© 2015 Deloitte AS Oppsummering IPEDsommerseminar 4.-5.juni 2015 Oppsummering SWOT-analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Melding til Stortinget…
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Noen erfaringer fra NTNU ?
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Fremtidens spesialsykepleiere
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Senter for læring og utdanning
Senter for atferdsforskning mandat
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Universitetet i Stavanger
Overordnet strategi SV-fakultetet
SWOT analyse IKS.
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Utdanningskvalitet – Nord universitet
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Hvordan lykkes med utveksling?
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

© 2015 Deloitte AS Oppsummering IPEDsommerseminar 4.-5.juni 2015 Oppsummering SWOT-analyse

© 2015 Deloitte AS Gr. 1 2 Styrker Utnytte internasjonale muligheter Utnytte tverrfaglige muligheter Utnytte kunnskapsbehovet i utdanningssektoren Utnytte medier for profilering – rekruttering, informere om arbeidsmuligheter Utnytte effektivitetspotensialet i moderne teknologi Svakheter Uklar profil Rekruttering, gjennomføring Uavklart balanse mellom bredde og spiss Fragmentert studentgruppe For mye undervisning per student Tradisjonell undervisning Balanse mellom faglig innhold og generiske ferdigheter 2 Muligheter Trusler Forskning (omfang, bredde, dybde) Forskningsoutput (publisering og ekstern finansiering) Mange PhD kandidater Bredde i studeitilbudet inkl. internasjonale studier Internasjonal profil Godt samabriedsklima Stabil og kompetent administrasjon Åpenhet tverrfaglig kompetanse Konkurranse nasjonalt og internasjonalt (studier) Mindre penger til grunnforskning Eksterne belønningssystem favoriserer forskning på bekostning av studier Systemer for ekstern finansiering Studentenes økonomiske situasjon

© 2015 Deloitte AS Gr. 2 3 Styrker Sprenger grensene for faget – tverrfaglig Flagge høyere −Praksis −Forskergruppe tilknytning −Jobbmuligheter Arbeidsdeling på institutt? Møte det nye (profesjonalitet) – ta eierskap og innarbeide nytt med gammelt Gode finansieringsordninger for forskning? Mer samarbeid og kollektiv tenkning utvikles Mer samarbeid om studieutvikling admin/ vit. ans. Endre insentiv ordningene Svakheter Treghet i rekruttering vs fremtidsretting av studietilbud Utydelig profil – skal dekke alt Mismatch mellom hvordan studiene presenterer faget og faget slik det fremstår i IPED-forskning Kapasitet vs ambisjoner (forskning og studier) Svak koordinering av evaluering av undervis. praksis Varierende undervisningskompetanse Manglende kollektiv tenkning rundt studiene 3 Muligheter Trusler Faglig bredde – tverrfaglig, åpenhet mot andre fagområder Flere perspektiver Mange interesserte/potensielle studenter (mange tar master) Kritisk distanse til prof. feltet Unike studietilbud – master God administrasjon Sterkt forskningsmiljø/profiler (Nated) Høy humankapital – godt renomé Faktultære forskergrupper – undervisnings behov på institutt/program Krav om å være grensesprengende i forskningen Uklart hva som er felles grunnleggende konkurranse Konkurranse med høyskole-mastere «Hellige kuer» i rekruttering til fagområder Vellykket forskningssøknad – truer undervisnin? Stort arbeidspress – publikasjonskrav Lite anerkjennelse/formelle krav til undervisning. Internasjonalt nettverk Har god ressurs i FUP Stort institutt på lite fakultet – flat struktur, korte avstander Stor miiljø, styrket ekstra ved fusjon Historie og erfaring – stabilt fagmiljø Åpen ledelse Unike studietilbud – master Forskere som underviser

© 2015 Deloitte AS Gr. 3 4 Styrker Samarbeide med våre naboer på UV -Reorganisering IPED/ISP/ILS? -Styrke våre bånd til arbeidsgivere/praksisfelt -Åpne opp for praksisplasser for MA-stud på forskningsprosjekt -motivere til videre -Mer fleksibelt studieforløp ved å åpne opp for fjernundervisning ¨Mer kommunikasjon -hva gjør vi og hvordan (erfaringsutveksling) Svakheter Vanskelig/mangelfull struktur på studietilbudet → utfordrende å se helheten → vi ser vårt eget, men vanskelig å se hva som er felles ansvar Mangle på progresjon mellom emnene på BA-probl: problematisk Vi klarer ikke svare godt nok på «Hva kan jeg bli?» Uoversiktelig og fragmentert innenfor nivå, men også på tvers Varierende samarbeid og kommunikasjon mellom adm ansatte og vit ansatte Mangler støtte- og mentorordninger for emneansvarlige 4 Muligheter Trusler Godt med ressuser −Flinke folk −Penger −Utstyr og gode lokaler −Vi forsker mye og bra! Lite konflikter (som vi vet…) −Vennlig miljø, fleksible ansatte, velvilje og dugnadsånd God kollegial støtte adm/vit Student rekruttering kan bli utfordrende Frafall underveis og mellom BA – MA Vi vet for lite om «hva som rører seg» hos studentene −Hva er de fornøyde/misfornøyde med? −Hvordan har de det? Rekruttering av stipendiater Bredde vs. spesialisering i undervisningstilbudet −I dag er vi sårbare… Overoppfylte særavtaler Tradisjonstungt (også utføring) Folke er glad i jobben sin, og engasjert i det de gjør – skaffer spennende prosjekter Vi dekker mye av ped-faget med vårt undervisningstilbud Mange av våre studenter er interesserte og engasjerte −Godt arbeids- og lesemiljø på master

© 2015 Deloitte AS Gr. 4 5 Styrker Bedre formidle (vektlegge) -Læring og nytteverdi + utvikling Bygge på interesse som øker i kunnskapssamfunnet, brede tilnærminger i utfordringer i samfunnet/tverrfaglig Omstillinger ift nye markeder Ny perspektiver trengs (vi tilbyd dette) på hva det er å være «lærende menneske», «lærende organisasjoner» (kompetanse/tverrfaglighet) Svakheter «Beste studenter»? Forvirrende oppbygging B → M Svak/manglende progresjonsstige B → M Innføringskurs på B Ubalanse mellom kapasiet og kompetanse ift forskningsfronten Vit ansatte vs midlertidig dekning av undervisningsbehov Fragmentering i undervisning pga oppdeling/dekning av personale Uklarhet rundt begrepet «pedagogikk» vs utdanningsvit (på B nivå) Behov for spesialisering på B nivå Negativ/lav status på pedagogikk blant vg studenter Altfor lite koordinering/faglig/erfarings utveksling mellom undervisere 5 Muligheter Trusler Forskningstungt institutt Ekspertise på områder som er forankret på instituttet (for brede vs. dybde?) Tverrfaglig kompetanse (bredde) Bredt studietilbud Stor prosjektportefølje (diverse) Tiltrekker masterstudenter fra utenfor instituttet Dyktig forskning o gstudieadmin Godt samarbeid mellom vit/adm Miljøet preges av å utvikle kunnskap om… Pedagogikk har samfunnsrelevanse −Tar ansvaret −Bidrar til å utvikle policy Økende konkurranse −Undervisningstilbud på pedagogikk ol. Uklar karrierestige for stipendiater/personalpolitikk Undervisnings- /forskningsprioriteringer (innhenting av eksterne midler/Frikjøp) Økt konkurranse på forskningsmidler og studenter (utenfor utdanningsvit – feltet endrer seg) Overlapp mellom emnene

© 2015 Deloitte AS Gr. 5 6 Styrker Bruke egen forskning til å lage spennende/god utdanning Mulighet til å kople forskning og undervisning på en utv. orientert måte Knytte faget til aktuelle samf. Agendaer Tverrfaglighet gjør oss robuste Svakheter For stort studietilbud ift kapasitet Valgfriheten er for stor, fører til fragmentering og mangel på kumulative strukturer Uklart bilde av kandidatenes yrkesmuligheter Uklart hva slags kompetanse man får gjennom bachelorstudiet 6 Muligheter Trusler Sterke og nasjonalt ledende forskere Stor fagmiljø Kurs/emner er attraktive for andre stundenter Fusjon og nyansatte kan fornye kurs/studieporteføljen Forskningsbasert: Gode på å knytte master studenter til prosjekter Admin - 5-årig lærerutdanning svekker rekruttering Større kamp om talentene Såpass trykk på yrkesrel. Er både utfordring og mulighter Mangler parallell-inst. som vi kan samarbeide med over tid Mange individualister Få klare jobbmuligheter for allmenn pedagoger

