KS Bedrifts administrasjon 13 ansatte Oppdelt i fire områder: –Næringspolitikk –Arbeidsgivervirksomhet –Markedseksponering –Organisasjon/rekruttering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Advertisements

Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Formelt interkommunalt samarbeid
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Kristiania Advokat SELSKAPSRETT Gudleik H. Leir. Kristiania Advokat Ansvar Valg av driftsform handler om valg av risikoprofil Avhengig av personlighet.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Arbeidsforholdene i kino v/Sølvi Gjerdal Thomassen, Kompetansesenteret i Stavanger Kulturkonferanse – De syv ” fete” kulturårene? Hva med de.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Tema: Bedriftsutvikling 1.2 Behov for endring av foretaksform
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
«Å bygge nye Asker kommune»
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Universitetslektor Lars Baklund
Presentasjon på KS-nettverk
Kurs for nye hovedtillitsvalgte
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Universitetslektor Lars Baklund
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Utskrift av presentasjonen:

KS Bedrifts administrasjon 13 ansatte Oppdelt i fire områder: –Næringspolitikk –Arbeidsgivervirksomhet –Markedseksponering –Organisasjon/rekruttering 8 regionkontakter

Hvem kan være/er medlem i KS Bedrift ? Bedrifter som virker innenfor offentlig sektor eller i markeder etablert av det offentlige

Medlemmer 444 medlemmer pr. 1. oktober 2006 Energi – 126 VAR, teknikk og samferdsel – 120 Helse og velferd – 41 Drift og utvikling – 97 Kultur og undervisning – 60

KS Bedrift har KS’ politiske tyngde og nettverk i ryggen Konsultasjonsordningen med Regjeringen Fremstøt overfor departementer/Stortinget Representasjon i Sentralstyret og fylkesstyrer Bedriftsrelaterte saker i AU og Sentralstyret KS Advokatene og KS Konsulent

Samfunnsansvarlig forretningsdrift fokus på innbyggernes behov, tjenestens kvalitet og fellesskapets verdier – vi leverer grunnleggende tjenester innbyggerne er avhengige av eierne investerer langsiktig og lar bedriften selv disponere sine ressurser utover et rimelig utbytte

Vann og avløp Mattilsynets tilsynsavgift –urettferdig –dyr –subsidierende (selvkost?) Moms på vann –halv moms –lokalt valg: billigere vs bedre vann

Vann og avløp Ber om utredning av behovet for egen VA-lov Manglende klarhet Samle ansvaret Økt sikkerhet NORVARs initiativ Rapport: ”Trenger Norge en VA-lov?”

FOU prosjekter Liberalisering av vannsektoren –dagens situasjon i Norge –EU-initiativ & utviklingstrekk –scenarier: inntektsregime, anbudsutsettelse Selvkostprinsippet (okt 2006) –utvikling over tid, sektorvis –anvendelse/erfaring, sektorvis –virkning på tjenesteproduksjon –alternativer

Næringspolitikk Kontaktpersoner Nicolay Biørn-Lian Telefon E-post: Nicolay.biorn- Kjell-Olav Gammelsæter Telefon E-post: Kjell-

Interkommunalt samarbeide om VA Samarbeids-/organisasjonsformers fordeler og ulemper Knytte disse opp mot VA-bransjens utfordringer Men: Andre faktorer avgjørende –BM; finansiering; regulering (VA-lov) Og: Lokale forhold avgjørende –ressurser/topografi; kultur/politikk

Status for organisering av VA Teknisk etat: 80% –stor grad av samdrift VA / andre tjenester Skilt forvaltning og drift: 10% Selskap eller foretak: 10% –halvparten av disse: IKS eller AS: Produksjon Annet interkommunalt samarbeid –kjøp og salg; driftsavtaler; driftsassistanse Dagens organisering oppleves optimal: 75% –kan møte utfordringene fremover VA-sektoren godt egnet for samarbeid –aktuelt: (52%) liten politisk risiko (60%)

Sikkerhet Sykdomsutbrudd (Giardia) Klimaendringer (overvann) Sabotasje Uavhengig av organiseringsform: –Mattilsynets prioriteringer –samle statens ansvar –virksomhetens rutiner / beredskapsplaner –eierskap / eierens ansvar

Investeringsetterslep Fornyelsestakt på VA-nett: ½ % per år –mange steder ”u-lands lekkasjer” Dimensjonering –klimaendringer –befolkningsendringer Uavhengig av organisasjonsform: –selvkostpraksis Der VA subsidieres, kan gebyrene økes (gjelder 6%) Kostnadsføring : reell prisreduksjon (KOSTRA) –politiske prioriteringer Sett som traust / selvgående Financial Times: lønnsomt

Effektivisering Potensialet anslått til 10-12% –SINTEF-rapport –V: produksjon / distribusjon –A: rensing / avløpsnett –eks: rør over kommunegrenser Uavhengig av organiseringsform: –benchmarking internt –prosessbenchmarking –”benchlearning” Synliggjøre måleffektivitet –finansieringsregime

Kompetanse/rekruttering Komplisert og fragmentert regelverk –NORVAR-rapport –miljømessig regelverk –offentligrettslig regelverk –teknologisk utvikling Rekruttering –VA sett som usexy Uavhengig av organiseringsform: –egen VA-lov kan klargjøre –lønn etter markedsverdi –gulrøtter innen utdanning –lærlingeordninger

Politisk usynlig Ikke politisk fokus –man vinner ikke valg på VA –mye vann i Norge Traust image –gjenspeiler ikke reell betydning –gjenspeiler ikke endringspress Folkevalgt kontroll –ansvarspulverisering + selvkost Positivt, ikke negativt fokus

etat (§10) institusjon (§11) foretak (kap.11) integrert del av (fylkes-) kommunen selvstendig rettsubjekt Forvaltning Forretning aksjeselskap stiftelse (asl) ( stftl) Kommunal/interkommunal organisering samarbeid (§ 27) IKS (IKS-loven) Selskap (kml. § 27) Eiere: begrenset Ansvar: ubegrenset Eiere: ubegrenset Ansvar: begrenset

Den nye vertskommunen Lovpålagte kjerneoppgaver –politisk ansvar / kontroll –rettsikkerhet Delegerer utførelse til vertskommune –Kontraktstyrt –organisering, komp. overføring, økonomi –ikke juridisk personlighet Nemd når: –prinsipiell betydning –rom for lokalpolitisk skjønn

Interkommunalt selskap (IKS) Begrenset eierskap Ubegrenset ansvar Kommunestyre 1 (1/3) Kommunestyre 2 (1/3) Kommunestyre 3 (1/3) Representantskapet Styret Daglig leder

Kommunestyret Styret Daglig leder Generalforsamling Aksjeselskap (AS) Kommunestyret Evt. bedriftsforsamling

Hvilken modell er best? Sikkerhet –modell ikke avgjørende Investeringsetterslep V: + IKS: + AS: + Effektivisering V: + IKS: + AS: + Kompetanse / rekruttering V: + IKS: + AS: +(+) Politisk synlighet –V u/ nemd: (-); V m/ nemd: (+)

Åpen konklusjon Alle: Kompetanse-/samordnings-/stordriftsfordeler Selskap mer bindende –brikke i regional utvikling –omstillingskostnader + livsfaser Vertskommunen forløper for selskapsdannelse? Beslutningsdyktighet –antall deltakere + vedtekter Hva passer best for vår kommunekultur/-politikk? Hvordan ivaretas eierskapet i vår kommune? –bevisste eiere? selvstendig selskap? Interkommunalt samarbeid krever vilje!