Presentasjon av havarikommisjonens rapport om sjøulykken med Federal Kivalina - grunnstøting ved Årsundøya 6. oktober 2008 Statens havarikommisjon for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Advokat Tonje Urdal Sand
Krabbekonferansen Forslag til nytt regelverk for fartøy under 15 meter – Status. Joakim Martinsen 12. januar 2012.
Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Norges Røde Kors Hjelpekorps Side 1 Lagledelse LAGLEDELSE EMNEKORT Før søk3 I søk4 Viktig å huske4 Sikkerhet5 Mat/Drikke/Pause5 Etter avsluttet søk5 Rutiner.
ambisjoner og realiteter
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Fra prøving og feiling til
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kan kraftkrisen i Midt-Norge unngås. Møte Molde Næringsforum , 3
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Konstruksjoners sikkerhet
Human Factors i boring og brønn
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Oppsummering av FOU - prosjekt
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Innsigelsesinstituttet

Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Sikker og effektiv sjøtransport Utfordringer mhp tidsdimensjonen i geografiske data.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Norwegian Ministry of Fisheries Kystberedskap Hvordan samordne de totale ressurser i Kystsonen? Kystvaktsseminaret 2003 Sortland, Fiskeriminister.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Redningsselskapets Sjøredningskorps
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Samferdselsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Samferdselsdepartementet Reynir Johannesson, statssekretær Sandvika, På rett kurs.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Tide Carrier 22.februar til 23.februar
Oppsummering av FOU - prosjekt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Hensynssoner rundt Borregaard
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Møte om livbåter
Forskrift om Internkontroll
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av havarikommisjonens rapport om sjøulykken med Federal Kivalina - grunnstøting ved Årsundøya 6. oktober 2008 Statens havarikommisjon for transport Dato: 4. januar 2010Pål Brennhovd Undersøkelsesleder

Statens havarikommisjon for transport Statens havarikommisjon for transport (SHT) har utarbeidet en rapport om sjøulykken SHT er en offentlig undersøkelseskommisjon som undersøker ulykker innen luftfart, jernbane, veitrafikk og sjøfart Formålet med undersøkelsene er å utrede forhold som antas å ha betydning for forebyggelsen av transportulykker SHT skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar Bruk av rapporten til annet enn forebyggende sjøsikkerhetsarbeid bør unngås Rapporten er tilgjengelig på

Grunnstøtingen av bulkskipet Federal Kivalina Ved Skarvbergneset, Årsundøya 6. oktober 2008 kl (lokal tid). Det var fortsatt mørkt. 21 besetningsmedlemmer og 1 los om bord Skipet var fullastet med tonn aluminiumsoksid Skipet kom fra Brasil og skulle losse ved Hydro Aluminium’s kaianlegg på Sunndalsøra Grunnstøtingen medførte kun materielle skader på skipets forparti

Foto: Eirik Haukenes/NRK

Foto: Kystvakten

Sammendrag Federal Kivalina gikk på grunn fordi hverken skipets brobesetning eller losen gjenkjente indikasjonene på økende kontrolltap over navigeringen Bakenforliggende sikkerhetsfaktorer knyttet til ulykken: 1.Skipets brobesetning var ikke tilstrekkelig forberedt for den 5 timers lange seilasen fra losmøtestedet til kaia 2.Etter at skipet ankom losmøtestedet på Grip, fungerte ikke broteamet som forutsatt 3.Kriteriene for når det er forsvarlig å legge til kai var overlatt til skipene som ankommer kaianlegget 4.Eier av kaianlegget, skipets agent/terminalrepresentanten og losformidlingstjenesten hadde ikke lagt tilstrekkelig tilrette for oppdraget til losen og skipets brobesetning Havarikommisjonen retter sikkerhetstilrådinger til rederiet, Kystverket og operatøren av kaianlegget

Havarikommisjonens sikkerhetsundersøkelse Omfang av innsamling av informasjon Havarikommisjonen har hatt samtaler og intervju med involverte partner og vitner Det er også blitt innhentet informasjon fra skipet, involverte parter og andre Skipet S-VDR ga informasjon om skipets posisjon, fart og lydopptak fra broen Analyse Hendelsesforløpet er etablert med bruk at STEP-modellen Basert på hendelsesforløpet har havarikommisjonen utført analyse av hendelseforløpet og for å identifisere sikkerhetsfaktorer Analysearbeidet er basert på ISIM, en metode utviklet og brukt av den kanadiske havarikommisjonen, Transport Safety Board of Canada

