Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm: 09.10.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Advertisements

Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Skoleringsopplegg Ny GIV Oslo, 3. – 5. oktober 2011 Jon Walstad Leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Arbeidet med prosjektskissen
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjon til FAU
Bruk av teori i empirisk forskning
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
9.trinn Velkommen til foreldremøte.
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Velkommen til August 2017.
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Foreldremøte november 2017.
Tverrfaglig uke for LUT
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Noen kritiske spørsmål
Valgfag innsats for andre
PRAKSISMØTE.
Ulike perspektiv på læring
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Critical Literacies and Awareness in Education
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:

Mappeoppgave uke 42: P: Lag et opplegg på en varighet av 15. min til oppstart av en undervisningstime i norsk/matematikk. P: Prioriter to av fem grunnleggende ferdigheter i opplegget. P: Begrunn undervisningsopplegget ved å vise til LK 06 generell del og fagplandelen (norsk/matte). P+T: Drøft hvilke overveielser og dilemmaer du kan støte på under planleggingen av undervisningsopplegget i lys av pensumbøkene Livet i skolen, Lærerens Verden, power point av Berit B. P=praksis T= pedagogisk teori

4 spørsmål: Hva skal lærer planlegge? Hvordan skal lærer gjennomføre oppstarten? Hvilke begrunnelser gjør lærer i sine valg, prioriteringer av oppstarten av timen? Hvilke refleksjoner, vurderinger gjør en som lærer etter gjennomført opplegg?

Oppstart av timen: Dimensjon HVA 1. Bakgrunn: Planlegge i lys av PLANER 1.LK 06, generell del 2.LK 06, fagplandel 3.Årsplan 4.Halvårsplan 5.Ukeplan

Oppstart av timen: 2. Bakgrunn for lærer Saksforberedelse Undervisningsopplegget Forberedelse vedr. konkretisering Annet (Naeslund/Teig 1966: 107)

Oppstart av timen: 3. Bakgrunn Læreforutsetninger; hos klassen, gruppe og individ

HVORDAN gjennomføre oppstarten? ”En klar oppstart på timene med tydelig fokus på det som skal gjøres, er et viktig bidrag til å dempe uro og negativ atferd.” (Larsen Damsgaard 2003: ) Hva betyr dette? Noen prinsipper: Faget, emnet vil avgjøre oppstarten. Praktisk eller teoretisk fag. Mål med oppstart: Motivere, vekke interesse, forberede elevene på det som skal komme. Betingelser for læring; ”arbeidsro” sosialt og faglig!

Vår tolkning av hvordan-elementet i gjennomføringen av en oppstart Hvordan motivere, vekke interesse hos elevene i fagstoffet? Hvordan forberede elevene på fagstoffet? Hvordan skape betingelser for læring; ”arbeidsro” sosialt og faglig? Motivere, vekke interesse, forberede elevene på det som skal komme. Betingelser for læring; ”arbeidsro” sosialt og faglig!

HVORDAN gjennomføre oppstarten? Presentere en dagsplan og undervisningstimeplan Repetere fagstoff fra forrige time. ”Knagge” kunnskapen, knytte til relevant kontekst.

Introdusere nytt emne ved: induktiv og deduktiv metode: Sokrates og Aristoteles: ( f.Kr./ f.Kr.) : Induktiv: Slutning fra det enkelte tilfelle til det allmenne deduktiv: Slutning fra det allmenne til det enkelte tilfelle Aristoteles; iakttaking og elevaktivitet (Bue 1957: 6)

Ulike tilnærminger til oppstarten: Historier, bruk av eksempler, bruk av teorier læremiddel, tavle, PC (digitale medier og verktøy), bruk av elever i klasserommet, musikk, drama, dialog med elever,

Hvilke begrunnelser gjør lærer i sine valg, prioriteringer av oppstarten av timen? Dilemma: Hensynstaken individ- gruppe Hvordan skape gode læringsbetingelser for alle? Induktiv- deduktiv Valg av aktivitet, tilnærming Stoffutvelgelse i faget Andre overveielser

Evaluering av eget opplegg Etablere kultur for evaluering i gruppen! Gruppens respons som helhet De enkelte elevers respons Hva kunne jeg som lærer gjort annerledes? Hva var bra? Hva fungerte ikke? Hvilke årsaker kan legges til grunn for responsen?

2 av 5 grunnleggende ferdigheter Skrive Lese Regne Uttrykke seg muntlig Bruke digitale verktøy IKKE HØRE ETTER!

Litteratur: Bue,Torgeir (1957): Pedagogisk metodikk. Gyldendal Naeslund,J og Alv Teig (1966): Allmenn undervisningsmetodikk. Aschehoug forlag. Damsgaard Larsen,Hilde (2003): Med åpne øyne. Cappelen. Damsgaard Larsen,Hilde (2007): Når hver time teller. Cappelen.