HIST – LMU Modell for systematisk utvikling av læringsmiljø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Advertisements

Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Kvalitetssystem og kvalitetsrevisjon 2010 Kvalitetsarbeid 2010 Implementering av nytt kvalitetssystem Kristin Myraunet Hals og Kjerstin Tobiassen.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Nasjonal pådriver LMU-møte, HiST Kjetil Knarlag Et inkluderende læringsmiljø Nasjonal pådriver for tilgjengelighet i høyere utdanning.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Samarbeid og medbestemmelse
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
BTI-handlingsveileder barnehage
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Valgfag innsats for andre
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
HMS © Caritas Norge..
NAV-veiledere i vid. skole
Oppstart SU Jevnakerskolene
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Samlokalisering etter fusjon
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Hva er en foreldrekontakt?
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

HIST – LMU Modell for systematisk utvikling av læringsmiljø

HIST – LMU som pådriver Modell for systematisk utvikling av læringsmiljø – god handlingplan LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan2 Marit Svendsen og Kjetil Knarlag Universell HIST,

Om Universell Opprettet av Kunnskapsdepartementet og plassert ved NTNU Målgruppe: Ansatte ved høyere utdanningsinstitusjoner Arbeidsoppgaver: Pådriver for et inkluderende læringsmiljø ved alle utdanningsinstitusjoner gjennom universell utforming og individuell tilrettelegging Pådriver for læringsmiljøutvalgene (LMU) Løse prosjektbaserte oppgaver for Kunnskapsdepartementet (med flere) om universell utforming -> 3LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

Nasjonal pådriverenhet for LMU Oppdrag fra KD og UHR (2009) Etablere møteplasser for erfaringsutveksling Arrangere konferanse med aktuelle tema innen læringsmiljø Utvikle retningslinjer for LMU-arbeid Kartlegge bruken av LMU ved institusjonene Synliggjøre nytten av velfungerende LMU for institusjonene Arbeide for at LMU får reell innflytelse på læringsmiljøet ved institusjonene Utarbeide nettsider for informasjon LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan4

Mandat og arbeidsoppgaver Styrke utdanningsinstitusjonenes læringsmiljøutvalg (LMU), slik at utvalgene får hensiktsmessige arbeidsoppgaver, nødvendig gjennomslagskraft og riktig plassering i utdanningsinstitusjonene. Dokumentere og synliggjøre læringsmiljøutvalgene som premissleverandør for et godt læringsmiljø utrede og formidle viktige nasjonale læringsmiljøspørsmål på vegne av utdanningsinstitusjonene. 5LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

Vårt LMU-arbeid 5 nasjonale LMU-seminar Læringsmiljøundersøkelsen 2012 Prosjektarbeid om rolle og mandat Direkte oppfølging av læresteder «LMU-nytt» Utredningsarbeid Mangfold Rus Systematisering av LMU-erfaringer Det digitale læringsmiljø LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan6

Læringsmiljø? Begrepet læringsmiljø omfatter alle de institusjonelle og organisatoriske betingelser som bidrar til eller påvirker studentenes læring. -Hvordan definerer HiST begrepet? -Hva vil HiST EGENTLIG bruke LMU til? LMU: Roller, mandat og sammensetning for NMBU,

Hva er læringsmiljø? Psykososialt læringsmiljø Psykologiske og sosiale faktorer med konsekvenser for trivsel, helse og yteevne. Tiltak innen sosialt miljø, kultur, velferd Fysisk læringsmiljø Fysiske omgivelser som påvirker den enkelte students evne og mulighet til læring Organisatorisk læringsmiljø Systemutvikling, kvalitetssikring, planlegging og tilrettelegging av undervisning og læring, informasjonsflyt, tilbakemeldinger Digitalt læringsmiljø Bruk av IKT i læring, LMS, digital vurdering mm. som påvirker læreprosessen for alle studenter LMU: Roller, mandat og sammensetning for NMBU,

Sentrale rammer for LMU - Lovkrav Bidra til at første og andre ledd i UHL § 4-3 om læringsmiljø blir gjennomført Skal delta i planlegging av tiltak vedrørende læringsmiljø Skal følge utviklingen i spørsmål som angår studentens sikkerhet og velferd Skal holdes orientert om klager vedrørende læringsmiljøet Arbeidet skal forankres i kvalitetssystem for utdanning og læringsmiljø 9LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

Hva vi formidler fra KD Styret er ansvarlig for læringsmiljøet, og må samarbeide med Læringsmiljøutvalgene Arbeidet med læringsmiljø må drives systematisk. Nødvendig oppmerksomhet, prioritet og budsjettildelinger. Vurdere stillingsressurser til utvalget KD ønsker et «aktivt» utvalg som bidrar positivt til utviklingen av et godt læringsmiljø Lærestedene har frihet til å definere hva utvalget skal fokusere på ut fra lærestedets behov, og eventuelt vedta mer detaljerte retningslinjer Viktig å synliggjøre hva som faktisk gjøres av læringsmiljøtiltak, ikke bare fokusere på manglene LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan10

Roller og funksjoner Pådriver Operativt ansvar Aktiviteter i regi av LMU Holde seg orientert – initiativ og eierskap til undersøkelser Proaktivt – hvor er forbedringspotensialet? Kontrollfunksjon Rapportering Kvalitetssikring Observatør Uttalelser I eller utenfor sløyfa LMU: Roller, mandat og sammensetning for NMBU, Hvordan får studentene gjennomslagskraft?

