09:00Presentasjon av den nye stortingsmeldingen: Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet v/Borghild Lindhjem- Godal, Avdelingsdirektør,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgiversamling på Stiklestad
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Informasjonsplikt og uttalerett
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Samarbeid mellom skole og hjem
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til et nytt skoleår!
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Ole Henry Halleraker Rektor
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Finansdepartementet Statssekretær Paal Bjørnestad Oslo, 16. mars 2016 Bedre grunnlag for beslutninger.
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 28.august!
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Foreldremøte Tau skole
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Gjeldende regelverk om vurdering
Psykososialt skolemiljø
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

09:00Presentasjon av den nye stortingsmeldingen: Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet v/Borghild Lindhjem- Godal, Avdelingsdirektør, Kunnskapsdepartementet 09:30Psykisk helse – inkludering og tidlig innsats, v/Arne Holte, professor dr. philos. assisterende direktør Nasjonalt folkehelseinstitutt 11.30Dialog skole og barnevern, Hege Hovland Malterud, avdelingsdirektør, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, barnevernavdelingen 12:00Lunsj 13:00«Tilbakemelding for læring og utvikling». Siv Måseidvåg Gamlem, førsteamanuensis, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning, Høgskulen i Volda 14.30Aktuell informasjon fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus bl. a: Regjeringens tiltak for arbeidet mot krenkelser i barnehage og skole Fylkesmannens klage og tilsynsarbeid :30Takk for i dag

Aktuell informasjon Fylkesmannen i Oslo og Akershus 22. april 2016

Alle barn skal være trygge på skolen Seks grunnleggende prinsipper : – Det skal ikke skje – Det skal nytte å si fra – Regelverket skal være til nytte – Kompetansen skal nå helt ut – Barnehage- og skoleeier er avgjørende – Barn og unge skal stå i sentrum Proposisjon til Stortinget høsten 2016 Ikrafttredelse og/eller Regjeringens mål og visjon for arbeidet mot krenkelser i barnehage og skole

Rett til et trygt skolemiljø. Mobbing, vold, diskriminering, trakassering og andre krenkelser er uakseptabelt. Aktivitetsplikt. En klar aktivitetsplikt for alle som jobber i skolen Styrket klageadgang. Enkelt melde saken til fylkesmannen. Dagbøter til de som ikke følger opp. Dagbøter kan ilegges kommuner Krav om systematisk antimobbearbeid. Tydeligere plikt til å jobbe systematisk for å forebygge, avdekke og håndtere mobbesaker. Plassere ansvar. Understreke at skoleeier har ansvaret for at de ansatte i skolen kjenner regelverket Styrke elevenes rettigheter. Elevers rettigheter skal komme tydeligere fram. Bruk av tvang. Utrede praksis omkring det rettslige grunnlaget for bruk av tvang og makt i skolen. Styrket kompetanse. De voksnes kompetanse skal styrkes Målrettet innsats. Kompetansepakke tilpasses ulike behov Tiltak på tre områder: Kompetanseheving, støtte og veiledning og lovendringer:

Forslag til ny opplæringslov Ny innholdsmessig oppbygning av loven Språklig utforming av paragrafer er vurdert og revidert Klare og informative overskrifter Fjernet overflødige bestemmelser Enkelte detaljregler er flyttet fra loven til forskrift Enkelte regler er tatt inn fra forskrift til lov Noen mindre materielle endringer Klart lovspråk6

Forslag til ny lovstruktur –Første del. Innledende bestemmelser Kapittel 1 Virkeområde, inndeling, formål, definisjoner og forsøksvirksomhet –Andre del. Grunnskoleopplæring Kapittel 2 Rett og plikt til grunnskoleopplæring Kapittel 3 Innholdet i og organiseringen av grunnskoleopplæringen Kapittel 4 Skyss og tilleggstjenester i grunnskolen –Tredje del. Videregående opplæring Kapittel 5 Rett til videregående opplæring Kapittel 6 Innholdet i og organiseringen av den videregående opplæringen Kapittel 7 Videregående opplæring i bedrift Kapittel 8 Skyss og tilleggstjenester i den videregående skolen –Fjerde del. Grunnskoleopplæring og videregående opplæring for voksne Kapittel 9 Rett til grunnskoleopplæring og videregående opplæring for voksne Kapittel 10 Innholdet i og organiseringen av grunnskoleopplæringen og den videregående opplæringen for voksne Kapittel 11 Skyss og tilleggstjenester for voksne –Femte del. Fellesregler for grunnskoleopplæring og videregående opplæring Kapittel 12 Tilpasset opplæring og spesialundervisning Kapittel 13 Elevenes skolemiljø Kapittel 14 Personalet i skolen Kapittel 15 Diverse fellesregler –Sjette del. Avsluttende bestemmelser Kapittel 16 Ansvaret for opplæringen Kapittel 17 Opplysningsplikt, klage, tilsyn og straff Kapittel 18 Ikrafttredelse og overgangsregler Klart lovspråk7

