Øyeblikk - om å gjøre det beste ut av her og nå 24. sept. 2012 Marit Elin Hansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Barnet som gave og oppgave
22 tips for den faglitterære forfatteren
Lilandspeiderne Informasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Velkommen til ettårssamling
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SMIL – styrket mestring i livet
Livsstilsending - uke 5 -
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Foreldremøte Mandag 9. November 2015 Klokken 19:00 Fjellhamar SFO.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Individuell plan og koordinator Hamar kommune
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
En verden av usikkerhet
Tid som gave Frivillighet
Helsesøsterkongressen 2017
Å få barn Skal – skal ikke ????
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Roller og forventninger
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og
2. Melissa, Petter og Cindy
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fest & følelser Velkommen
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Øyeblikk - om å gjøre det beste ut av her og nå 24. sept Marit Elin Hansen

Stig André 2 ½-3 år

Stig André Vårt sommerparadis

Stig André På båttur

”Det er ikke antall dager som teller, men innholdet i dem”

Barnlig nysgjerrighet Hvordan leker han? spør du – Han får glede av å se deg leke Hva tenker han? spør du – Samme som deg, men han får ikke uttrykt seg Hvor skal han? spør du – Se hvor vakker han er! Verden fortjener ham ikke Hvorfor smiler han ikke? spør du – Ser du nøye etter, så oppdager du at han smiler inni seg Skrevet av Anita Nordvik Boge, mor til en gutt med MLD

Behov Opplevelser og øyeblikk Stabilitet Forutsigbarhet Rett person på rett sted Avlastning

Vi kunne ikke gi ham flere dager, men vi kunne gi dagene innhold

Suksesskriterier Fokus Organisering/samordnet tilbud Koordinering og ledelse Personalgruppa Samhandling/ informasjon, oppfølging og veiledning Tilpassede hjelpemidler Beredskapsplaner

Fokus Å leve nå! Gode øyeblikk og opplevelser Gutten bak sykdommen Et barneliv skal leves på barns vis

Samordnet tilbud Felles turnus skole/SFO/avlastning Lange vakter Dagsform styrende for type tilbud og arena

Koordinering og ledelse Koordinator- funksjonen Tett og tydelig ledelse

Personalgruppa Håndplukkede Personlig egnethet Dyktige og ansvarsbevisste lagspillere Sto sammen om oppgava

Samhandling og informasjon Koordinator knutepunkt for informasjon for alle samarbeidsparter. Møtestruktur Oppfølging av personalgruppa Tilgjengelighet

Beredskapsplaner Konkret og tydelig i håndtering av ulike situasjoner Kontinuerlig evaluering Ga trygghet Back- up i vanskelige situasjoner

Oppsummering av suksesskriterier Tett samarbeid, åpen dialog, stor raushet og tillitt fra mamma Tett samarbeid og åpenhet generelt blant tjenesteytere og samarbeidsparter Faglig engasjement fleksibilitet og utradisjonelle løsninger

Oppsummering av suksesskriterier 2 En fantastisk personalgruppe –Løsningsorientert –Så gutten bak sykdommen –Lot leken, humoren og latteren leve rundt Stig André

Oppsummering av suksesskriterier 3 –Et helhetlig og samordnet tilbud Mamma sier: ” Samarbeidet var bra. Jeg har ikke tenkt på det som ulike arenaer og instanser. Fra min side opplevdes hele tilbudet hans som en helhet. Både skole, avlastning og sykehus opplevdes som en ting, om det nå het det ene eller det andre. Når det opplevdes som en helhet, må vel samarbeidet ha vært bra!”

”Rampetrollet” med damene sine

I ettertid: Mamma Det beste skussmålet en kan få! ”Dere var der for ham hele tiden. Når han var hos dere slapp jeg å bekymre meg. Jeg visste at han var i de beste hender.”

I ettertid: Mamma 2 ”Jeg kunne ikke ønsket meg bedre personer å forholde meg til rundt ham. Jordnære åpne personer som hadde en vennskaplig tone. Personer som jeg kunne kjefte på og grine til, men som var der allikevel. …Jeg ble aldri henvist til kontortid. Når ting var vanskelig kunne jeg ta en telefon og få veiledning eller bare snakke litt. Det var godt å vite at de var der i bakhånd.”

Kosestund Kos og nærhet

I ettertid: Personalgruppa Har stått i noe veldig spesielt og veldig krevende. Opplever at de er heldige som har fått være med på noe så spesielt. Bevissthet på øyeblikkene – på å leve nå! Minner om en gutt som har berørt dem dypt, og som vil følge dem resten av livet.

I ettertid: Personalgruppa 2 En av dem sier det slik: ”Jeg var utrolig heldig som fikk være med. Jeg ville ikke vært det foruten! Stig André lærte oss noe som en kanskje må lære på den harde måten: Det at en bare har øyeblikket! At det handler om å ha det godt her og nå!”

I ettertid: Samarbeidsparter ”Det helhetlige tilbudet til Stig André har vært en drøm å følge med på!” God samkjøring ga forutsigbarhet og sikret informasjonsflyt, godt samarbeid og god veiledning. Stor innvirkning på livskvaliteten for gutten og gav ham mange gode opplevelser og øyeblikk

En sliten, men fornøyd gutt Stig André har satte gode, dype spor hos alle oss som fikk lov til å bli kjent med ham. Han lærte oss om livsmot og livsglede. Han lærte oss å nyte øyeblikkene. Han rørte det innerste i oss.