Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseutveksling i Stavanger
Advertisements

Fra bekymring til handling
Henvisning til PP-tjenesten
Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
NyGiv prosjektsamling Homenkollen Park Hotell 5. Mars 2013
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Prosjekt i Bærums Verk distrikt
Helsekontoret for barn og unge
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Kompetanseplan bydel Frogner
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet:
Drammen kommunale barnehager
Styrermøte 21.mars 2013.
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Organiseringen av 8-ukers praksis
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Et lavterskeltilbud tidlig i alder og tidlig i vanskeforløp
Norges Beste Barnehage
Helse- og omsorgstjenester i et flerkulturelt samfunn - Nasjonal strategi om innvandrere helse.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Visjonen vår: Tilstede med glede for å sette gode spor. Organisering: 65 barn fordelt på 5 grupper. Den største gruppen består av 15 barn. 18 ansatte.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Frokostmøte Diverse info fra personal Mandal kommune.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Samling for styrere og pedagogiske ledere i barnehagene
Kompetanse for mangfold
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Hovedopptak i barnehagene 2016
Nettverk for foreldre i barnehager på tvers av barnehagene i bydelen
Velkommen til foreldremøte
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
August UKE Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Samtidig innsats fra NAV og behandlere - fullt mulig!
«Saman set me spor» Fleksibilitet Respekt Omsorg Glede
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
VETERANFORBUNDET SIOPS - Skadde i internasjonale operasjoner
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Utskrift av presentasjonen:

Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug

 Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold til enkeltbarn, barnegruppen og/eller hele barnehagen med å Gi råd og veiledning til barnehagene i flerkulturelt arbeid Drive kompetanseheving Etablere og drive nettverk for pedagogiske Videreutvikle en nettressurs Etablere samarbeidsbarnehager Etablere gode rutiner for flerspråklige barn i overgang barnehage – skole Samarbeid med PPT og Ressurssenter

3) Nettverk i bydelene

4) Samarbeid mellom pedagogiske ledere og flerspråklige assistenter Kurs for pedagogiske ledere som har tildelt flerspråklig assistent Et godt samarbeidet mellom pedagogisk leder og flerspråklig assistent Oppstart 2015 Informasjon fra flerspråklige assistenter – 31. oktober 2014 Informasjon fra pedagogiske ledere- 17. november 2014

5) Kartlegging av førskolebarn Starte tidligere – sette inn tiltak Barn som har gått mer enn 2* år i barnehage Barn som er meldt til PPT TRAS Samtykkeskjema