Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Advertisements

Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Veiledet matematikk.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vitensenteret i Trondheim
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Ny læreplan, nye utfordringer
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Velkommen til Varden skole Program i kveld
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 1. og 2. TRINN
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Fagpakkene på Kunnskap.no Barnetrinnet: Språkstien – forberedende lese- og skriveopplæring Basis4 – norsk, engelsk, matematikk og naturfag Syklus – naturfag.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Opplæringa i skole.. skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida…
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Velkommen til Riska ungdomsskole Elin Arntsen (rådgiver) Liv-Kirsti Mong (undervisningsinspektør) Informasjon om Riska ungdomsskole. Informasjon om målformer.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
3.KLASSE VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Renate Furenes: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, Andreas Mikalsen: Gym Anne Molla: Musikk.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Tilbudskonferanse. Rammeavtale for IT- konsulenttjenester, systemutvikling m. m. Velkommen til tilbudskonferanse.
Lær Kidsa Koding! og Kodetimen Karl Arne Dalsaune Heimdal vgs/Kodeklubben
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Quiz.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Velkommen!.
Vurdering i Kunnskapsløftet
Glede gjennom mestring
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Tverrfaglig uke for LUT
Sandefjord voksenopplæring
Yrkesfaglig fordypning
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Velkommen til foreldremøte 9. trinn
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av Kine Vålbekk
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Velkommen til Osloskolen
KrFs skolepolitikk.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Skisse til læreplan for u-skolen
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Utskrift av presentasjonen:

Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten

Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Mindre detaljert fagplan  Tydeligere kompetansemål  Kompetansemål etter 2., 4., 7. og 10. klasse  Grunnleggende ferdigheter inn i alle fag  Valg av organisering, metoder og arbeidsmåter overlates den enkelte skole

Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne lese Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy

Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Teknologi og design inn i matematikk, naturfag og kunst og håndverk  Lite tydelig i matematikkplanen

Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Formålet svært likt L97  ”.. Veksler mellom utforskende, lekende, kreativ og problemløsende aktiviteter og ferdighetstrening  Viktig å få utforskende aktiviteter til å henge sammen med teorien!  Struktur og sammenheng viktig.

Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Viktig formulering i kompetansemålene: ”… utvikle og bruke metoder..” (Standardalgoritmer på vei ut internasjonalt!)