Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Ekspertgruppa for kvalitet i IKT-støttet.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Studieplanarbeid.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Senter for læring og utdanning
Undervisning og læring
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Yngve Troye Nordkvelle HiL Framlegg Høgskolen i Hedmark
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utdanning som sprenger grenser
Strategi for Nord universitet 2020
Studiedirektør Jan Atle Toska
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Kvalitet i fleksible studier
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Utdanning som sprenger grenser
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må gjøres? Læringsfestivalen 2015 Jon Lanestedt

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Utdanningskvalitet  NOKUT: «kvaliteten og relevansen på lærestedenes tilrettelegging for studentenes læring, og studentenes læringsutbytte etter endt utdanning»  Kvalitet er uttrykk for  samsvar mellom læringsmål (=ønsket læringsutbytte) og studentens faktiske læringsutbytte  om institusjonens tilrettelegging for læring (undervisnings­ metoder, læringsaktiviteter, læringsmiljø) bidrar til dette  om brukte vurderingsformer på god måte lar studenten vise sitt læringsutbytte

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Utdanningskvalitet  Læringsmålene selv er med og definerer en kvalitetsutdanning  Kvalitet ikke en statisk egenskap ved en ting eller tilstand, men karakteriserer relasjonene mellom elementer, i en bevegelse som finner sted, og som krever kultivering og ledelse  Kvalitet er kvalitet for noen, og er derfor avhengig av ståsted  Poeng: Sett fra studentens perspektiv er digitaliseringens rolle å tilføre kvalitet ved å bidra til å utvikle undervisningsmetoder, læringsaktiviteter, læringsmiljø, vurderingsformer og læringsmål på en slik måte at disse bidrar til bedre og mer relevant læringsutbytte

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering  Gjennomgripende endringsdriver som trigger innovasjon på stadig flere områder  fysiske varer blir til digitale tjenester («fra atomer til bits»)  mellom- og distribusjonsledd forsvinner  nye aktører og forretningsmodeller kommer til og erstatter gamle  produkter og arbeidsflyt endres  Digitaliseringen har på få år endret kunnskapsorganisasjoners metoder for å skape, forvalte, behandle, analysere, kommunisere, distribuere og samarbeide om informasjon  Digitaliseringen skaper nye aktører, ny kompetanse, nye typer virksomheter og nye typer jobber  Strukturelle endringer verden over, har skjedd svært fort (25 år?)

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering  Poeng: Digitaliseringen på de fleste områder er en endringsdriver som bidrar til innovasjon av både produkter og prosesser, og utfordrer og endrer måten vi arbeider og konsumerer på – hva med høyere utdanning?

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering av høyere utdanning  Digitaliseringen på full vei inn også i høyere utdanning  Nasjonale ambisjoner for høyere utdanning når det gjelder digital innovasjon  Den «digitale vendingen» i høyere utdanning fram mot 2020, ledet av «digitale innovatører»  Stortingsmelding om utdanningskvalitet i høyere utdanning i 2017  «digitale vendingen» og digitalisering for kvalitet?

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering av høyere utdanning  IKT er instrumenter som understøtter læring:  nye lærings- og vurderingsformer  nye organiserings og samarbeidsformer  nye student- og lærerroller  For å styrke læringsutbyttet og progresjonen:  studentaktive undervisningsformer  evalueringer som fremmer læring  jevnlige tilbakemeldinger  Kvalitetsreformen ser altså IKT i sammenheng med kvalitet og nye måter å undervise, lære og arbeide på

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering av høyere utdanning  NOU 2008: 3 Sett under ett: også i høyere utdanning er digitaliseringen en endringsdriver, som potensielt bidrar til å endre hva som undervises, hvordan vi underviser og lærer, hvem som underviser og lærer, hvor undervisning og læring finner sted, og når det undervises og læres  NOU 2014:5 MOOC til Norge: Nye digitale læringsformer i høyere utdanning: «utvikling som i siste instans handler om de pedagogiske mulighetene som ny teknologi fører med seg»  Meld. St. 18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet: Strukturreform i universitets- og høyskolesektoren: «…spekter av nye pedagogiske virkemidler. Denne utviklingen vil kunne medføre en grunnleggende endring i student- og lærerrollene og i undervisnings- og læringsformene i høyere utdanning»

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering av høyere utdanning  Poeng: Det er mye god nasjonal tenkning. Hvordan får vi oversatt disse ambisjonene til praksis ved våre læresteder (jf. Digital tilstand)?

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Kvalitetskjeden  Makronivået som omfatter nasjonale rammesettere  Mesonivået som omfatter lærestedet og dets overordnede organer, strategi, policy og beslutningssystem  Mikronivået omfatter det operative nivå hvor planlegging og gjennomføring av utdanningene finner sted

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Kvalitetskjeden  Poeng:  Utdanning er strategisk og må ledes  Utdanningsledelse er den ledelse som sikrer kvalitetskjeden på lærestedet  Det vil være en oppgave for utdanningsledelsen å påse at teknologi som innovasjonsfremmer er tenkt inn i kvalitetsarbeidet på strategisk nivå ved institusjonen, og at en utforsker teknologi i utformingen av studietilbudene for å utvikle nye undervisningsmetoder og læringsformer

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Tankevekker: drift vs. endring

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Tankevekker: drift vs. endring

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Spørsmål om utdanningsledelse: 1. Pedagogisk innovasjon: Hva slags utdanningsledelse trenger vi for å fremme innovasjon og kvalitetsutvikling (med teknologi) som en strategisk del av kjernevirksomheten og som ledd den daglige akademiske virksomheten? Hvordan vurderer vi hva som virker? Hva er UH-pedagogikkens rolle? 2. Lærende organisasjoner: Hva slags utdanningsledelse trenger vi for å avprivatisere undervisningen og sikre at lærestedet som lærende organisasjon lærer av sine ildsjeler og setter de gode ideene i system på tvers? 3. Insentiver: Hva slags utdanningsledelse trenger vi for å sikre at kontinuerlig arbeid med kvalitet i utdanningen, med og uten teknologi, er noe som underviser, enhet og lærested blir vurdert på, og at dette gjenspeiles av relevante insentiver?

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Takk for oss! Seniorrådgiver Seniorrådgiver