Psykologiske følger av misnøye med utseende 2013-1-NOl-LEOOS-06154.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Oppmerksomhetstrening
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
HELSE OG LIVSSTIL.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Mestring og forebygging av depresjon
Helse og sykdomsbegrepet
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Nulltoleranse for mobbing
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Venn kommer av norrønt: Vinr
Rus; to helt forskjellige betydninger;
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Hvordan gjenkjenner vi disse symptomene?
Fritid med Bistand.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
INTRO NOl-LEOOS Dette prosjektet (prosjekt nr NO1-LEO ) er blitt finansiert med støtte fra Europakommisjonen. Utgivelsen.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Avd. for helseopplysning - SiA
Velkommen – presentasjon av deg selv
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Trym Nordstrand Jacobsen
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Psykisk helse.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Fysisk og psykisk helse
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS-06154

Oversikt Hvorfor mennesker er selvbevisste - påminnelse Virkning Emosjonell - følelser Kognitiv - tanker Adferd NOl-LEOOS-06154

Psykologisk virkning NOl-LEOOS-06154

Psykologisk virkning Tre dimensjoner å vurdere NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Angst - spesielt sosial angst «en frykt for eksponering i sosiale situasjoner frykt, forvirring, hjertebank, svetting, skjelving, rødming, muskelspenninger, urolig mage. " NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Depresjon "Tristhet, mangel på interesse eller glede, skyldfølelse eller lav selvverd, dårlig søvn eller appetitt, følelse av tretthet og dårlig konsentrasjon.« Mer vanlig i forskjeller i vekt / størrelse enn i andre synlige forskjeller NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Skam Innvendig følt og/eller utvendig vist skam NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Innvendig følt skam «akseptere at man har personlige egenskaper (f.eks. kroppsform, størrelse eller utseende) som er dårlige eller skjemmende og som kan resultere i avvisning" NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Utvendig vist skam «bevissthet om at man en gang var medlem av en stigmatisert gruppe» NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som er følt Isolasjon – fysisk og følelsesmessig avstand Følte en form for isolasjon, samt virkelig avstand – Fremmede – Kolleger – Venner – Familie NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Følelse av tilhørighet er viktig for mennesker NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Følelse av å være “unormal” / annerledes Ingen tilhørighet Er på utsiden og kikker inn NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Fysisk aggresjon Verbal aggresjon Sinne Fiendtlighet Noen ganger sett på som en reaksjon på det å se annerledes ut NOl-LEOOS-06154

Emosjonelle virkninger – hva som føles Aggresjon Dekker ofte over underliggende frykt og engstelse Engstelse er ikke alltid bevisst NOl-LEOOS-06154

Kognitive virkninger – hva som tenkes Frykt for negativ evaluering Jeg regner med å du har dårlige forestillinger om hvem jeg er og hvordan jeg ser ut NOl-LEOOS-06154

Kognitive virkninger – hva som tenkes Økt selvopptatthet – Opptatt av egen/andres utseende (spesielt sensitive “sider”) Jeg tenker ofte over mitt utseende En person med høy selvopptatthet vil bruke mye tid og energi med hensyn til sitt utseende (dette kan være positivt), men også være overdrevet opptatt av hvordan de ser ut. Høy selvopptatthet gir dårlige resultater når det kombineres med en negativ vurdering av utseende NOl-LEOOS-06154

Kognitive virkninger – hva som tenkes Tolkning av tvetydighet I sosiale situasjoner regner jeg med at du reagerer på mitt utseende, (selv om du ikke gjør det) NOl-LEOOS-06154

Kognitive virkninger – hva som tenkes Tolkning av tvetydighet F.eks., et møte med en venn på fortauet som ikke hilser:- a)Vennen er kanskje distrahert eller har hastverk osv., - eller b)Kanskje overser en med vilje. En selvbevisst person tenker som regel slik (b) NOl-LEOOS-06154

Kognitive virkninger – hva som tenkes Oppmerksomhet rettet mot sosial trussel Jeg vil sette mitt sosiale miljø på hodet for å undersøke muligheten for at folk stirrer på meg, snakker om meg, legger merke til meg NOl-LEOOS-06154

Forståelse av stirring Stirring, “sjekke en gang til”, fordekte blikk Dårlig tilpasning – antyder ondsinnede årsaker (f.eks., misliker utseende, avsky, osv.) NOl-LEOOS-06154

Forståelse av stirring Stirring, “sjekke en gang til”, fordekte blikk Positiv tilpasning – antyder godartede årsaker (f.eks., nysgjerrighet, naturlig måte å legge merke til forskjeller, osv.) NOl-LEOOS-06154