© 2015 Deloitte AS Gr. 6 7 Styrker -Ped. Psyk studiet -KLD-studiet -Forståelse for utdanningsløpet i ped -En klarere profil på Bachelorutdanningen som er yrkesrelevant -Tydeligere faglige profiler -Alternativ lærerutdanningen -Kople ped studiet til forskningsprosjekter/forskningslignende prosjekter Svakheter Inntakskvalitet Omdømme/status Få ressurser til bachelor oppgaver - lite omfang/lite veilednng Svak progresjon i Bachelor (lite/svak struktur) Å administrere praksis (svak struktur på praksis for studenten) 7 Muligheter Trusler Individuelt Faglig spisskompetanse og engasjement Forskerorientering Variert kompetanse Yrkesorientering Praksis Yrkesorientert master Strukturer Internasjonal master Innføringsemner Bacheloroppgaven E-læring/digitale løsninger Høyskoler som blir universiteter 5-årige lærerutdanning

© 2015 Deloitte AS Gr. 7 8 Styrker POI Internasjonalisering Synergi med andre store/gode Økt spesialisering Nasjonal lederfunksjon Intern Finansiering – nasjonal EVU -? Teknologi Oslo + Svakheter Manglende koordinering ledelse Usynlig profil Fragmentering Sprak om å være stud Dårlig gjennom.. Ekstern kommunikasjon IKT – M Tilstedeværelse 8 Muligheter Trusler BA/M Høy fagkompetanse Små grupper spesialisert/innhold gybde Adm. Oppf. Relevans på emne nivå Gjennomsiktighet - struktur Passitivitet Arroganse – Oslo syndrom Individualistisk kultur Svak tilknytning Støtte strukturer M Faglig dybde Litt. Nasjonal + internasjonal Relevans Kort avstand – X - x Frihet til valg - DIL Små kull Kobling teori/praksis Fleksible Valg av faglig/ forskning O. PHD Høyt internasjo. Nivå Inern nettverk Tett oppfølging Gjennoms +/- Inntekt kilde Volum + miljø Veiledning + struktur /oppfølg. Admin IN SUM Fag ekspertise (bredde/dybde) Internasjonal Admin - støtte Mastergrad modell Forskningsmaster/ PhD master −Klar struktur −Klar forventning −Klare avgrensninger −1-årig master?

© 2015 Deloitte AS Gr. 8 9 Styrker Utdanne PhD kandidater til forskerstillinger, også utenfor universitetet Gjøre mer ut av nærings PhD BA – MA utdanningene mer relevante for offentligforvaltning og næringsliv Den vitenskapelige staben må ha kompetanse innen denne retningen Undervisningsplikt for post doc Uttelling i «tellekantsystemet» for undervisning: store grupper høyere p. Forberede web-profilering Svakheter Mangler en «vI-følelse» Intern fragmentering – flere «riker» Kjenner for lite til den virksomheten som man selv ikke er en del av Frikjøp (forskning) berører den beste undervisningskapasiteten (særlig bachelor) Gjøres for mange unntak fra regelverk For lite/ikke relevant metodeundervisning (PhD) 9 Muligheter Trusler Bredde (mangfold i bakgrunn + interesse) og Dybde (sterke forskningsmiljøer) Anvendelse av pedagogisk teori – hight quality undervisning Kan utdanne forskere innen pedagogikk Studentene våre har fått jobb i ulike yrker Eksterne insitusjoner «styrer» sine kandidater inn i egne program (HIO, HBV,…) Når lærerutdanningene blir 5-årige mister vi søkere til MA Begrensede karrieremuligheter for uteksaminerte PhD-kandidater

© 2015 Deloitte AS Oppsummert - hovedtrekk 10 Styrker Utnytte internasjonale mulighter Tverrfaglige muligheter ¨Flagge høyere, praksis, jobbmuligheter Bygge på interesse som øker i kunnskapssamfunnet Svakheter Utydelig profil Uoversiktelig og fragmentert Vanskelig struktur på studietilbud 10 Muligheter Trusler Høy fagkompetanse Bredde og dybde – tverrfaglighet Internasjonalt Høyskoler som blir universiteter 5-årig lærerutdanning Økt konkurranse på forskningsmidler Begrensede karrieremuligheter