Samferdsel inkl. Østlandspakka 2008-2020 Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Høyhastighetsutredningen
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
xxx 1.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Presis, ofte og behagelig
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Rullering av Regional transportplan
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007

Temaer Bakgrunn for Østlandspakka Østlandspakka 1999 og 2003 Strategisk kollektivplan Østlandspakka 2007

Befolkningsutvikling, 1995=100

Regional analyse for Østlandet Gjennomført SWOT-analyse –Befolkningsutvikling, Næringsutvikling og sysselsetting, Utdanning og kompetanse, Samferdsel og IKT, Miljø To scenarier –Trend og flerkjernet byutvikling Utviklet som del av Interreg-prosjekt Første mål: Fremme felles synspunkter til NTP

Enighet om to hovedmål Vedtak i kontaktutvalget 9. februar 2000 (regionalt handlingsprogram): Å videreutvikle Østlandet som en konkurransedyktig region i Europa Å sikre en balansert og bærekraftig utvikling innen regionen gjennom utvikling av en flerkjernestruktur. Dette vil minske presset på hovedstadsområdet (Oslo og Akershus) og styrke resten av regionen.

Flerkjernestruktur på Østlandet De fire byklyngene utenfor dagpendlings omlandet til Oslo

Flerkjernestuktur på Østlandet HOVEDSTADSOMRÅDET MJØSBYENE BUSKERUDBYENE VESTFOLDBYENE GRENLANDSOMRÅDET ØSTFOLDBYENE

Tre hovedgrep i Østlandspakka 1999 Modernisering av jern- banen, spesielt i tilknyt- ning til InterCity- triangelet Skien – Lillehammer – Halden Gode transportårer utenom Oslo-området og mellom byregionene i en flerkjernestruktur Utbedring av stam- vegene i de fem nasjonale transport- korridorene gjennom Østlandet

Moderne jernbane vil krympe Østlandet og understøtte flerkjernestruktur

Østlandets andel av riksveginvesteringene har økt

Strategisk kollektivplan Mandat vedtatt av kontaktutvalget Mål: økte kollektivandeler på Østlandet Strategisk kollektivplan skal sette kunden i sentrum Tilbud på tvers av transportmidler og på tvers av ulike grenser

Samordnet regionalt kollektivtilbud Målbilder for 2006 og 2015er laget Målbildene beskriver mulig reisetilbud i form av reisetider og frekvenser for regionale reiser, samt viktige omstigningspunkter Kostnader og markedsvirkninger diskuteres

Målbilde for 2015

Kollektivtrafikken kan ta 50% av forventet trafikkøkning regionale reiser (lengre enn 40 km) hver dag på Østlandet, derav kollektivreiser Prognosene tilsier regionale reiser i 2015 Med felles innsats og satsing kan kollektiv- trafikken ta 50% av forventet økning Dette vil gi færre bilreiser enn med trendutvikling, noe som tilsvarer færre biler daglig

Målbildet skal realiseres gjennom 1.Jernbanepolitisk handlings- program 2.Stabil driftsøkonomi for kollektivtrafikken 3.Bedre framkommelighet for bussen 4.Oppgradering av knutepunkter – bedre tilgjengelighet for alle 5.Enkelt og attraktivt kollektivtilbud 6.Regulering av biltrafikken

Organisering og finansiering SKØ og forsøksordning BTV viktige premisser for videre organisering Finansiering primært gjennom økte bevilgninger på statsbudsjettet Omprioriteringer og former for brukerfinansiering som supplement

Samordning av takst- og billettsystemene Felles standard for elektronisk kort Forslag til takstsamordning –Felles verdikort –Gjennomgående billettering (samordning over fylkesgrenser) Forslag om takst- og billettsamordning på kort sikt Forslag om nettverk for å styrke kompetansen

Samordnet ruteinformasjon Felles standard for holdeplassregister er laget Enighet om oppbygging av felles rutedatabase Vedtak om samordnet ruteopplysningstjeneste, bygget på avtaler med Trafikanten som leverandør Fylkene kan selv velge om de ønsker å tilby ruteopplysning via egne kanaler Felles ruteopplysningstjeneste for 6 fylker fra 2006

Ekspressbussene på Østlandet Østlandssamarbeidets utredning ser hele Østlandet samlet Ser buss og tog i sammenheng Ser spesielt på forholdene i ”navet” Supplerer utredninger i regi av Statens vegvesen

Ekspressbussene er en viktig del av kollektivtilbudet God tilrettelegging av infrastruktur er nødvendig – samarbeid med Statens vegvesen viktig Bedre tilrettelegging av holdeplasser og framkommelighet generelt Framkommelighet til Bussterminalen i Oslo avgjørende. Bussterminalen må ha tilstrekkelig kapasitet, inkl. oppstillingsplasser. Staten må bidra finansielt til utvikling av Bussterminalen

Østlandspakka 2007 Et felles samferdsels- politisk grunnlag for fylkeskommunene på Østlandet Gjelder perioden Hovedbudskap: Investeringsnivået for veg og bane må dobles

Et godt tilbud innen 2020 Bedre transportmuligheter nødvendig for å styrke samspillet mellom ulike deler av Østlandet og utnytte ressursene best mulig Jernbanen må moderniseres – en forutsetning for livskraftige og bærekraftige byområder Også stamvegnettet må utbygges – viktig for framkommelighet, trafikksikkerhet og miljø Østlandet og Oslo er navet i landets transportnett

Bevilgningene må fordobles Gapet mellom behov og bevilgninger øker Selv om betydelige investeringer er gjort, gjenstår enda mer – spesielt på jernbanen Kostnadene til utbygging øker sterkt Bevilgningene både til stamveger og jernbane må minst fordobles for å nå målene innen 2020

Foreslåtte investeringer i jernbane- nettet Kostnad 30 mrd. kr

Foreslåtte prosjekter på stamveg- nettet Kostnad 48,5 – 51,5 mrd. kr

Reduserte reisetider krymper Østlandet

Kollektivtransporten må vektlegges mer Jernbanen må være ryggraden Ekspressbussene utgjør et viktig supplement Gevinster å hente ved bedre organisering Bedre og mer forutsigbar finansiering nødvendig. Driften av kollektivtrafikken må inn i NTP Felles innsats for universell utforming