Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS
FARGIS Brukerseminar 2003 Høvik, 6 mars 2003 Emil Aall Dahle, EAD ENK Sverre Alvik, Det Norske Veritas

2 Mandat og organisasjon
Bakgrunn: NOU 15/91 Forespørsel fra Kystdirektoratet Mandat: Utrede sikkerhetsmessige forhold ved fjernlosing Arbeid utført av Det Norske Veritas Emil Aall Dahle Sverre Alvik Referansegruppe fra Kystverket Nils Henrik Lund, Kystdirektoratet Stein Inge Dahn, Norsk losforbund Svein E.H. Nilsen, Maritime TL forening

3 Arbeidsbeskrivelse Analyse av losens oppgave Krav til fjernlosing
Analyse av egnethet for fjernlosing Estimering av effekten ved å innføre fjernlosing Takster for fjernlosing

4 Konklusjon Fjernlosing er mulig å gjennomføre på en måte som bedrer sikkerheten i forhold til dagens situasjon, og det bør føre til reduserte kostnader NB! Visse forutsetninger må være oppfyllt

5 Forutsetninger for forsvarlig fjernlosing
Losloven må endres Nytt regelverk og instruks som inkluderer fjernlosing Alltid to navigatører på brua under fjernlosing “Fjernlos” må ha både los- og trafikklederkompetanse, men ikke nødvendigvis akkurat det de har idag Fartøy som skal fjernloses må være utstyrt med AIS Fartøy og trafikksentral må være utstyrt med ECDIS, hvor forseilingen er planlagt og inntegnet på forhånd Hvert fartøy og mannskap må prekvalifiseres, og godkjenning for den aktuelle farled må være gitt i en fartøysdatabase.

6 Feiltre, Kollisjon og Grunnstøting
. Kollisjon og grunnstøting Farlig kurs Feil Teknisk feil Menneskelig feil Inkompetanse Indisponering

7 Hvorfor bli fjernlosing sikrere enn i dag?
Tekniske feil: Som i dag Indisponering: Som i dag, Ivaretas ved at det alltid er to navigatører på brua Inkompetanse: Bedre enn i dag Bedre enn i dag på posisjonering Omtrent som i dag på lokale forhold Omtrent som i dag på manøvrering Vesentlig bedre enn i dag på annen trafikk TOTALT: Noe bedre enn i dag

8 Farlig last Fjernlosing bør også kunne innføres for skip med farlig/forurensende last (Og også for fartøy med passasjerer)

9 Egnethet for fjernlosing
De fleste sentrale leder er godt egnet for fjernlosing Spesielt gjelder dette ytre del av Oslofjorden og innseilingene til Kårstø, Sture og Mongstad Alle fartøy må kvalifiseres for hver enkelt led

10 Effekten av fjernlosing
Marginal ekstra effekt av å ha los ombord

11 Effekten av fjernlosing (2)


Laste ned ppt "Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google