Askim Eidsberg Hobøl Marker Spydeberg Planmøte Askim rådhus, 17. August 2015 Kommunereform Grunnlag for en ny kommune i Indre Østfold
Agenda Prosessen så langt for Indre Østfold alternativet –v/rådmenn Hva nå? –v/Håvard Intensjonsavtale - hva og hvordan? Rolleklarhet Offentlighet - medvirkning Fremdriftsplan/Terminlister Program 25. og 26. august Hvordan håndtere forholdet til andre alternativer og kommuner utenfor IØ-alternativet pt Politisk eierskap til prosessen –Uten rådmenn?
Kort om meg Seniorrådgiver KS-Konsulent AS –Forretningsansvarlig for Styring og analyse og Politikk og samfunn –Jobber særlig med spørsmål knyttet til strategi, ledelse- og organisasjonsutvikling, samt økonomiske, administrative og politiske analyser. Utdannet cand.mag UiO (sosiologi, historie, statsvitenskap) og Master of Managment BI (strategi, økonomi, ledelse og scenarier). Ledererfaring fra Oslo kommune Tolv år i KS-Konsulent as Tre år i KS Forskning Forfatter av boken ”Framtidens kommuner – med ansvar for egen utvikling”
Mine erfaringer med kommunestruktur (fra forrige runde 2003 – 2008) Hobøl/Spydeberg – ikke vedtatt - prosessbistand Kongsvinger/Eidskog – ikke vedtatt –utredning Valdres kommune – ikke vedtatt - prosessbistand Vindafjord (Ølen/Vindafjord) – prosessbistand Re kommune (Våler/Ramnes) - lederprogram umiddelbart etter sammenslåing Kristiansund (Kristiansund/Frei) - lederprogram umiddelbart etter sammenslåing Og nå; –Våler, Råde, Ryfylket, Lyngdal 5, Oppegård, Nedre Romerike, Follorådet, Nesodden, Giske/Sula, Asker, m.fl
Min rolle Jobber i et heleiet datterselskap av KS Trygt plantet i KS verdigrunnlag En fri og selvstendig rolle i forhold til KS Konklusjon; –Det jeg sier står for min egen regning og er ikke nødvendigvis KS’ offisielle syn som medlemsorganisasjon for alle landets kommuner
Framtidens kommunestruktur? eller Framtidens kommuner?
Produkt av prosessen Intensjonsavtale
Fokus: Kommune 2040
Tankeeksperiment Tenk at vi hadde alt vi har i dag (kompetanse, bosetningsmønstre, penger, samferdselsløsninger, etc), men ikke kommuner. Så finner vi ut at vi vil lagge et lokalt folkevalgt nivå med de oppgavene kommunene har i dag. Ville vi da laget noe som var i tråd med den kommunestrukturen vi har i Norge i dag?
Kommunestruktur handler om to ting: Rasjonelle valg og følelser
Rasjonelle valg
De økonomiske variablene
Ca 56 mill pr år i 15 år År 1 År 15 År 20 Ca 1 milliard
Følelser
Samtlige utredninger som er gjort siste 15 år (som jeg kjenner til) på kommunestrukturer rundt om i landet konkluderer at sammenslåing er lurt. Storting og regjering vill det. Næringslivet vil det. Store deler av akademia vil det. Og et (lite) flertall i befolkningen vil det. Hvorfor skjer det da så lite?
Kommunestruktur er følelser
Rolleklarhet
Grensegate vs grenseflate I naturen er det i grenseflaten mellom skog og dyrket mark at man finer det største artsmangfoldet. Her finner dyrene det beste fra begge biotoper. –Er samhandlingen mellom politikk og administrasjon i vår kommune preget av en tekning tuftet på grensegate eller grenseflate? –Hvilke muligheter gir dette? –Hvilke utfordringer gir dette?
Rolleklarhet oppgave – rolle - struktur Hva er den politiske oppgaven i dette og hva er den administrative? –Hvem gjør hva når og på hvilke bestilling? –Hvem deltar på møtene? Hvilken rollefordeling/ forståelse fordrer det? –Hvem skal dra prosessene? –Hvem skal fronte prosessen utad?
Åpenhet og offentlighet
kommentar/apent-for-alle/o/