Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FN FN-sambandet 2010.
Advertisements

IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Christiane &Bianca 2013.
5 Kultur.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
15 En urolig verden.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Kapittel 26: Fred og konflikt i en globalisert verden
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 19. Nasjonalisme
Opplevelsessenteret Hvite Busser
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Torbjørn L. Knutsen Internasjonal politikk etter den kalde krigen: Nye konflikter, nye kriger?
FNs fredsarbeid Foredragsholder Dato.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 13. oktober 2005.
FN Forente Nasjoner.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Internasjonale forhold. Det internasjonale systemet Det er i underkant av 200 stater i verden Konflikter mellom stater kan løses ved at FN megler i konflikten.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Mål for utenrikspolitikken Sikkerhetspolitiske – forsvar av eget territorium, ressurser og befolkning Økonomiske – utvikling og vedlikehold av handel og.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
1. verdenskrig. Hvordan var krigen? Tyskland: Krig på to fronter (to steder): Hvor? I Frankrike og Russland. Tyskland prøver å ta Frankrike fort for å.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
1 Hvorfor skal jeg velge statsvitenskap? Studier, forskningsspørsmål og karrieremuligheter med utgangspunkt i statsvitenskap.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
FN - FRED OG SIKKERHET Kan FN skape fred?. INNHOLD Hva er FN? FNs sikkerhetsråd Hva gjør FN med krig og fred?
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Demokrati som styreform
FN FN-sambandet 2010.
Konfliktar etter den kalde krigen
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
North Atlantic Treaty Organisation
Drakamp mellom to folkegrupper
Økte forskjeller Inntektsforskjellene er mye større nå enn for 200 år siden. De siste 20 årene har inntektsforskjellene mellom landene blitt mindre, mens.
Konfliktar etter den kalde krigen
Den internasjonale arenaen
Bærekraft og global bevissthet
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Oppdrag i historie - Muntlig
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet 5b definer begrepet globalisering og vurdere forskjellige konsekvenser av globalisering 5c gjøre greie for EUs mål og styringsorganer og diskutere Norges forhold til EU 4i Diskutere begrepet økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom dem 5d finne eksempler på forskjellige typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre 5e gjøre greie for ulike forklaringer på hvorfor det finnes fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verden 5f diskutere kjennetegn og årsaker til terrorisme 2f beskrive trekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Hva forbinder du med de tre internasjonale organisasjonene Nato, FN og Amnesty International? Sikkerhetspolitikk (278) Sikkerhetspolitikk er de tiltak en stat setter i verk for å sikre styresett og territorium mot ytre farer

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Sikkerhetspolitikk (278) Forsvar med våpen (278) Forsvarsallianser (278) I de seinere år har vi også sett en utvikling hvor de ”hemmelige tjenestene”, er viktige mot terrortrusler (278) Nytt er også at vi må snakke om miljøtrusler (278)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter FN og menneskerettigheter (279) De forente nasjoner (FN) ble opprettet etter avslutningen av andre verdenskrig i 1945 (279) Hovedmålet er å hindre at nye kriger bryter ut (279)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Generalforsamlingen består av land fra hele verden (279) Sikkerhetsrådet består av 15 medlemmer, hvorav 10 er på valg for to år om gangen. Fem av plassene er faste og tilhører stormaktene USA, Storbritannia, Frankrike, Russland og Kina (280) De fem landene har vetorett i alle saker i sikkerhetsrådet og kan derfor blokkere vedtak (280)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter FNs virkemidler (280) Diplomati og mekling (280) Økonomiske sanksjoner – handelsboikott og blokade (281) Militærmakt – fra observatørkorps og fredsbevarende styrker til såkalte fredsopprettende operasjoner (væpna operasjoner) (281)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Når kan verdenssamfunnet gripe inn i en nasjonal konflikt? Humanitær intervensjon (282) Verdenssamfunnet setter i dag menneskerettighetene over suverenitetsprinsippet (282) «En humanitær intervensjon vil si at FN griper militært inn mot en stat som begår alvorlige overgrep mot befolkningen i landet.»

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Når kan verdenssamfunnet gripe inn i en nasjonal konflikt? FN og Nato grep inn i Bosnia og Kosovo begrunnet i at det var en humanitær intervensjon (282) Verdenssamfunnet gjorde ingenting i blodbadet i Rwanda, der hutuene drepte nesten en million tutsier (282)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Nato North Atlantic Treaty Organization (Den nordatlantiske traktatorganisasjonen) (283) NATO er en forsvarsunion, men vi har de siste årene sett at NATO har tatt på seg oppdrag for FN (283) Endrer dette NATOs rolle som forsvarsorganisasjon?

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter FN og menneskerettighetene Verdenserklæringen om menneskerettigheter fra 1948 (286) (113) Høykommissæren for menneskerettigheter (286) FNs internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO) (287) (291)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Det er ikke bare mellomstatliges organisasjoner som FN som arbeider med menneskerettighetsspørsmål. Det finnes også en rekke internasjonale frivillige organisasjoner (287) Amnesty International (287) Human Rights Watch (287) Den internasjonale Helsingforsføderasjone. (287)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter FNs arbeid for urfolk ILO-konvensjonen sikrer urfolk samme statsborgerlige rettigheter som andre innbyggere i en stat (291) I tillegg gir den urbefolkninger en rett til tradisjonelle landområder og ressurser (291) Utdanning skal omfatte urfolks egen kultur og historie. (291) Rett til opplæring på eget språk (291)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Oppgaver Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Amnesty International (Læreplanmål 5a + 5d) Amnesty International (Læreplanmål 5a + 5d) Menneskerettighetene (Læreplanmål 5a + 5d) Menneskerettighetene (Læreplanmål 5a + 5d) Maorienes ukjente makt (Læreplanmål 5a + 5d) Maorienes ukjente makt (Læreplanmål 5a + 5d)

Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Utforskeren 1b utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep. Drøft om vi bør vi begrense mulighetene for norske selskaper til å investere i land som bryter menneskerettighetene grovt?