The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
KLASSELEDELSE.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Generelle tiltak og forebygging
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Ny rammeplan for barnehagen
Barns læring, voksnes ansvar!
Prosjekt og forskningsrapport
Samhandling og kommunikasjon
Katalogen og brukeren. Foretrukne informasjonskilder Personlige kontakter Møter / konferanser Lesning i kjente / velprøvde kilder Databasesøk / bibliotekbesøk.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Valgfag på Kastellet skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Finsk skole møter svesk
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Eksamen Hva har jeg lært?.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Eigenvurdering og sjølvregulering
Lekens egenverdi.
Identifisere behov – og etablere krav
Eigenvurdering og sjølvregulering
Retorikk og muntlig kommunikasjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Skole- hjem samarbeid.
Prosjekt og forskningsrapport
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Velkommen til Apalløkka
Miljø for Masteroppgaven?
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli

Hensikt Studere sosial tilstedeværelse i online klasser

Sosial tilstedeværelse øker interaksjonen i nettbaserte klasser

Sosial tilstedeværelse Opplevelsen av tilhørighet og fellesskap.

Intimacy Nærhet Immediacy – Tilgjengelighet i vid forstand, umiddelbar,

Intimacy og immediacy: Interaktivitet Sosial kontekst Online kommunikasjon (Personvern)

Social presence ”Indikasjoner på intelligent vesen” (Biocca (1997)) Lite forskning på området. (Ref Sokup?) Graden av sosial tilstedeværelse er vanskelig å måle med metoder som er brukt tidligere, fordi bærerene av tilstedeværelsen ( variabelene) er nye: mediet, mottakerapparatet, emner osv. har ikke vært relevante tidligere fordi fysisk nærhet og ATA-faktorer har vært tilstrekkelig

Intimacy - nærhet – Opplevelsen av nærhet kjent fra f.eks øyekontakt, engasjert kroppsspråk mv. Immediacy – Umiddelbarhet. Angår psykologisk avstand mellom to som kommuniserer. (Tilgjengelighet målt i responstid, rolleforståelser og engasjement)

Sosial kontekst Saksorientering / fagfokus - Offentlighet /publisering - Personvern +/- Økt kompleksitet gir økt saksorientering - Sosiale relasjoner utvikles over tid som et resultat av kommunikasjon + Personvernet / privacy

Online kommunikasjon Trygghet på mediet og kommunikasjonsformene er kritisk faktorer Digital kompetanse øker graden av sosial tilstedeværelse

Interaktivitet Aktiviteten er tilstedeværelse. Forhold som påvirker: Responstid Formen (stiler) på kommunikasjon i synkron CMC

Forskning Kvalitativ og kvantitativ analyse av 50 videreutdanningsstudenters svar. First Class som arena

Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen) Kjennskap til kommunikasjonspartner + Uformelle relasjoner+ Tillit+ Positiv holdning til teknologi+ Fysisk plassering av utstyr

Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen) Evnen til online kommunikasjon vesentlig for å unngå misforståelser Emoticons viktig Vanskelig å holde oversikt i online diskusjoner

Resultater (utvalg mh Damsgaard / Paulsen Responstid viktig Stylistisk kommunikasjon Formell kommunikasjon skaper avstand som igjen gir opplevelse av liten tilstedeværelse Aktive forsøk på å skape relasjoner slo positvit ut.

Personvern Liten sammenheng mellom personvern sosial tilstedeværelse. – ”Risk-taking” på grunn av manglende konsekvenser.

Tu & McIsaak vs Damsgaard & Paulsen Tu& McIsaak fokuserer på hvordan sosial tilstedeværelse påvirker interaksjon – Sier lite om læring – Har klasse/gruppe/kollektivet som fokus – Forutsetter at Interaksjon mellom mennesker er viktig i sosialkonstruktivistisk læring. Damsgaard Paulsen fokuserer ikke på interaksjon og tilstedeværelse (Cooperative learning) – Fokuserer på tilgang til læingsprodukter – ikke til lærende mennesker