Hva er omdømme? Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier som fortelles om oss. Ulikt omdømme blant ulike grupper: innbyggerne, brukerne, kunder, pårørende, arbeidssøkere, media, næringsliv, frivillige organisasjoner, andre off instanser.
Omdømme skapes og vedlikeholdes: Gjennom erfaringer og direkte dialog. medieomtale. informasjon/kommunikasjon hva andre sier ”rykter”
Omdømme Forskjellen på internt og eksternt omdømme Forskjellen på brukertilfredshet og innbyggertilfredshet Rekrutteringsutfordringer Ansatte som omdømmeambassadører
Om forventninger ”Når den private velstanden øker her i landet, øker også forventningene og kravene til de offentlige velferdstilbudene. Det blir et større sprik mellom det vi er vant til og forventer i våre private liv, og det vi kan forvente av det offentlige.” ”Rikdommens dilemma”. Analyseselskapet Econ 2006
Et godt omdømme kan gi kraft Norske kommuner har dårligere omdømme enn de fortjener Likevel er det de færreste kommuner som arbeider langsiktig, planmessig og målrettet for å bygge et bedre omdømme Hvordan kan en kommune styrke sitt omdømme?
Grunnregler i omdømmebygging Vi må gjøre det vi sier vi skal gjøre! Våre tjenester er viktigst. Skape urealistiske forventninger? Det nytter ikke å kjøpe seg et godt omdømme En må være den en er
Omdømme = Slagord? De geografisk orienterte: Andebu –... i hjertet av Vestfold Gjerdrum – Nærmere enn du tror De geografisk orienterte: Andebu –... i hjertet av Vestfold Gjerdrum – Nærmere enn du tror De kryptiske: Molde – Stikker seg ut Høylandet – Fly så høyt du vil – med begge beina på jorda De kryptiske: Molde – Stikker seg ut Høylandet – Fly så høyt du vil – med begge beina på jorda De trivelige: Rakkestad – Den trivelige kommunen Fet – Sammen skaper vi trivsel og utvikling i Fet De trivelige: Rakkestad – Den trivelige kommunen Fet – Sammen skaper vi trivsel og utvikling i Fet De kule: Våler – ett gir ekstra Berlevåg – heftig og begeistret De kule: Våler – ett gir ekstra Berlevåg – heftig og begeistret De ”intetsigende”: Frosta – Først og fremst Froland – enkelt og greit De ”intetsigende”: Frosta – Først og fremst Froland – enkelt og greit De mulige og lange: Ås – Mulighetenes kommune de livskvalitet i hverdagen står i sentrum Frei – I medvind uansett vær i et hav av muligheter De mulige og lange: Ås – Mulighetenes kommune de livskvalitet i hverdagen står i sentrum Frei – I medvind uansett vær i et hav av muligheter
5 forutsetninger for å styrke kommunen sitt omdømme 1 Kommunen må erkjenne at et godt omdømme er noe som kan gi kraft og styrke 2 Omdømmearbeidet må forankres i kommunens toppledelse - aktivt 3 Omdømmearbeid er jevnt arbeid for å skape og forsterke identitet 4 Kommunen må ha realistiske forventninger til hvor godt omdømme de kan få 5 Kommunen må være bevisst på sammenhengen mellom tjenester og identitet
Politikk som motkrefter I omdømmebygging stiller kommunene med et handikap sammenlignet med private virksomheter: En vesentlig del av politikkens vesen er å framheve det negative Politikerne kan glemme sin rolle som arbeidsgivere og demoralisere organisasjonen