

Mobiltelefon

Piller

Tidsplan Vår 2006 – vår 2008 I 2008 skal det foreligge en bok i papir og på nett hvor de gode eksempler beskrives Og resultatene skal formidles

25 Informanter 5 case fra hvert land Hvert case består av tre intervjuer Personer med demens som i dag benytter hjelpemiddelet Pårørende Formidler

Metode Intervjue etter felles intervjuguide Dataene skrives inn i en felles mal En kvalitativ tematisk analyse

Huskeklokka Ester har Huskeklokka i stua. Den sier fra når det er på tide for henne og rusle ned til seniorsenteret og spise middag. Hun hører stemmen på Huskeklokka godt samme hvor i leiligheten hun er. Ester kan på denne måten få hjelp til å komme i tide til middagen. Gunvor har Huskeklokka på kjøkkenet. Hun er ofte i villrede om når på døgnet det er, og hvor mange klokka er. Gunvor går på kjøkkenet og trykker på en spesiell knapp på Huskeklokka. Da kommer det en stemme som sier hvilken dag det er og hvor mye klokka er. Dette er nyttig, sier Gunvor.

GPS – Global Positioning System Ib liker å gå turer ute alene, men han har av og til gått seg vill og ikke funnet veien hjem. Han vegrer seg for å gå ut nå og kona føler tiltagende ufrihet. Ib får en GPS, som han skal ta i lommen hver gang han går ut, og sette i laderen når han kommer inn. Kona hjelper ham med dette. Ib føler seg trygg når han har GPS’n med og spør kona sår han kommer hjem: ”så du hvor jeg gikk?” Finn har sin GPS i en lenke i beltet. Hvis han ikke kommer hjem til avtalt tid, kan kona ringe til vaktsentralen. Hvis Finn selv blir redd og vil melde fra om at han trenger hjelp kan ha trykke på ”den røde knappen”. Finn føler seg trygg med GPS. Kona kan ringe til ham og høre om alt er OK.

Automatisk pilledoseringseske Anna bor alene hjemme og kan glemme å ta medisinene som hun skal ta to ganger daglig. En automatisk pilledoseringseske piper når det er tid for å ta medisinene. Datteren har skrevet en lapp, der det står at hun må ta pillene når esken ringer. Anna syns at pilleesken er kjekk, og hun lærte å bruke den i løpet av et par uker.

Hvor er vi nå? Analysen Resultater Diskusjon Konklusjon Formidling Hva kan vi lære og hvilken betydning har dette for praksis?

Posteren ble oversatt til fem nordiske språk og til engelsk

Takk for oppmerksomheten Prosjektleder Norge: Astrid E. Andersen Prosjektmedarbeider: Torhild Holthe Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse