Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Advertisements

o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
KS Folkevalgtprogram Adferd og omdømme Noen generelle lover Kurt Orre.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Kommunikasjonsåret 2009 Hvilken betydning får finanskrisen
1 11 Klikk for å redigere tittelstil Klikk for å redigere undertittelstil i malen Klikk for å redigere tittelstil Håndball mot homohets «Ytringer kan skade»
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Alkoholbruk blant unge i Agder
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Kick Off bøsseaksjonen
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Barnehager som lærerende organisasjoner
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Store forskjeller i arbeidsledighet
Evaluering av ”Fritt Fram”
Med ett års erfaring..... Fortsatt begeistret! En god del klokere..
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Hvilke plattformer bruker dere?
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Idretten er så stor del av identiteten min.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Fra ung og lovende til verdensklasse
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Vårsamling for Prosjektnettverket 2018
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
NAV i tall og fakta 2016.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
NMF mener at et godt samarbeid mellom offentlig myndighet, frivillige organisasjoner og private aktører er den viktigste garantien.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Relasjonsmarkedsføring
Sikkerhetsmøte i flyklubben
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Nye tider – nye utfordringer
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier som fortelles om oss.  Ulikt omdømme blant ulike grupper: innbyggerne, brukerne, kunder, pårørende, arbeidssøkere, media, næringsliv, frivillige organisasjoner, andre off instanser.

Omdømme skapes og vedlikeholdes: Gjennom erfaringer og direkte dialog. medieomtale. informasjon/kommunikasjon hva andre sier ”rykter”

Omdømme Forskjellen på internt og eksternt omdømme Forskjellen på brukertilfredshet og innbyggertilfredshet Rekrutteringsutfordringer Ansatte som omdømmeambassadører

Om forventninger ”Når den private velstanden øker her i landet, øker også forventningene og kravene til de offentlige velferdstilbudene. Det blir et større sprik mellom det vi er vant til og forventer i våre private liv, og det vi kan forvente av det offentlige.” ”Rikdommens dilemma”. Analyseselskapet Econ 2006

Et godt omdømme kan gi kraft Norske kommuner har dårligere omdømme enn de fortjener Likevel er det de færreste kommuner som arbeider langsiktig, planmessig og målrettet for å bygge et bedre omdømme Hvordan kan en kommune styrke sitt omdømme?

Grunnregler i omdømmebygging Vi må gjøre det vi sier vi skal gjøre! Våre tjenester er viktigst. Skape urealistiske forventninger? Det nytter ikke å kjøpe seg et godt omdømme En må være den en er

Omdømme = Slagord? De geografisk orienterte: Andebu –... i hjertet av Vestfold Gjerdrum – Nærmere enn du tror De geografisk orienterte: Andebu –... i hjertet av Vestfold Gjerdrum – Nærmere enn du tror De kryptiske: Molde – Stikker seg ut Høylandet – Fly så høyt du vil – med begge beina på jorda De kryptiske: Molde – Stikker seg ut Høylandet – Fly så høyt du vil – med begge beina på jorda De trivelige: Rakkestad – Den trivelige kommunen Fet – Sammen skaper vi trivsel og utvikling i Fet De trivelige: Rakkestad – Den trivelige kommunen Fet – Sammen skaper vi trivsel og utvikling i Fet De kule: Våler – ett gir ekstra Berlevåg – heftig og begeistret De kule: Våler – ett gir ekstra Berlevåg – heftig og begeistret De ”intetsigende”: Frosta – Først og fremst Froland – enkelt og greit De ”intetsigende”: Frosta – Først og fremst Froland – enkelt og greit De mulige og lange: Ås – Mulighetenes kommune de livskvalitet i hverdagen står i sentrum Frei – I medvind uansett vær i et hav av muligheter De mulige og lange: Ås – Mulighetenes kommune de livskvalitet i hverdagen står i sentrum Frei – I medvind uansett vær i et hav av muligheter

5 forutsetninger for å styrke kommunen sitt omdømme 1 Kommunen må erkjenne at et godt omdømme er noe som kan gi kraft og styrke 2 Omdømmearbeidet må forankres i kommunens toppledelse - aktivt 3 Omdømmearbeid er jevnt arbeid for å skape og forsterke identitet 4 Kommunen må ha realistiske forventninger til hvor godt omdømme de kan få 5 Kommunen må være bevisst på sammenhengen mellom tjenester og identitet

Politikk som motkrefter I omdømmebygging stiller kommunene med et handikap sammenlignet med private virksomheter: En vesentlig del av politikkens vesen er å framheve det negative Politikerne kan glemme sin rolle som arbeidsgivere og demoralisere organisasjonen