Hjelpestrategier og analyse av testatferd i kognitive tester for demente Marianne Lien, psykologspesialist Sykehuset Buskerud HF - 10.02.03.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internundervisning om førerkortvurderinger i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Psykiske utfordringer ved MS
Utredning av utviklingshemming hos voksne
- en nyttig test i demensutredningen?
Kognitive symptomer etter små hjerneslag
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Behandling av resistent tvangslidelse
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Cerebral Parese og kognitiv funksjon
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
v/Marianne Farstad Gjermo
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Presentasjon av faghefter:
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
Hvordan skille mellom depresjon og demens (primært Alzheimer) Ole K Grønli Avdelingsoverlege /ph.d. Alderspsykiatrisk avdeling UNN-Tromsø.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Bruk av kognitive tester i hukommelsesklinikker Øyvind Ø. Sundseth Sjefpsykolog Avd. Fys. Med., Nevropsykologisk poliklinikk OUS.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
Tester i alderspsykiatrien – til nytte eller til søppelbøtta Overlege Geir Selbæk Dps Lillehammer Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Studieplanseminaret 2016, Utplassering i psykiatri i 5. studieår, MED-3503 Herman Tvete, Koordinator for utplasseringen i psykiatri fra høsten 2016.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Kari Johnsen, ass.lege med.avd, VAS. HVILKE SYKDOMMER KAN FORVEKSLES MED DEMENS ?
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Kapittel 10 Personlighet og intelligens. 2 Intelligens Det er liten grad av enighet om hva intelligens er Det er mer fruktbart å finne ut hvilke psykologiske.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Utredning av autismespekterforstyrrelser (ASF)
Demensutredning hos innvandrere
Læringsnettverket for sepsis mars 2017 Helsedirektoratet
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
INMA Performance Awards
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte
Familieråd En for alle, alle for en
Stefan Schauber Helsevitenskapelig utdanningssenter (HUS) & CEMO
Hva påvirker spising? Medisinske faktorer Barnets utviklingsnivå
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
ADHD er egentlig tre diagnoser:
KARTLEGGING AV KOGNITIVE FUNKSJONER I AKUTTFASEN VED HJERNESLAG
Prosjektsykepleier Synkope
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Elektrisk rullestol Per-Ola Rike Psykolog og phd-stipendiat
Velkommen til Newtonrommet
Fra idé til publikasjon
Demensutredning hos innvandrere
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Bevis i matematikk- undervisningen
Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Hva påvirker spising? Medisinske faktorer Barnets utviklingsnivå
v/ Britt H. Rustad Datakortets fagseminar 2006
”Bevissthetspsykologien”
Brukermedvirkning ved UNN
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

Hjelpestrategier og analyse av testatferd i kognitive tester for demente Marianne Lien, psykologspesialist Sykehuset Buskerud HF

Kognitive tester og mental funksjon Tallforbindelsestest Labyrinttest Koding  Informasjons- prossesering  Visuell informasjonsorganisering  Kombinasjonsevne og hukommelse

Hjelpestrategier Å snakke høyt Aktiv prøving og feiling Gjenkjenning, implisitt læring

Beskrivelse av tallforbindelsestesten (1) Diagnostisk målsetting: Visuomotorisk tempo, informasjonsprosesseringshastighet Teoretisk grunnlag: TMT,( Reitan), voksenversjon av TFT, 90 tall. Cattell: Fluide faktorer Testkonstruksjon og –materiale: 30 tall som skal forbindes Testgjennomføring: 3 øvelsesark, 2 testark. Behandling av feil: Hver feil teller 5% av testtiden.

Beskrivelse av tallforbindelsestesten (2) Belastningsgrad av pasienten: Lek, Donald-test Reliabiltet: Retest, høy r tt Korrelasjon med andre tester: Tempotest, labyrinttest, koding Kliniske observasjonsmuligheter: Personlighetstrekk: prestasjonsmotivasjon, hjelpestrategier, rigiditet

Beskrivelse av kodingtesten (1) Diagnostisk målsetting: Å treffe avgjørelser, koordinasjon, hukommelse Teoretisk grunnlag: Army-Beta-Test- konsentrasjon, Cattell: Fluide intelligensfaktorer Testkonstruksjon og –materiale: Forstørrelse av WAIS digit-symbol-test Testgjennomføring: 8 eksempler, 90 sekunder Behandling av feil: Feil symbol gir ikke poeng

Beskrivelse av kodingtesten (2) Belastningsgrad av pasienten: Stor for moderat til alvorlig demente Reliabiltet: r tt =.89 og.97 Validitet:80% av variansen blir oppklart med hukommelse og tempo Kliniske observasjonsmuligheter: Pasientens spontane arbeidsmåte, toleranse for korrigering, latent læring

Beskrivelse av labyrinttesten (1) Diagnostisk målsetting: Visuomotorisk oppmerksomhet og koordinasjon Teoretisk grunnlag: Chapuis-labyrinter, Porteus- labyrinter Testkonstruksjon og –materiale:Forstørrelse og forenkling av Chapuis-labyrinter. 8 avgjørelser, 83 cm lang Testgjennomføring: Så rask som mulig, fra innsiden til utsiden Behandling av feil: Å telle antall blindveier pasienten har vært innom.

Beskrivelse av labyrinttesten (2) Belastningsgrad av pasienten: Tremor, synsproblemer, generelt utdanningsnivå Reliabiltet:r tt =.77 og.82 etter 4 til 12 uker. Målefeil er høy, tiltar med økende alder. Stor variabilitet. Øvelsesgevinst på 9, 6 og 2 sekunder. Korrelasjon med andre tester:Korrelerer med WAIS terningtest. Korrelerer med SCAG, tids- romorientering. Motivasjon og initiativ til hverdagsoppgaver. Kliniske observasjonsmuligheter: Rigiditet. Angst. Filosofisk metafor

Tallforbindelses-testark Pasient 86 år (m), 135 sek

Eksempel på labyrint testark Pasient 73 år (m) 77 sek

Eksempel på koding testark Pasient 86 år (m), 8 symboler på 90 sek

Grenseverdier for demens år Tallforbindelsestest (TFT)  120 sek Alvorlig 62 – 119 sekTydelig 40 – 61 sekMiddels  39 sek Lett

Grenseverdier for demens år Labyrint  152 sek Alvorlig 93 – 151 sekTydelig 58 – 92 sekMiddels  57 sek Lett

Grenseverdier for demens år Koding  8 symboler Alvorlig 13 – 9 symbolerTydelig 19 – 14 symbolerMiddels  20 symboler Lett

Sammenfatning NAI testbatteri –Tallforbindelsestest –Labyrinttest –Koding Eksempler på kognitive tester og pasientens hjelpestrategier og atferd.

Referanser Nürnberger-Alters-Inventar (NAI) Neurological Aging Inventory Wolf D. Oswald. Ulrich M. Fleischmann Hogrefe forlag (1995), Göttingen