Video Mai/Juni 2013 Prosjektet (n° 2011-1-NO1-LEO05-03245) har blitt finansiert med støtte fra EU-kommisjonen. Denne publikasjonen reflekterer forfatternes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Teknologi i klasserommet
Åsmund Sollien Schau og
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Skrivestien.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Borre ungdomsskole
Velkommen til presentasjon
1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering
Vurdering for læring.
Hvorfor foreldremedvirkning?
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Everquest som læringsplattform
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Ungdomstrinn i utvikling
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Frivillig arbeid på kontoret
Nasjonale prøver Sandved skole
Zmartech Aleksander Røe strømshoved Andreas nyborg hansen
Systematisk Observasjon av Lesing.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Engasjement og undring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Fremmedspråk og matematikk
Evaluering eBorger Pilot
Innføringsprosjektet
Engasjement og undring B – Samarbeid
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Video Mai/Juni 2013 Prosjektet (n° NO1-LEO ) har blitt finansiert med støtte fra EU-kommisjonen. Denne publikasjonen reflekterer forfatternes syn og EU-kommisjonen kan derfor ikke bli holdt ansvarlig for eventuell bruk av denne informasjonen.

2 Hvordan engasjere unge elever i opplæring på arbeidsplassen via mobile enheter

‘REACH the hard to reach - How to engage young learners in workplace training via mobile assisted learning’ var et EU-finansiert prosjekt. Det er en overføring av vellyket praksis til nye land og målgrupper i periode mellom Oktober 2011 og September 2013 Prosjektets formål var å utvikle nyskapende og konkrete tiltak for yrkesfagutdanningen for å øke motivasjon blant unge elever ved å lage multimedieoppgaver på grunnleggende ferdigheter 3

Prosjektet og dets produkt var primært utviklet for unge vanskeligstilte lavt utdannet mennesker i Europa som ønsket å forbedre sine grunnleggende ferdigheter. 4

5 Praksisen var overført fra: England og Østerrike til: Norge Italia Tyrkia Spania

De hovedproduktene utviklet av partnere i REACH er: Mobile læringsmoduler Didaktiske retningslinjer for tilretteleggere av undervisning Og relaterte produkter som nettside og konsept for gjennomføring og spredning 6

Detaljert informasjon om produkter og metodikk 7

…er applikasjoner som tilbys via mobile enheter for å forbedre grunnleggende ferdigheter blant unge elever i fire følgende arbeidssektorer: Byggebransje Matproduksjon Turisme Helse 8

9 Kommunikasjon Forbedre lytting, lesing og skriving, samt utvide vokabular i morsmål eller fremmedspråk. Regning og IKT Gir oppgaver på nivå fra grunnleggende aritmetiske operasjoner til mer kompliserte oppgaver som krever konvertering og tolkning av resultater. Øke bruk av IKT programmer og verktøy på arbeidsplassen. Sosial kompetanse og sosial læring Innkluderer oppgaver for å forbedre team-work samt selverkjennelse. Utvikle egenskap å kunne finne og fokusere på løsningen foran problemer.

Lær om hvilket utbytte har elever og tilretteleggere av undervisning fått av produktene. 10

Elever kan bruke REACH mobile læringsmoduler som et eget produkt eller de kan bruke enkelte moduler og pakker kombinert med en annen opplæringsform. Didaktiske retningslinjer gir tilretteleggere av undervisning innsikt i hvordan applikasjonen kan brukes i forskjellige situasjoner. 11

12 Last ned applikasjo nen fra App Stores Velg moduler Ta en pre- test i egenvurde ring Øv og lær Sjekk din progresjon i hjerne- treneren

Læringsmål for hver modul er beskrevet i begynnelsen. Oppgavene i moduler er laget på to vanskelighetsnivå. Moduler are tilgjengelig på engelsk, italiensk, spansk, norsk og tyrkisk. 13

14

15 “Jeg liker at det er mer spennende enn å delta i tradisjonell opplæring på arbeidsplassen." - elev "REACH gjorde læring attraktiv og motiverende for unge elever fordi de fikk mulighet til å lære der hvor de er og i egen tempo." - tilrettelegger “Det er et godt supplement til opplærigsprogrammet, på mange måter er det lett å kombinere med opplæring fordi REACH er rettet direkte mot elever." – HR Manager “REACH gir mulighet til intuitiv læring og kan bli brukt i formell og uformell læring." – leverandør innen yrkesfagutdannelse

REACH er nå tilgjengelig for nedlasting i flere app stores. Get it here: 16 Google Play iTunes

17 Project partners: Rogaland Kurs og Kompetansesenter BEST Institut für berufsbezogene Weiterbildung und Personaltraining GmbH Tribal Education Limited CEDIT - Centro diffusione imprenditoriale della Toscana - S.C.R.L. TRABZON TICARET VE SANAYI ODASI MAKRO Yonetim Gelistirme Danismanlık Limited Sirketi Club de Marketing de La Rioja …vennligst ta kontakt med prosjektpartner eller besøk prosjektenes nettside:

18 Prosjektet (n° NO1-LEO ) har blitt finansiert med støtte fra EU-kommisjonen. Denne publikasjonen reflekterer forfatternes syn og EU-kommisjonen kan derfor ikke bli holdt ansvarlig for eventuell bruk av denne informasjonen.. Takk for din interesse! Kontaktinformasjon finnes på