Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007
Temaer Bakgrunn for Østlandspakka Østlandspakka 1999 og 2003 Strategisk kollektivplan Østlandspakka 2007
Befolkningsutvikling, 1995=100
Regional analyse for Østlandet Gjennomført SWOT-analyse –Befolkningsutvikling, Næringsutvikling og sysselsetting, Utdanning og kompetanse, Samferdsel og IKT, Miljø To scenarier –Trend og flerkjernet byutvikling Utviklet som del av Interreg-prosjekt Første mål: Fremme felles synspunkter til NTP
Enighet om to hovedmål Vedtak i kontaktutvalget 9. februar 2000 (regionalt handlingsprogram): Å videreutvikle Østlandet som en konkurransedyktig region i Europa Å sikre en balansert og bærekraftig utvikling innen regionen gjennom utvikling av en flerkjernestruktur. Dette vil minske presset på hovedstadsområdet (Oslo og Akershus) og styrke resten av regionen.
Flerkjernestruktur på Østlandet De fire byklyngene utenfor dagpendlings omlandet til Oslo
Flerkjernestuktur på Østlandet HOVEDSTADSOMRÅDET MJØSBYENE BUSKERUDBYENE VESTFOLDBYENE GRENLANDSOMRÅDET ØSTFOLDBYENE
Tre hovedgrep i Østlandspakka 1999 Modernisering av jern- banen, spesielt i tilknyt- ning til InterCity- triangelet Skien – Lillehammer – Halden Gode transportårer utenom Oslo-området og mellom byregionene i en flerkjernestruktur Utbedring av stam- vegene i de fem nasjonale transport- korridorene gjennom Østlandet
Moderne jernbane vil krympe Østlandet og understøtte flerkjernestruktur
Østlandets andel av riksveginvesteringene har økt
Strategisk kollektivplan Mandat vedtatt av kontaktutvalget Mål: økte kollektivandeler på Østlandet Strategisk kollektivplan skal sette kunden i sentrum Tilbud på tvers av transportmidler og på tvers av ulike grenser
Samordnet regionalt kollektivtilbud Målbilder for 2006 og 2015er laget Målbildene beskriver mulig reisetilbud i form av reisetider og frekvenser for regionale reiser, samt viktige omstigningspunkter Kostnader og markedsvirkninger diskuteres
Målbilde for 2015
Kollektivtrafikken kan ta 50% av forventet trafikkøkning regionale reiser (lengre enn 40 km) hver dag på Østlandet, derav kollektivreiser Prognosene tilsier regionale reiser i 2015 Med felles innsats og satsing kan kollektiv- trafikken ta 50% av forventet økning Dette vil gi færre bilreiser enn med trendutvikling, noe som tilsvarer færre biler daglig
Målbildet skal realiseres gjennom 1.Jernbanepolitisk handlings- program 2.Stabil driftsøkonomi for kollektivtrafikken 3.Bedre framkommelighet for bussen 4.Oppgradering av knutepunkter – bedre tilgjengelighet for alle 5.Enkelt og attraktivt kollektivtilbud 6.Regulering av biltrafikken
Organisering og finansiering SKØ og forsøksordning BTV viktige premisser for videre organisering Finansiering primært gjennom økte bevilgninger på statsbudsjettet Omprioriteringer og former for brukerfinansiering som supplement
Samordning av takst- og billettsystemene Felles standard for elektronisk kort Forslag til takstsamordning –Felles verdikort –Gjennomgående billettering (samordning over fylkesgrenser) Forslag om takst- og billettsamordning på kort sikt Forslag om nettverk for å styrke kompetansen
Samordnet ruteinformasjon Felles standard for holdeplassregister er laget Enighet om oppbygging av felles rutedatabase Vedtak om samordnet ruteopplysningstjeneste, bygget på avtaler med Trafikanten som leverandør Fylkene kan selv velge om de ønsker å tilby ruteopplysning via egne kanaler Felles ruteopplysningstjeneste for 6 fylker fra 2006
Ekspressbussene på Østlandet Østlandssamarbeidets utredning ser hele Østlandet samlet Ser buss og tog i sammenheng Ser spesielt på forholdene i ”navet” Supplerer utredninger i regi av Statens vegvesen
Ekspressbussene er en viktig del av kollektivtilbudet God tilrettelegging av infrastruktur er nødvendig – samarbeid med Statens vegvesen viktig Bedre tilrettelegging av holdeplasser og framkommelighet generelt Framkommelighet til Bussterminalen i Oslo avgjørende. Bussterminalen må ha tilstrekkelig kapasitet, inkl. oppstillingsplasser. Staten må bidra finansielt til utvikling av Bussterminalen
Østlandspakka 2007 Et felles samferdsels- politisk grunnlag for fylkeskommunene på Østlandet Gjelder perioden Hovedbudskap: Investeringsnivået for veg og bane må dobles
Et godt tilbud innen 2020 Bedre transportmuligheter nødvendig for å styrke samspillet mellom ulike deler av Østlandet og utnytte ressursene best mulig Jernbanen må moderniseres – en forutsetning for livskraftige og bærekraftige byområder Også stamvegnettet må utbygges – viktig for framkommelighet, trafikksikkerhet og miljø Østlandet og Oslo er navet i landets transportnett
Bevilgningene må fordobles Gapet mellom behov og bevilgninger øker Selv om betydelige investeringer er gjort, gjenstår enda mer – spesielt på jernbanen Kostnadene til utbygging øker sterkt Bevilgningene både til stamveger og jernbane må minst fordobles for å nå målene innen 2020
Foreslåtte investeringer i jernbane- nettet Kostnad 30 mrd. kr
Foreslåtte prosjekter på stamveg- nettet Kostnad 48,5 – 51,5 mrd. kr
Reduserte reisetider krymper Østlandet
Kollektivtransporten må vektlegges mer Jernbanen må være ryggraden Ekspressbussene utgjør et viktig supplement Gevinster å hente ved bedre organisering Bedre og mer forutsigbar finansiering nødvendig. Driften av kollektivtrafikken må inn i NTP Felles innsats for universell utforming