Suksesskriterier– lærestedets rammer Læringsmiljø del av den store konteksten – herunder LMU Visjon/verdier lærestedet Avklaring av sentrale begrep (læringsmiljø) Rammer og lovverk (utenfor lærestedet) Mål og veivalg for arbeidet Prinsipper for arbeidet Ansvar og oppgaver i linjen 12LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

Suksesskriterier - Rammer LMUs arbeid ->Universitets- og høgskoleloven HL § 4-3LMU ->HISTs egne rammebetingelser 1.Mandat for LMUs arbeid 2.Rolle i organisasjonen 3.Del av virksomhetens internkontroll system 4.Modell for systematisk arbeid 13LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

2. Mandat og rolle i organisasjonen 14LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

1. Mandat – LMU HIST Ta opp saker som angår studentenes totale læringsmiljø Ta opp saker som meldes inn fra enheter/studenter til utvalget Påse at bestemmelsene i UHL § 4-3 gjennomføres (fysiske, psykososiale og velferds-/studentsosiale forhold) 15LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

1. Mandat – HIST fortsetter Følge opp handlingsplanen for tilrettelegging studenter med nedsatt funksjonsevne Foreslå konkrete tiltak overfor styre/rektor Dokumentere LMUs arbeid Rapportere til styret - årsrapport LMUs arbeid skal inngå som en del av kvalitetssystem LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan16

1. Mandat – sammensetning LMU 4 Ansatte - Studiedirektør, teknisk sjef/bemyndiget, dekan samt koordinator funksjonshemmede stud. Oppnevnes av rektor med personlige vara (4 år) 4 studenter - oppnevnes av studentparlamentet (1 år). Rektor er ansvarlig for at opplæring blir gitt til studentrepr. Lønnet verv? 1 observatør SiT – tale og forslagsrett. Andre observatører? Sekretariatsfunksjon LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan17

2. LMUs rolle ved HIST Pådriver – LMU skal være en pådriver for å bedre læringsmiljøet utover minimumskrav «En person, gruppe el fenomen som påskynder eller tvinger frem noe» Bokmålsordboka Rådgivende – LMU skal være rådgivende overfor rektor og styret «En som har til oppgave å gi råd» Bokmålsordboka LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan18

3. Del av organisasjonskartet De mange aktørene 19 LMU Institutt SU Tilrette- leggingstj. Styret RFSF Teknisk Studenten Ansatte Samskipnaden Studie- avdeling Fakultet Andre eksterne Student- ting/-råd Komiteer og utvalg AMU Tillitsvalgt stud. LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

3. HIST organisasjonskart LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan20 LMU

3. HIST – organisering kvalitetsarbeid LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan21

4. Systematisk arbeid med læringsmiljø 22 Handlingsplans tiltak Opplæring Informere Læringsmiljø- undersøkelser Avviksrapportering Spontane meldinger Mål og politikk Skaffe oversikt rammebet. Kartlegge utfordringer Tiltak for forbedring Endring av mål og rammer Nye rutiner eller ny praksis Evaluere - forbedre Planlegge GjennomføreFølge opp LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan

4. Modell - Kvalitetssirkel med 7 faser LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan23

4. Verktøy – kommunikasjon og dialog LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan24 LMU-møter 2- 4 pr semester Fellesmøte – ressurser, læringsmiljø og trivsel Fellesmøte SKU og LMU Fellesmøte AM//HMS Møter mellom høgskoleledelsen og Studentparlamentet

4. Verktøy - Dialogmøter LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan25 Arena for å drøfte det helhetlige læringsmiljøet LMU-møtene avholdes ute på fakultet/avdeling Systematisk statusoppdatering på lokale utfordringer Gir god innsikt i hva gjøres for å skape godt læringsmiljø Arena for å identifisere felles oppgaver/utfordringer Deltakere lokalt 6-7 repr. Lokal befaring av studentfasiliteter

4. Verktøy - Kartlegging og analyse Klagesaker fra studentene eller representanter for praksisfeltet Påpekninger fra LMU, klagenemnda eller skikkehetsnemnda NOKUT-evalueringer/påpekninger Studiebarometeret Studiekvalitetsundersøkelse SHOT – nasjonal helse- og trivselsundersøkelse (2014) Lavterskel tilbakemeldingssystem fra studenter HMS-rapportering Egen/eksternevalueringer av kvalitetssystemet HIST LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan26

Til inspirasjon LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan27

Oppsummering: -Sørg for god opplæring til nye studenter i LMU -Innfør Dialogmøter med fakultetene – skaper kultur og identitet -Befaring, lokalt eierskap, felles utfordringer -Sikre tilstrekkelig sekretariatsfunksjon/sekretær og arbeidsutvalg -Handlingsplan for læringsmiljø -Bruk aktivt resultater fra Læringsmiljøundersøkelser, avviksmeldinger, klager, evalueringer etc. LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan28

Om Universell Kjetil Knarlag Prosjektleder Tel.: / Marit Svendsen Rådgiver Tel: / Elinor J. Olaussen Rådgiver Tel: / Universell NTNU Studieavdelingen Kolbjørn Hejes vei Trondheim LMU: Modell systematisk arbeid læringsmiljø - handlingsplan