KS Bedrifts administrasjon 13 ansatte Oppdelt i fire områder: –Næringspolitikk –Arbeidsgivervirksomhet –Markedseksponering –Organisasjon/rekruttering 8 regionkontakter
Hvem kan være/er medlem i KS Bedrift ? Bedrifter som virker innenfor offentlig sektor eller i markeder etablert av det offentlige
Medlemmer 444 medlemmer pr. 1. oktober 2006 Energi – 126 VAR, teknikk og samferdsel – 120 Helse og velferd – 41 Drift og utvikling – 97 Kultur og undervisning – 60
KS Bedrift har KS’ politiske tyngde og nettverk i ryggen Konsultasjonsordningen med Regjeringen Fremstøt overfor departementer/Stortinget Representasjon i Sentralstyret og fylkesstyrer Bedriftsrelaterte saker i AU og Sentralstyret KS Advokatene og KS Konsulent
Samfunnsansvarlig forretningsdrift fokus på innbyggernes behov, tjenestens kvalitet og fellesskapets verdier – vi leverer grunnleggende tjenester innbyggerne er avhengige av eierne investerer langsiktig og lar bedriften selv disponere sine ressurser utover et rimelig utbytte
Vann og avløp Mattilsynets tilsynsavgift –urettferdig –dyr –subsidierende (selvkost?) Moms på vann –halv moms –lokalt valg: billigere vs bedre vann
Vann og avløp Ber om utredning av behovet for egen VA-lov Manglende klarhet Samle ansvaret Økt sikkerhet NORVARs initiativ Rapport: ”Trenger Norge en VA-lov?”
FOU prosjekter Liberalisering av vannsektoren –dagens situasjon i Norge –EU-initiativ & utviklingstrekk –scenarier: inntektsregime, anbudsutsettelse Selvkostprinsippet (okt 2006) –utvikling over tid, sektorvis –anvendelse/erfaring, sektorvis –virkning på tjenesteproduksjon –alternativer
Næringspolitikk Kontaktpersoner Nicolay Biørn-Lian Telefon E-post: Nicolay.biorn- Kjell-Olav Gammelsæter Telefon E-post: Kjell-
Interkommunalt samarbeide om VA Samarbeids-/organisasjonsformers fordeler og ulemper Knytte disse opp mot VA-bransjens utfordringer Men: Andre faktorer avgjørende –BM; finansiering; regulering (VA-lov) Og: Lokale forhold avgjørende –ressurser/topografi; kultur/politikk
Status for organisering av VA Teknisk etat: 80% –stor grad av samdrift VA / andre tjenester Skilt forvaltning og drift: 10% Selskap eller foretak: 10% –halvparten av disse: IKS eller AS: Produksjon Annet interkommunalt samarbeid –kjøp og salg; driftsavtaler; driftsassistanse Dagens organisering oppleves optimal: 75% –kan møte utfordringene fremover VA-sektoren godt egnet for samarbeid –aktuelt: (52%) liten politisk risiko (60%)
Sikkerhet Sykdomsutbrudd (Giardia) Klimaendringer (overvann) Sabotasje Uavhengig av organiseringsform: –Mattilsynets prioriteringer –samle statens ansvar –virksomhetens rutiner / beredskapsplaner –eierskap / eierens ansvar
Investeringsetterslep Fornyelsestakt på VA-nett: ½ % per år –mange steder ”u-lands lekkasjer” Dimensjonering –klimaendringer –befolkningsendringer Uavhengig av organisasjonsform: –selvkostpraksis Der VA subsidieres, kan gebyrene økes (gjelder 6%) Kostnadsføring : reell prisreduksjon (KOSTRA) –politiske prioriteringer Sett som traust / selvgående Financial Times: lønnsomt
Effektivisering Potensialet anslått til 10-12% –SINTEF-rapport –V: produksjon / distribusjon –A: rensing / avløpsnett –eks: rør over kommunegrenser Uavhengig av organiseringsform: –benchmarking internt –prosessbenchmarking –”benchlearning” Synliggjøre måleffektivitet –finansieringsregime
Kompetanse/rekruttering Komplisert og fragmentert regelverk –NORVAR-rapport –miljømessig regelverk –offentligrettslig regelverk –teknologisk utvikling Rekruttering –VA sett som usexy Uavhengig av organiseringsform: –egen VA-lov kan klargjøre –lønn etter markedsverdi –gulrøtter innen utdanning –lærlingeordninger
Politisk usynlig Ikke politisk fokus –man vinner ikke valg på VA –mye vann i Norge Traust image –gjenspeiler ikke reell betydning –gjenspeiler ikke endringspress Folkevalgt kontroll –ansvarspulverisering + selvkost Positivt, ikke negativt fokus
etat (§10) institusjon (§11) foretak (kap.11) integrert del av (fylkes-) kommunen selvstendig rettsubjekt Forvaltning Forretning aksjeselskap stiftelse (asl) ( stftl) Kommunal/interkommunal organisering samarbeid (§ 27) IKS (IKS-loven) Selskap (kml. § 27) Eiere: begrenset Ansvar: ubegrenset Eiere: ubegrenset Ansvar: begrenset
Den nye vertskommunen Lovpålagte kjerneoppgaver –politisk ansvar / kontroll –rettsikkerhet Delegerer utførelse til vertskommune –Kontraktstyrt –organisering, komp. overføring, økonomi –ikke juridisk personlighet Nemd når: –prinsipiell betydning –rom for lokalpolitisk skjønn
Interkommunalt selskap (IKS) Begrenset eierskap Ubegrenset ansvar Kommunestyre 1 (1/3) Kommunestyre 2 (1/3) Kommunestyre 3 (1/3) Representantskapet Styret Daglig leder
Kommunestyret Styret Daglig leder Generalforsamling Aksjeselskap (AS) Kommunestyret Evt. bedriftsforsamling
Hvilken modell er best? Sikkerhet –modell ikke avgjørende Investeringsetterslep V: + IKS: + AS: + Effektivisering V: + IKS: + AS: + Kompetanse / rekruttering V: + IKS: + AS: +(+) Politisk synlighet –V u/ nemd: (-); V m/ nemd: (+)
Åpen konklusjon Alle: Kompetanse-/samordnings-/stordriftsfordeler Selskap mer bindende –brikke i regional utvikling –omstillingskostnader + livsfaser Vertskommunen forløper for selskapsdannelse? Beslutningsdyktighet –antall deltakere + vedtekter Hva passer best for vår kommunekultur/-politikk? Hvordan ivaretas eierskapet i vår kommune? –bevisste eiere? selvstendig selskap? Interkommunalt samarbeid krever vilje!