Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hensynssoner rundt Borregaard

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hensynssoner rundt Borregaard"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hensynssoner rundt Borregaard
Møte – Høring av sentrumsplanen Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør 16. april 2018

2 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Samordningsansvar på nasjonalt nivå for samfunnssikkerhet og beredskap Fagdirektorat brann, farlige stoffer, el- og produktsikkerhet, Nød- og beredskapskommunikasjon Nødnett Sivilforsvaret Internasjonalt kontaktpunkt Styring av Fylkesmannen på samfunnssikkerhetsområdet Styrer Det Lokale El-tilsynet Ca. 680 ansatte Hovedkontor i Tønsberg Nødnett i Nydalen 5 EL-regioner 20 sivilforsvarsdistrikter 3 kurs- og kompetansesentre Foto: Kai Myhre Foto: DSB

3 DSBs roller DSB er et forvaltningsorgan direkte underlagt Justisdepartementet og utfører sitt oppdrag med utgangspunkt i rollene som Fagorgan Regelverksforvalter Iverksetter på samfunnssikkerhetsområdet Tilsynsorgan    

4 Oppdraget vårt – hva betyr det
Oppdraget vårt – hva betyr det? Målene for hele samfunnssikkerhets- og beredskapskjeden Redusere sårbarhet i samfunnet Kunnskapsbasert forebygging Styrke samhandling i beredskap og krisehåndtering Bedre ledelse og styrket ledelseskultur

5 DSBs rolle som fagmyndighet
DSB har ansvar gjennom brann- og eksplosjonsvernloven og tilhørende forskrifter å følge opp at håndtering av brannfarlige, reaksjonsfarlige, trykksatte og eksplosjonsfarlige stoffer skjer i tråd med samfunnets behov for sikring av liv, helse, miljø og materielle verdier. En pådriver for at næringslivet driver sikkert i samsvar med samfunnet krav om sikkerhet for omgivelsene Gir samtykke/tillatelser til en håndtering av farlige stoffer, bl.a. storulykkevirksomheter. En pådriver overfor kommunene og andre myndigheter slik at man tar nødvendige hensyn til sikkerheten ved utviklingen av arealene rundt virksomheter som håndterer farlige stoffer

6 Koordinering storulykke
Hovedansvar som koordinerende organ for myndighetenes oppfølging av sikkerhetsrapporter og tilsyn etter storulykkeforskriften Kvalitetssikring av tilsyn, opplæring av tilsynspersonell og vedlikehold av styrende dokumenter for storulykketilsyn Sikre enhetlig og koordinert behandling av landbaserte virksomheter og deres innsendte sikkerhetsrapporter Fastsette tema for tilsyn og videreutvikling av samlet tilsynsplan Sørge for kampanjer Sikre enhetlig rapportering og reaksjonsoppfølging etter tilsyn Oppfølging av Norges internasjonale forpliktelser til EU iht sevesodirektivet

7 Sevesodirektivet – storulykkeforskriften
Sevesodirektivet ligger til grunn for den norske storulykkeforskriften Storulykkeforskriften og forskrift om håndtering av farlig stoff stiller krav til virksomheter som har store mengder farlige kjemikalier Tiltak for å forebygge og begrense ulykker Beredskapsplaner og rapportering av uhell Uavhengig kontroll (inspeksjon) av utstyr, tanker og rørsystem Innhente samtykke fra DSB ved nybygg eller vesentlige utvidelser Direktivet har også flere spesifikke krav til myndighetenes oppfølging på ulike nivåer: bl.a. rapportering til EU, tilsyn, beredskap og arealplanlegging

8 Hva er for øvrig lagt til grunn?
Norske kommuner har et selvstendig ansvar for å forebygge skadevirkninger ved utbygginger i kommunen. Naturgitte farer (flom, skred og ras) Farlig virksomhet (brann, eksplosjon, utslipp) Kommunene har både plikt og virkemidler til hindre og begrense skadevirkninger Generell beredskapsmyndighet etter sivilbeskyttelsesloven Primær planmyndighet etter plan- og bygningsloven Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvaret for plan- og bygningsloven Rundskriv til kommunene om fareområder - samfunnssikkerhet i planlegging og byggesaksbehandling (blir revidert nå): Risikoaksept og kartleggingsmetoder Krav til risiko- og sårbarhetsanalyser Hvordan samfunnssikkerhet skal følges opp i arealplaner

9 Kommunale ROS-analyser
Kommunen plikter å gjøre ROS-analyser som inngår i arbeidet med arealplanene Analysen skal vise alle risiko- og sårbarhetsforhold (flom, ras, storulykkerisiko m.v) av betydning for om arealet er egnet til utbyggingsformålet Områder med fare, risiko eller sårbarhet skal avmerkes i arealplanene som hensynssoner For storulykkerisiko blir risikoanalyser (rapporter med beregning av risikokonturer) benyttet som sakkyndige utredninger. Det er virksomhetene som må bestille (får utført) slike beregninger (av hensyn til krav til datagrunnlag m.v).

10 Sarpsborg kommune har lagt DSBs veileder til grunn for hensynssonene i sentrumsplanen


Laste ned ppt "Hensynssoner rundt Borregaard"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google