Selvbevisshet Igangsetter: En forsamling, et speil, kamera Negativ følelse (angst, depresjon) Selvopptatthet Selvfølelse Intensitet av følelsen NOl-LEOOS-06154

Virkninger på adferd – hva er / er ikke gjort Sosial overseelse – Restauranter, barer – Butikker – Offentlig transport – Arbeid / intervjuer NOl-LEOOS-06154

Virkninger på adferd – hva er / er ikke gjort Sosial overseelse En kortvarig strategi Forbundet med dårlig utbytte NOl-LEOOS-06154

Virkninger på adferd – hva er / er ikke gjort Redusert sosial kontakt Tap av sosiale ferdigheter NOl-LEOOS-06154

Virkninger på adferd – hva er / er ikke gjort Frykt og angst Forventet negativt resultat Sosial unngåelse NOl-LEOOS-06154

Sosial fungering Studieeksempel: Deltagere rangerte (1)på alt samvær som varte mer enn 10 minutter over en periode på 3 uker & (2)på sitt eget kroppssyn Kvaliteten på samhandling står i forhold til akseptering av kroppen NOl-LEOOS-06154

Sosial fungering Funn: Positiv kroppssyn ble forbundet med større intimitet og sosial trygghet i sosial samhandling Kvaliteten på samhandling står i forhold til akseptering av kroppen NOl-LEOOS-06154

Hvem er mest selvbevisst på sitt utseende? NOl-LEOOS VI HAR INGEN MULIGHET TIL Å BESTEMME DETTE UT I FRA DISSE FOTOGRAFIENE

Analyse av alvorlighetsgraden Over 500 deltakere med bekymringer vedrørende kroppen sin (f.eks. vekt, størrelse) og / eller synlige forskjeller (f.eks., arr, brannsår) vurderte sitt utseende til å være bra. ( Moss, 2005) NOl-LEOOS-06154

Analyse av alvorlighetsgraden Halvparten av disse 500 vurderte selv hvor forskjellige de var i forhold til normen Den andre halvparten av disse 500 ble vurdert av en plastisk kirurg (ekspert på utseende) som kom frem til hvor forskjellige de var i forhold til normen NOl-LEOOS-06154

Analyse av alvorlighetsgraden Selvvurderende rangering av forskjeller i utseende – viser faktisk velvære NOl-LEOOS-06154

Analyse av alvorlighetsgraden Rangering av alvorlighetsgrad vedrørende forskjeller i utseende, vurdert av kirurger – viste ikke velvære NOl-LEOOS-06154

Analyse av alvorlighetsgraden Hvor forskjellig noen TROR de ser ut, viser velvære Hvor forskjellig noen VIRKELIG ser ut, viser nødvendigvis IKKE velvære NOl-LEOOS-06154

Sosiale ferdigheter bedrer kroppssynet Forbedre sosiale ferdigheter ved å øve på – å sette i gang samtale, vedlikeholde og avslutte – ferdigheter med å utvikle sosial intimitet – spesifikke ferdigheter i forbindelse med utseende Hvordan håndtere direkte spørsmål vedrørende utseende Hvordan håndtere stirring, osv. Forbedret sosial funksjonering, bedrer kroppssynet Forbedret kroppssyn, bedrer sosial funksjonering NOl-LEOOS-06154

Vennligst vurder nå.... Hvordan kan utseende selvbevissthet vise seg på forskjellige tider i livet? Hvordan kan bekymringer og atferd av ungdom sammenlignes med de til eldre voksne? NOl-LEOOS-06154

Vennligst vurder nå.... Hvordan kan utseende selvbevissthet vise seg under forskjellige forhold? Vurder forholdene hjemme, i nære, personlige forhold, offentlige steder, i jobb / trening / utdanning? NOl-LEOOS-06154

Oppsummering: Forskjellig utseende øker risken for... Angst, depresjon, skam, isolasjon, unngåelse av andre Grubling Virkninger vil variere i forhold til situasjoner, tid NOl-LEOOS-06154

Klikk her for å legge til tittel NOl-LEOOS (Hvem du er - er mer enn nok)

Klikk her for å legge til tittel Dette prosjektet (prosjekt nr NO1- LEO ) er blitt finansiert med støtte fra Europakommisjonen. Utgivelsen gjenspeiler bare synet til forfatteren, og kommisjonen kan ikke holdes ansvarlig for bruk av informasjonen som finnes i prosjektet. LEONARDO DA VINCI TRANSFER OF INNOVATION PROJECT November Oktober NOl-LEOOS-06154