Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens Alderspsykiatrisk Forskningssenter (Sykehuset Innlandet HF) Bjørn Lichtwarck Lege, alders-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykiske utfordringer ved MS
Advertisements

”En pille for alt som er ille”
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
- en nyttig test i demensutredningen?
Medisinering – til hjelp for hvem?
HVORDAN UTVIKLE PERSONSENTRERT OMSORG I PRAKSIS?
Seponering av antidepressiva. Til skade eller nytte?
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Psykiatri i Sykehjem Alderspsykiatri i Helse Vest Mars 2004
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Demensomsorgens ABC.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Hafjellseminaret våren 2012
Utviklingssenter for hjemmetjenester i Telemark
Hva skjer? Utviklingssenter for sykehjem i Østfold
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Systematisk kartlegging av atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens under opphold ved en alderspsykiatrisk avdeling. Alka R. Goyal Mastergrad.
Telemark, Irene Wormdahl Recovery som begrep og perspektiv i psykisk helsearbeid.
Polyfarmasi i sykehjem Øyvind Holme Tilsynslege Songdalstunet.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Tester i alderspsykiatrien – til nytte eller til søppelbøtta Overlege Geir Selbæk Dps Lillehammer Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
PÅRØRENDEUNDERVISNING JOVAN RANDJELOVIC ALDERSPSYKIATRIASK KLINIKK BLAKSTAD SYKEHUS HF.
DEPRESJON HOS ELDRE: EN UNDERSØKELSE FRA 26 SYKEHJEM MARIA LAGE BARCA DOKTORGRADSSTIPENDIAT.
Maria Lage Barca – Doktorgradsstipendiat Nasjonalt kompetansesenteret for aldring og helse Psyk IT – 20. Oktober Depresjon ved demens: flere resultater.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Kvalitetutviklingsarbeid ved bokollektivene Østli/Vestli fra oktober 2014 Implementering av Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved.
Forberedende samtaler
Psykiatriske symptomer i sykehjem
Lindrende behandling ved livets slutt
Verktøy for å kartlegge holdninger
Psykiatriske symptomer i sykehjem
Drammen Diana Pareli og Janne Gundersen
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens Opplæring TID-administratorer 2018 Alderspsykiatrisk forskningssenter/avdeling, Sykehuset.
Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens
Sjukepleie ved Parkinson sjukdom
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Demens og atferdsmessige – og psykologiske symptomer
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens Alderspsykiatrisk Forskningssenter (Sykehuset Innlandet HF) Bjørn Lichtwarck Lege, alders- og sykehjemsmedisin

Presentasjonen: APSD: Atferd og Psykiske Symptomer ved Demens TID - om intervensjonsmodellen TID – hva viste pilotstudien ? Film - illustrasjon av et veiledningsmøte i TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens TID

Definisjon av TID TID: en Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens - et praktisk verktøy som omfatter: – Kartlegging – utredning, forståelse og tiltak ved utfordrende atferd – Veien fram til individuelt tilpassa tiltak (skreddersøm) TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

* * TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Demens-sykdommer etter International Classification of diseases, ICD-10 Kognitiv svikt- og svikt i adl- funksjoner Atferd- psykiske symptomer TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens TID

Demensforekomst i Norge Tallene bygger på SSBs framskriving av folkemengden basert på middels fruktbarhet, levealder, innenlands mobilitet og netto innvandring. Ott et. al TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens TID

APSD – atferd og psykiske symptomer ved demens  8 av 10 pasienter på sykehjem har demens, 1 av 3 alvorlig demens (KDV 3) (Selbæk et al, Int J Geriatric Psychiatry 2006)  Apsd, alvorlig grad, hos 72 % av disse (Selbaek et al, Int J Geriatric Psychiatry 2006)  høyt forbruk av medikamenter for å kontrollere utfordrende atferd (Selbæk et al. Am J Ger Psychiatry. 2008) TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

frekvens i sykehjem av signifikante symptomer – aggresjon: 27 % – vandring/motorisk uro: 20 % – psykose: vrangforestillinger/hallusinasjoner: 38 % – irritabilitet :29 % – angst : 22 % – depresjon: 22 % – apati: 29 % – Refereanse: Selbæk G. Kirkevold O et al. The prevalence of psychiatric symptoms and behavioural disturbances…. International Journal of Geriatric Psychiatry 2007;22 (9): TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens TID

APSD- atferd/psykiske symptomer ved demens hjernesykdommen- ulike demenssykdommer sviktende samhandling- kommunikasjon medikamentbivirkning sviktende mestringsevner – forsterking tidl. personlighetstrekk smerter – somatisk sykdom delir uegna fysiske forhold – støy- bomiljø mulige årsaker – forståelser – tolkninger av APSD TID udekte behov: kjedsomhet ensomhet passivitet begrensninger og tvang TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Hva kjennetegner sykehjemmene ? Mange ufaglærte (1/3 i 2009) Høyt sykefravær Lav sykepleier og legedekning Stramme økonomiske rammer (Heidi Gautun og Åsmund Hermansen: Fafo-rapport 2011: 12 Eldreomsorg under press) 10

Krav til faglige metoder i sykehjem: Enkle Oppskriftsbaserte Robuste Kontrollerbare Lite ressurskrevende TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens 11

Definisjon av TID TID: en Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens - et praktisk verktøy som omfatter: – Kartlegging – utredning, forståelse og tiltak ved utfordrende atferd – Veien fram til individuelt tilpassa tiltak (skreddersøm) TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens 13

TID – teoretisk grunnlag Kognitiv atferdsterapi (A.Beck) Personsentrert omsorg (T.Kitwood) – VIPS rammeverket ( Brooker, D Person Centred Dementia Care ) V – Verdi -alle personer har samme verdi I – Individuell behandling – alle er forskjellige P – Perspektivet til personens vektlegges S – Sosialt miljø – ivareta sosial relasjoner TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID – teoretisk grunnlag Prinsipper fra kognitiv atferdsterapi – Strukturen i utredningen, veiledningsmøtet og tiltak – Enkel metode – Forståelse (holistisk) av atferd: påvirkes av bio-psyko- sosiale faktorer – Selvhjelp – til neste gang - myndiggjør/styrker personalet – abc –modellen: lære å skille og se sammenheng A: fakta (situasjon) - B: tanker (tolkning) C: følelser - atferd TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Nyttige prinsipper fra kognitiv atferdsterapi Samarbeidende empirisme (collaborative empiricism, Beck 1979) likeverdig (veileder – og personalet) engasjerer pasienten (her: personalet) felles ansvar for å komme videre felles mål TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens 16 TID

Nyttige prinsipper fra kognitiv terapi Veiledet utforskning/oppdagelse: (guide 1.sokratisk dialog : empatisk (passe) åpen utforskende danne hypoteser - mulige forståelser -tolkninger 2.atferdseksperimenter: teste ut hypoteser i praksis: tiltak TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens 17 TID

Kognitiv forståelse av atferd (handling) hos pleier Situasjon-faktaTanker -tolkning Følelser Beboer gråter uavbrutt ” jeg er ingen god trøster” tristhet hos pleier passivitet- tilbaketrekkning - sykefravær Atferd - tiltak TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens TID

Samspill og atferd hos pasient - pleier  Tolkninger (tanker) og atferd – tiltak hos pleiepersonalet: kan reflekteres over – vurderes – endres  Indirekte endring av tolkning og atferd hos pasient Atferd (fakta) hos pas. Tolkning hos pleier Følelser hos pleier Atferd (tiltak) hos pleier Tolkning hos pas. TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID 3 faser – Registreringsfase: observasjon av fakta (situasjon) - (1dag - 4 uker) – Veiledningsfase: veiledningsmøte-r – strukturert etter prinsipper i kognitiv terapi – Evalueringsfase: avtale hvordan – når tid TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Registreringsfasen: Døgnregistreringsskjema: fargekoder for atferd som ansees utfordrende (NPI) Rekonstruksjon av pasientens livs – og personhistorie Rekonstruksjon sykehistorie Somatisk undersøkelse Gjennomgang av medikamentliste Klinisk smertevurdering Diagnostisering av demens, type og grad TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Registreringsfasen:  Definer målsymptomer – etter NPI –neuropsychiatric inventory  Døgnobservasjonsskjema basert på mål (ene): NPI –tilpasset fargekoder  Presise mål – velg ut det viktigste  Hva ønsker vi å påvirke, endre ? TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens TID

TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Veiledningsfasen og evalueringsfasen – veiledningsmøte på maks. 1,5 timer ”hele” personalgruppen inkl.sykehjemslege problemløsningsmodell basert på kognitive terapeutiske prinsipper: Kolonneteknikk: – Et problem av gangen - prioriter – Analyser: Fakta,Tolkning,Følelser,Tiltak – Evalueringsfasen: avtale om når og hvordan tiltak skal evalueres gjøres på veiledningsmøtet TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Tiltakene Alle tiltak mulige: individnivå – el. systemnivå Ikke-medikamentelle tiltak først Modellen sikrer skreddersøm: personsentrert omsorg Tiltakene skal være SMARTe – S:spesifikke – M:målbare – A:aktuelle – R:realistiske – T:tidsavgrensa (når tid evalueres) TID TID - Bjørn Lichtwarck

Smarte tiltak ? Hvem er ansvarlig for gjennomføring ? Hvordan praktisk gjennomføres: i detalj ? Hvordan måles – evalueres? Hindringer underveis ? TID TID - Bjørn Lichtwarck

TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

TID-pilotstudien Pilotstudien har et todelt formål: 1.Utvikle, og evaluere TID som intervensjon i sykehjem 2.Teste ut målemetoder og studieplan for en framtidig større studie (RCT). TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Prosjektorganisering Prosjektgruppe : – Prosjektleder: Bjørn Lichtwarck (1,2) – Prosjektkoordinator: Irene Røen, (MSc) (2) – Veileder: Forskningsleder Geir Selbæk (PhD) (2) (1) Rana Kommune, (2) Alderspsykiatrisk Forskningssenter, Sykehuset Innlandet (SI-HF) Finansiering: – Legeforeningens Fond for Pasientsikkerhet og Kvalitetsutvikling – Sykehuset Innlandet HF, Rana Kommune, NSDM Universitetet i Tromsø. TID 29 TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Metode Utvalg: – Pasienter og personalet i 9 sykehjem (ikke randomisert) – Inkludert 30 pasienter i sept. – okt Inklusjonskriterier pasienter: 1.Demensdiagnose etter ICD-10 2.Klinisk demens vurderingsskala (KDV) > 1 3.Agitasjon, målt med Nevropsykiatrisk evalueringsguide (NPI), subskår agitasjon lik eller over 6. 4.Langtidsopphold, minimum 4 uker 5.Skriftlig samtykke fra pas. eller pårørende TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Metode Ekslusjonskriterier: – Terminal (døende) fase. – Kronisk invalidiserende smerter. TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Intervensjonen Undervisning – opplæring av hele personalet: – 3 timers undervisning for ”hele” personalgruppen Demens – APSD Behandling av demens – Medikamentell – Miljømessig – personsentrert pleie TID - intervensjonen TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Intervensjonen Undervisning : – 2 sykepleiere ved avdeling (SOS – Særskilt Opplærte Sykepleiere) er ansvarlige for implementering av TID SOS gis 3 timer undervisning i tillegg: – Vurdering samtykkekompetanse – Inklusjonsprosedyre (opplæring NPI-KDV) – TID: grundig gjennomgang av manual - veiledningsprinsipper – Prosjektsykepleier deltar på ett (1.)veiledningsmøte TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Fokusgruppe - intervjuer ”Så er det blitt en helt annen holdning i personalgruppa og en annen måte å møte utfordringer på, eller tankegangen har forandret seg. Faktisk det å finne løsninger i stedet for å si: ”dette her makter vi ikke. Dette er helt håpløst.” Det har gjort noe med tenkningen vår underveis.” ” Hadde vi ikke brukt metoden så hadde vi aldri i verden tenkt så enkelt.” Enkel modell, gjennomførbar, lite ressurskrevende, gir endring av pleiekultur, noe mer opplæring påkrevd. TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Forandring i apsd (atferd og psykiske symptomer) og personalbelastning NPI –neuropsychiatric inventory-NH * * * * * * * TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens TID

Konklusjon TID er en enkel og godt tilpasset intervensjon for sykehjem. Positiv effekt av intervensjonen antydet ved å redusere atferd og psykiske symptomer i tilegg til reduksjon i personalbelastningen. TID TID-Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens

Hvor finner jeg dokumentasjonen ? TID-manualen – og filmen som viser TID i praksis finner du på: – Demensinfo.no (miljøbehandling/veiledning av personalet) – Eller på: – – passord: tidmodell 37 TID