KS Folkevalgtprogram 2015-2019 Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Møteoffentlighet Åpenhetstinget Hvordan unngå å bli satt på gangen?
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Politisk styring og organisering
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Formelt interkommunalt samarbeid
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Eierskap og Eierstyring.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Regler om offentlighet og åpenhet
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Eierseminar for Romerike krisesenter IKS
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Kapittel 4: Del 2 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 4. Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Styrearbeid Tromsø 29. september. Vi som er her Innlogg.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Kommunal styring og privatisering.
Aksjeselskap.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
3 Marius Stub.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Eierstyring – roller og ansvar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Presentasjon på KS-nettverk
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
3 Marius Stub.
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Utskrift av presentasjonen:

KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre

Hvordan organisere oppgaveløsningen? Stor frihet til å organisere virksomheten: Egen driftsorganisasjon Det overordnede ansvaret Selvstendige rettssubjekter ligger alltid i kommunestyret Kjøp av tjenester eller i fylkestinget Interkommunalt samarbeid

Aftenposten 29. mars 2011 Dårlig kontroll med kommuneselskaper De folkevalgte fører svært lite kontroll med sine kommunale selskaper, viser en ny rapport. De få kontrollene som gjøres, avslører til dels store mangler Stang ut i Hamar. Lokalpolitikerne i Hamar slåss om hvem som har skylden for at salget av gamle Hamar stadion og bygging av ny fotballarena på Briskeby ble en økonomisk katastrofe. Selv for meg som økonom var det vanskelig å forstå pengestrømmene mellom de ulike selskapene, sier opposisjons- politiker Geir Byberg (Krf). Svekker lokaldemokratiet AP-POLITIKER HÅKON HAUGLI TROR FÆRRE, STØRRE KOMMUNER ER VEIEN Å GÅ FOR Å BREMSE UTVIKLINGEN. AV:THOMAS THOMASHORNBURG, SIRI GEDDE-DAHL GUNHILD M.HAUGNES PUBLISERT: 29.MAR :44OPPDATERT: 12.OKT :01 AAA SHARE ON Dårlig kontroll med kommuneselskaper –NÅR BESLUTNINGER FLYTTES UT AV KOMMUNESTYRESALEN OG OVER I UGJENNOMSIKTIGE SELSKAPSSTRUKTURER, SVEKKER DET LOKALDEMOKRATIET OG GIR MINDRE ÅPENHET. DET ØKER OGSÅ RISIKOEN FOR AT NOEN URETTMESSIG BERIKER SEG PÅ FELLESSKAPETS BEKOSTNING, SIER HÅKON HAUGLI (AP) I STORTINGETS KOMMUNAL- OG FORVALTNINGSKOMITÉ. Uten innsyn. HAUGLI MENER AFTENPOSTENS SERIE OM KOMMUNALE EIENDOMSTRANSAKSJONER DOKUMENTERER ET ØKENDE DEMOKRATISK UNDERSKUDD I KOMMUNENE. –SAKENE AVDEKKER AT ALTFOR MANGE STORE AVGJØRELSER I KOMMUNENE TAS UTEN INNSYN OG UTEN DEMOKRATISK KONTROLL, SIER HAUGLI. HAN MENER TEMAET MÅ HØYERE PÅ DEN POLITISKE DAGSORDEN. HAUGLI MENER KOMMUNER MÅ SLÅ SEG SAMMEN FOR Å BLI JEVNBYRDIGE MED PRIVATE AKTØRER.

Organisering av kommunal virksomhet

Mulighet for eierstyring Eierstyring utøves primært gjennom: – AS: Generalforsamling – IKS: Representantskap (økonomiske rammer, regnskap, låneopptak) Viktigste oppgave: – Velge styre (eventuelt avsette styret) Viktigste rammer for eierstyring: – AS: Stiftelsesdokument og vedtekter – IKS: Selskapsavtale Sørge for selskapskontroll Andre rammer for eierstyring: – Aksjonæravtaler/eieravtaler – Instrukser (må følge styringslinjen) – Eiermøter (ikke vedtaksmyndighet)

Kommunale foretakInterkommunale selskap Aksjeselskap Eget rettsubjektneija Hvem kan eieDel av kommunenKommuner/IKSIngen begrensning Eiers økonomiske ansvar Fullt ut ansvarlig for foretaket Fullt ansvar i henhold til eierandel Kun for sin del av aksjekapitalen Operativt eierorganKommunestyretRepresentantskapGeneralforsamling StyringsgrunnlagVedtekter kommunestyrevedtak Selskapsavtale Vedtak i representantskapet Vedtekter og stiftelsesdokument Generalforsamlings- vedtak StyremøterLukket, men vedtektene kan bestemme at de skal være åpne Lukket TariffavtaleMedlemskap i kommunen gjennom KS eller selvstendig medlemskap i KS Bedrift Kan velge fritt Formell arbeidsgiverKommunenSelskapet ved styret

Eierskapsmelding En eiermelding er et politisk styringsinstrument for en virksomhet som er lagt til et annet rettssubjekt enn kommunen: – Det kan enten være en virksomhet med et eget styre (KF,AS,IKS) eller en vertskommune eller et interkommunalt organ. – Enten en felles for alle selskapene eller en for hvert selskap

Målsettingen med en eierskapsmelding Et tiltak som kan fremskaffe informasjon og styringsgrunnlag for det interkommunale samarbeidet totalt og for den enkelte virksomhet Selskapene/samarbeidet får en anledning til å rapportere om resultatet av virksomheten Gi en anledning for kommunestyret til å gi melding om hva eier ønsker at selskapene/samarbeidet skal utrette framover Eiermeldingen revideres og tas opp som sak hvert år

Habilitet forvaltningsloven regler fra 1. november 2011 Reglene om habilitet gjelder for folkevalgte som er medlem i styret i selskap, også når selskapene er heleide kommunale selskap Det kan også gjelde interkommunale ordninger med eget styre etter § 27 i kommuneloven De samme reglene gjelder også rådmannen. Sitter rådmannen i et styre for et selskap, blir hele administrasjonen inhabil i saker der selskapet er part.

Til drøfting 1.Det hevdes at en stykkevis og delt overføring av kommunale tjenester og oppgaver til andre, gjør at den demokratiske kontrollen med kommunen som helhet blir svekket? 2.Er det slik i Holmestrand? I så fall svaret er ja, hva kan gjøres for å endre dette?