Analysen tar for seg følgende spørsmål Hvordan oppstod kontrolltapet som medførte at skipet gikk på grunn? Hvorfor var det ikke tilstrekkelig kommunikasjon og samarbeid mellom losen og brobesetningen slik at navigasjonssikkerheten ble styrket ytterligere etter losmøtestedet? Hvorfor var ikke brobesetningen tilstrekkelig forberedt på innseilingen etter Griphølen og inn til Hydrokaia i Sunndal slik at de gjenkjente indikasjoner på kontrolltap og iverksatte riktige mottiltak? Hvorfor var det nødvendig for losen å avklare vindforholdene ved kaianlegget samtidig med navigering av skipet? Når var det forsvarlig å legge til kai?

Analyse av hendelsesforløpet Gradvis økende kontrolltap Kontrolltapet i forbindelse med navigeringen begynte allerede fra losmøtestedet ved Grip, før losen kom om bord. De første 4 trinnene gir gradvis økende kontrolltap, men det er først ved trinn 5 at kontrollen over situasjonen ikke kunne gjenvinnes og som resulterte i grunnstøtingen Losmøtestedet Los bordet skipet Federal Kivalina gikk på grunn

Analyse av hendelsesforløpet Gradvis økende kontrolltap Steg 1 Skipets brobesetning hadde ikke de nødvendige navigasjonskart og seilingsplan fra losmøtestedet Etter at de nødvendige navigasjonskartene var kommet om bord etablerte ikke brobesetningen en seilingsplan

Analyse av hendelsesforløpet Gradvis økende kontrolltap Steg 2 Mangelfull utveksling mellom losen og skipets brobesetning om planlagt seilingsrute og skipets egenskaper

Analyse av hendelsesforløpet Gradvis økende kontrolltap Steg 3 Skipets brobesetning deltok ikke i navigeringen etter at losen kom på broen Dette medførte at den eneste personen på broen som utførte navigering var losen

Analyse av hendelsesforløpet Gradvis økende kontrolltap Steg 4 Da skipet hadde en dypgang på 10,7 meter og kaianleggets tillat største dybde er på 9,3 meter var det viktig å få avklart om det var for sterk vind til at det ville være forsvarlig å legge til kai For skip av denne størrelsen er det kun ankringsplass i Freifjorden. En avgjørelse om ankring må tas i god tid før ankringsstedet Etter at kursen var satt til å stevne lykta på Skarvbergneset, ble losen opptatt med å få avklart vindforholdene ved kaianlegget og om de måtte ankre opp i påvente av bedre vær

Analyse av hendelsesforløpet Kontrolltap Steg 5 Dette dreide losens oppmerksomhet bort fra navigeringen de siste 15 minuttene før grunnstøtingen Dette medførte til at det var ingen som utførte navigering eller kontroll av seilasen mens skipet holdt stø kurs mot Skarvbergneset Skipets brobesetning reagerte først da skipet var cirka 300 meter fra land (tilsvarer 1,5 skipslengde) Dette var ikke tidsnok til en vellykket unnamanøver og skipet gikk på grunn i 12 knops fart Federal Kivalina gikk på grunn

Analyse av hendelsesforløpet Sett hvert av stegene 1-4 isolert for seg selv, oppfattet skipets brobesetning og losen forløpet for å være innenfor normal praksis Dette medførte til at ingen gjenkjente indikasjonene på økende kontrolltap Nødvendige tiltak ble derfor ikke iverksatt i tide Dette forstås ved at broteamet ikke fungerte tilfredsstillende

Bildet er tatt dagen etter ulykkestidspunktet Foto: Kystvakten

Kun materielle skader på forpartiet til bulkskipet. Bildet er tatt i dokken under reparasjonsoppholdet i Polen. Foto: DNV

Konklusjon: Skipets brobesetning var ikke tilstrekkelig forberedt for den 5 timers lange seilasen fra losmøtestedet til kaia Skipets seilas var ikke tilstrekkelig planlagt da den ikke inkluderte strekningen fra losmøtestedet på Grip og inn til Sunndalsøra Brobesetningen og rederiet hadde god tid til å sørge for at hele seilasen ble planlagt tilfredsstillende Den mangelfulle planleggingen kan delvis begrunnes med at rederiet under gitte omstendigheter aksepterer dette. En viktig forutsetning for å etablere et velfungerende broteam og styrke navigasjonssikkerheten var derfor ikke tilstede Havarikommisjonen tilrår rederiet å innføre tiltak som sikrer god og rettidig planlegging av hele seilasen

Konklusjon: Etter at skipet ankom losmøtestedet på Grip, fungerte ikke broteamet som forutsatt Etter at skipet ankom losmøtestedet på Grip, fungerte ikke broteamet som forutsatt Skipets brobesetning fungerte ikke tilfredsstillende som et broteam fra losmøtestedet på Grip. En viktig forutsetning for å styrke sikkerheten i kystnært farvann var derfor ikke tilstede Både rederiets prosedyrer og den norske losplikten har til formål å styrke navigasjonssikkerheten i kystnært farvann ved at losen tilfører skipets brobesetning nødvendig farvannskunnskap Det var delvis sammenfallende og gjensidig oppfatning blant skipets brobesetning og losen om at det ikke var nødvendig å fungere sammen som et broteam Lostjenesten i Norge inkluderer ikke i tilstrekkelig grad krav til at forutsetningene for losing er oppfylt av skipets broteam før selve losingen påbegynnes. Det stilles blant annet ikke tilstrekkelige krav til at losen forsikrer seg om at skipets broteam har utarbeidet den nødvendige seilingsplanen Lostjenesten i Norge stiller ikke tilstrekkelig krav til at losingen skal være basert på at losen inngår som del av broteamet

Konklusjon: Forts. Etter at skipet ankom losmøtestedet på Grip, fungerte ikke broteamet som forutsatt Havarikommisjonen tilrår rederiet å iverksette ytterligere tiltak som sikrer at brobesetningen arbeider sammen som et velfungerende broteam når det er los ombord Havarikommisjonen tilrår Kystverket å foreta en gjennomgang av prosedyrene for å sikre at forutsetningene for losing er oppfylt av skipets brobesetning før selve losingen påbegynnes. Dette bør også inkludere hvilke tiltak som bør iverksettes av losen når sentrale forutsetninger ikke er oppfylt av skipets brobesetning Havarikommisjonen tilrår Kystverket å vurdere endringer i opplæring, prosedyrer og andre tiltak for å oppnå at losene bedre inngår som en del av et velfungerende broteam

Konklusjon: Kriteriene for når det var forsvarlig å legge til kai var overlatt til en individuell vurdering om bord i fartøyet Dette har medført til sårbarhet for skipets sikkerhet da beslutningene reduseres til individuelle vurderinger uten objektiv informasjon og med fare for å bli utsatt for unødig press fra andre interesser enn skipets sikkerhet Kaioperatøren har ikke har gjort tilstrekkelige vurderinger over kaianleggets og skipenes egnethet Kystverkets omfang for fastsettelse av kriterier for når det er forsvarlig å lose fartøy varierer fra område til område og er ikke systematisk Havarikommisjonen tilrår kaioperatøren å gjennomføre risikostyring over kaianleggets og skipenes egnethet slik at kriterier for når det er forsvarlig å legge til kai etableres og evalueres

Konklusjon: Eier av kaianlegget, skipets agent/terminalrepresentanten og losformidlingstjenesten hadde ikke lagt tilstrekkelig tilrette for oppdraget til losen og skipets brobesetning Innhenting av opplysninger om værforholdene ved kaianlegget ble foretatt etter losmøtestedet. Dette tok relativt lang tid og kom i konflikt med fokus på navigeringen. Den mangelfulle tilretteleggingen omfatter innhenting og utveksling av informasjon om værforhold, værutsiktene og kriterier for når det er forsvarlig å legge til kai, og organiseringen rundt dette. Havarikommisjonen tilrår Kystverket, i samarbeid med kaioperatøren og terminalrepresentanten, å innføre tiltak som bedrer organisering og innhenting av nødvendig informasjon slik at det legger forholdene bedre til rette for los og brobesetning

Rapporten er tilgjengelig på