VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for ledelse av prestasjonsutvikling Prestér
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Lederutvikling og skreddersøm
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
- Hovedrolle eller birolle
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE LEDERMOBILISERING. Fase 0 Forankre og forberede Ønsket resultat Alle bidragsytere og interessenter er forberedt, engasjert og kjenner.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere.
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Utviklingsnettverk for pleie- og omsorgstjenester for eldre 2016 Oppstartsamling i Tromsø, 31. oktober og 1. november Nettverk: Scandic-Easy «CLICK TO.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
Nettverk: Scandic-Easy
Verktøy for å kartlegge holdninger
Observasjon og kartlegging av barns språk
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Skolebasert kompetanseutvikling
Helsesøsterkongressen 2017
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
veien til ledelse Ledermobilisering
VEIEN TIL LEDELSE Temasamling Min lederhverdag.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Valgfag innsats for andre
Engasjement og undring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
Skoleutvikling B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Mål og dagsorden for seminar om medarbeiderskap og omstillingskompetanse Mål for dagen Mål for kurset er økt forståelse, kunnskap og innsikt i hva som.
Utskrift av presentasjonen:

VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015

Ledermobilisering Oppstartsamling xx.xx.20xx 09.00Velkommen Refleksjoner om veien til ledelse… 10.15Pause 10.30Introduksjon til ledermobiliseringsprogrammet 11.00Gjensidig forventningsavklaring 11.30Om refleksjonsgruppen –Avklare prosessveilederrollen –Refleksjon, dialog, gi og motta tilbakemelding 11.45Etablere refleksjonsgruppene inkl lunsj –Avklaring av gruppens rolle, arbeidsmetode og fremdriftsplan –Bli kjent øvelse 12.45Avslutning og veien videre Ledermobilisering Side 2

HVA TENKER DERE OM LEDELSE VED OPPSTART AV PROGRAMMET?

Ordsky - adjektiver som beskriver god ledelse for deg Her skal resultatet av alle innsendte adjektiv legges inn som ordsky. Ledermobilisering Side 4

De nasjonale lederkravene Ansvarlig og helhetstenkende Endringsvillig og handlekraftig Kommuniserende og inspirerende Ledermobilisering Side 5

Visjon og lokale lederkrav Ledermobilisering Side 6

INTRODUKSJON TIL FORLØPET

Hvorfor ledermobilisering? Våre mål og utfordringer krever god ledelse. Stort behov for nye ledere. For få søkere til lederstillinger. Ledermobilisering Side 8 1

Hva tilbyr vi våre lederkandidater? Mulighet til å utforske og reflektere over hva det innebærer å være leder. Bli bedre kjent med deg selv –dine styrker og utviklingsområder med tanke på ledelse. Se foretakets virksomhet ut fra et ledelsesperspektiv. Bygge nettverk med andre lederkandidater. Møte ulike ledere og bli kjent med deres ledelsesutfordringer. Ledermobilisering Side 9

Lederkandidat-forløpet Velge ut Bevisstgjøre Trene Prøve ut Tiltrekke Forankre og forberede Informasjon intranett Personal- møte Brosjyre, plakat Motivasjon og potensial Annonse, søknad Avtale Samling Individuell samtale m/ leder Veiledning og refleksjon i grupper Individuelt Oppstarts- samling Skygg en leder Gruppe Samling: Min lederhverdag Nasjonalt trenings lab. Gruppe Status og utvikling Utviklingsplan Lederpraksis Gruppe Veien videre Avslutnings- samling 9 måneder med i alt 9 aktivitetsdager + lederpraksis 6 uker4 uker8 uker

GJENSIDIG FORVENTNINGSAVKLARING

Forventningsavklaring Hva er dine forventninger til deltakelse i «Veien til ledelse – ledermobilisering»? Tenk selv i 3 min. Diskuter så med sidemann og rundt bordene. Ledermobilisering Side 12

- hva sa avtalen? Delta aktivt på alle aktivitetene. Ta ansvar for egen læring ved å gjennomføre planlagte aktiviteter og reflektere over dine erfaringer underveis i prosessen. Bidra med ditt engasjement og synspunkter, og ikke minst dine spørsmål. Dele dine erfaringer og refleksjoner med andre lederkandidater og med din prosessveileder. Bidra til evaluering og forbedring av ledermobiliseringsprogrammet. Ledermobilisering Side 13

OM REFLEKSJONSGRUPPER

Prosessveileders ansvar Bidra til at dere får størst mulig utbytte av møtene i refleksjonsgruppen. Sørge for at refleksjonsgruppen arbeider innenfor programmets rammer. Hjelpe gruppen til selv å ta hånd om og ansvar for sin virkemåte og utvikling. Intervenere når det er nødvendig av hensyn til gruppeprosessen og for å holde enkeltmedlemmer og gruppen «på sporet». Overholde taushetsplikten. Ledermobilisering Side 15

Konkret erfaring Reflektert observasjon Abstrakt begreps- danning Aktiv eksperi- mentering Erfaringslæring Ledermobilisering Side 16 Handle og oppleve Hva, når, hvordan, hvem, hvorfor? Analysere og generalisere: betydning, konsekvens, resultat, læring Anvende i nye situasjoner. Forutsi konsekvens Kolbs læringssyklus

Hvordan gi og ta imot tilbakemelding: Vær tydelig. Beskriv reaksjoner og adferd Vær beskrivende – ikke vurderende. Vær konkret! Bruk jeg-form, si: Jeg så at du, jeg hørte at du…. Ikke bruk tolkninger Eks: jeg synes det ser ut som du kjeder deg i gruppa Ta ansvar for din egen tilbakemelding. Snakk for deg selv, ikke for andre Be om tilbakemelding, styr tilbakemelding, be de andre spesifisere Benytt det du synes er til hjelp. Glem det andre! Ledermobilisering Side 17

Refleksjonslogg Hensikt: Stimulere til individuell refleksjon over egne opplevelser og erfaringer underveis i forløpet Få fram tema som kan bringes inn i refleksjonsgruppen. Individuell oppgave gjennom hele forløpet. Ledermobilisering Side 18

Refleksjonsgruppe Skal bidra til å gi økt forståelse for og nye perspektiver på ledelse i sykehus bli bedre kjent med eget potensial og motivasjon for ledelse. bygge nettverk med andre lederkandidater. Dere skal: reflektere over erfaringer og opplevelser i samtale med de andre i gruppen. trene på refleksjons- og dialogferdigheter. Ledermobilisering Side 19

Oppsummering Individuell refleksjon – hva er det viktigste du sitter igjen med etter dagens samling. Spørsmål? Hva skjer fram til neste samling i xxxx:  Gjennomføre skygging av en leder og refleksjonsgruppe Ledermobilisering Side 20