Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Advertisements

COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Vi er i omstilling – hva nå? Starthjelp for nye omstillinger.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Nav veileder i videregående skole
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Byregionprosjektet – fase 2
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Jane B. Sæthre Trondheimskonferansen 28. januar 2017
Interkommunal plan Saltenfjorden
Rapport: Å ville utvikle skolen
Regionrådet for Hamarregionen
Kommunemøter RPBA - om RTP
Strategi for Nord universitet 2020
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Kommunemøter RPBA - om RTP
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Fornebubanen Erfaringer.
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Grenlandsbanen Vil gå gjennom tett utbygde områder i Skien/Porsgrunn
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Kompetansestrategi Agder 2030
Utredningsgruppe samferdsel
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009

Vedtak i COINCO North (Oslo, Akershus, Østfold, Västra Götaland, Göteborg og Halland, observatør: Øresundsregionen)  Arbeidet med raske tog Oslo – Gøteborg - Malmø legger til grunn målsettingen i intereg- søknaden  Første etappe er raske dobbeltspor på intercityforbindelsene Oslo – Halden og Gøteborg - Øksnered  Andre etappe er en rask forbindelse mellom disse systemene, som også gir kapasitet til vesentlig økt godstransport  Innsatsen konsentreres om å få raskest mulig framdrift i disse prosjektene

Østfolds utlegning Byggekloss-strategi  Intercityspor Gøteborg – Øksnered og Oslo – Halden  Rask forbindelse mellom disse systemene  Kapasitet for både Intercitytrafikken Raske utenlandstog Vesentlig økt godstransport

Full fart på jernbanen!  Dobbeltspor til Halden innen 2022!  Tre hensyn: Intercity, utenlandstog, gods  Enighet i Østfold!  Støtte fra tilstøtende regioner  Kraftig lobby for Rask planlegging Samlet prosjektorganisasjon og –finansiering Rask framdrift!

Store utfordringer  Klimadebatten Vesentlig dyrere drivstoff Kraftige restriksjoner på godstransport på vei Nye vilkår for fjernhandel  Raskere persontransport  Gods over på båt og bane  Sprengt kapasitet på jernbanen Hele nettet Spesielt i knutepunkter og trange passasjer

Tydeliggjøring av godsstrategi  Langtransporter Skandinavia – Kontinentet  Videre-distribusjon og samling av gods fra og til store havner  Kapasitet  Terminaler og andre logistiske løsninger  Grønn frakt-korridor (”Green Freight Corridor)  Hele strekningen Norge - Sentraleuropa

Forslag til vedtak  Utvikling av en ”grønn fraktkorridor” fra Oslo-området, gjennom Vest-Sverige og ut i Europa tas med som en del av strategien for COINCO-samarbeidet. Dette ses i nær sammenheng med pågående arbeid med ”workpackage I”.  Det gjennomføres en studie for å belyse vilkårene for å få godstransporten bort fra veiene og over på bane eller båt. Studien må omfatte scenarier for framtidige fraktveier og – mengder, behovet for omlastning og terminaler, passering av trange passasjer, både i COINCO Norths hjemmeområde og i nærliggende regioner i Danmark og Tyskland, samt samkjøring av person- og godstransport på jernbanen.  Det søkes samarbeid med regioner i Danmark og Nord- Tyskland, slik at hele den aktuelle fraktkorridoren dekkes. Også muligheten for å sette denne studien i relasjon til hele det Nordiske Triangel vurderes.  Store aktører i godstransportmarkedet inviteres med, bl.a. de største havnene, i særdeleshet Gøteborgs Hamn, relevante jernbanemyndigheter og andre aktører i godstransport på jernbane.  Sekretariatet bes om å utarbeide en plan for dette, som behandles på neste møte i styringsgruppa.