Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009
Vedtak i COINCO North (Oslo, Akershus, Østfold, Västra Götaland, Göteborg og Halland, observatør: Øresundsregionen) Arbeidet med raske tog Oslo – Gøteborg - Malmø legger til grunn målsettingen i intereg- søknaden Første etappe er raske dobbeltspor på intercityforbindelsene Oslo – Halden og Gøteborg - Øksnered Andre etappe er en rask forbindelse mellom disse systemene, som også gir kapasitet til vesentlig økt godstransport Innsatsen konsentreres om å få raskest mulig framdrift i disse prosjektene
Østfolds utlegning Byggekloss-strategi Intercityspor Gøteborg – Øksnered og Oslo – Halden Rask forbindelse mellom disse systemene Kapasitet for både Intercitytrafikken Raske utenlandstog Vesentlig økt godstransport
Full fart på jernbanen! Dobbeltspor til Halden innen 2022! Tre hensyn: Intercity, utenlandstog, gods Enighet i Østfold! Støtte fra tilstøtende regioner Kraftig lobby for Rask planlegging Samlet prosjektorganisasjon og –finansiering Rask framdrift!
Store utfordringer Klimadebatten Vesentlig dyrere drivstoff Kraftige restriksjoner på godstransport på vei Nye vilkår for fjernhandel Raskere persontransport Gods over på båt og bane Sprengt kapasitet på jernbanen Hele nettet Spesielt i knutepunkter og trange passasjer
Tydeliggjøring av godsstrategi Langtransporter Skandinavia – Kontinentet Videre-distribusjon og samling av gods fra og til store havner Kapasitet Terminaler og andre logistiske løsninger Grønn frakt-korridor (”Green Freight Corridor) Hele strekningen Norge - Sentraleuropa
Forslag til vedtak Utvikling av en ”grønn fraktkorridor” fra Oslo-området, gjennom Vest-Sverige og ut i Europa tas med som en del av strategien for COINCO-samarbeidet. Dette ses i nær sammenheng med pågående arbeid med ”workpackage I”. Det gjennomføres en studie for å belyse vilkårene for å få godstransporten bort fra veiene og over på bane eller båt. Studien må omfatte scenarier for framtidige fraktveier og – mengder, behovet for omlastning og terminaler, passering av trange passasjer, både i COINCO Norths hjemmeområde og i nærliggende regioner i Danmark og Tyskland, samt samkjøring av person- og godstransport på jernbanen. Det søkes samarbeid med regioner i Danmark og Nord- Tyskland, slik at hele den aktuelle fraktkorridoren dekkes. Også muligheten for å sette denne studien i relasjon til hele det Nordiske Triangel vurderes. Store aktører i godstransportmarkedet inviteres med, bl.a. de største havnene, i særdeleshet Gøteborgs Hamn, relevante jernbanemyndigheter og andre aktører i godstransport på jernbane. Sekretariatet bes om å utarbeide en plan for dette, som behandles på neste møte i styringsgruppa.