Norsk mal: Tekst med kulepunkter - 1 vertikalt bilde Flytting av detaljregler fra lov til forskrift Skolefritidsordningen Brukerorganer i grunnskolen og i den videregående skolen Organer i fagopplæringen Klart lovspråk8

Fremdrift Klart lovspråk9 Lovutkast til fylkesmennene mars 2016 Offentlig høring august 2016 Lovproposisjon våren 2017

Prioritert område – behandlingstid 3 mnd. Enkelte saker tilbake for ny behandling hos førsteinstansen fordi regelverket i forvaltningsloven ikke er fulgt. Klagesaker direkte til FM, blir sendt til førsteinstansen til behandling. Klager som har fått medhold, kan få dekket vesentlige kostander som har vært nødvendige for å få endret vedtaket, se forvaltningsloven § 36. Et eventuelt krav sendes Fylkesmannen innen tre uker etter at dette vedtaket er mottatt. Klagesaksbehandlingen i BUA

SkyssNærskole/ skolebytte PermisjonerPsykososialt skolemiljø Spesial- undervisning §5.1 Standpunkt Klagesaker på noen områder i Opplæringsloven 11

Alle nødvendige opplysninger og saksdokumenter kan nå sendes i et elektronisk skjema – Mer effektiv og enklere saksbehandling både for den enkelte skole og oss som klageinstans – Mindre papir Eget informasjonsbrev med nødvendige opplysninger til skoleeier med kopi til u-skolene Vi ønsker at skolene tar det i bruk allerede denne våren, men inntil videre frivillig Lenke til skjema vil finnes i informasjonsbrevet og på våre hjemmesider så snart skjemaet er ferdig Spørsmål om teknisk hjelp rettes til Fylkesmannen i Sogn og Fjordane Ved oppheving av standpunktkarakteren skal endelig karakter med begrunnelse sendes på vanlig måte (uten bruk av et elektronisk skjema) Klage på standpunktkarakter – elektronisk skjema for innsending av nødvendige opplysninger og dokumenter

§ VårHøst FNT elevenes utbytte av opplæringen To tilsyn FNT forvaltningskompetanse Seks tilsyn Oslo, Nittedal, Vestby, Frogn, Nannestad, Fet To tilsyn Fagopplæring Ett tilsyn Skolemiljø kap 9a Tre tilsyn Oppegård, Bærum, Lørenskog To tilsyn Tilsyn på skoleområdet i 2016 : 13

Følgende faglige tema vil være på programmet: Flyktningbarn- og ungdom – hvem er de? Regelverk og organisering av innføringstilbud. Inkludering og fellesskap som hindrer radikalisering Elever som er andrespråksinnlærere Informasjonsmateriell og faglige ressurser: Hva trenger man å vite? Hjem – skole-samarbeid Målgruppe: Skoleledere og lærere, PPT og ansatte på mottak i kommuner, enten med barn og unge i mottak eller barn og unge som bosettes. Fylkesvise samlinger høsten arbeid knyttet til nyankomne barn og unge

Møtedatoer 2016 DatoInnholdMålgruppeSted 21. septGSI-samlingSaksbehandlere i kommuneneOslo Kongressenter 11. okt.Regelverksamling. Spesialundervisning og «Barns beste og rett til medvirkning» Ansvarlige ledere og saksbehandlere på kommunalt nivå og ansatte i PPT Hotell Opera 25. okt. og 26. okt. Nyankomne barn og unge På oppdrag fra UDIR Skoleledere og lærere, PPT og ansatte på mottak i kommuner, enten med barn og unge i mottak eller barn og unge som bosettes. Thon Conference Universitetsgaten 28. okt.Informasjonsmøte barnehage og utdanning Kommunale og fylkeskommunale barnehage- og skoleeiere Bristol 29. nov.RegelverksamlingKommunale og fylkeskommunale barnehage- og skoleeiere og skoleledere Thon Conference Universitetsgaten

TV-aksjonens undervisningsopplegg