Kultur og helse HiNT 10. november 2005 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fysisk aktivitet og helse
Advertisements

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Fysisk aktivitet i institusjonen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kultur og helse NOKU – Heia 30.mars Hvorfor kultur og helse? FOLK 1 (Folkehelse og kultur i et distriktsfylke) FOLK 2 (Femårig regionalt kultur-
Kultur, livskvalitet og folkehelse Brekstad 10. september Spesialrådgiver Margunn Skjei Knudtsen.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
FOLK 2 Kultur og helse – sett fra kulturenheten. Kultur og helse? - ja takk, begge deler! Individuelle behov, individuelle opplevelser av kultur:
FOLK 2 Prosjektleder dr. art. Margunn Skjei Knudtsen.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Folkehelse, rus og psykisk helse Kunst og kultur i psykisk helsearbeid 28. april 2006 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Kultur og helse. Samling Jægtvolden Fjordhotell 19. april 2007.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Kultur og helse Teatervirksomhet blant ungdom kan redusere deres risikoatferd ½ time med meningsfull musikk- og sangaktivitet 2 ganger i uka for demenssjuke.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Namdal Rehabilitering, Høylandet Koordinatorforum 12. juni 2006.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Årshjul grønnbasen
1 Egenomsorg og helse.
Kapittel 1 Helse og sykdom
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Psykisk helse -Psykososialt team
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Seksjon for primærhelsetjenesten
Velkommen til foreldremøte
Tverrfaglige tema.
Folkehelse - et felles ansvar
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Lokalsamfunn, folkehelse og kulturarv
Utskrift av presentasjonen:

Kultur og helse HiNT 10. november 2005 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen

Kultur og helse – hva er det? Kultur- og helsearbeid Begrep Bakgrunn - historikk Sammenhenger Motforestillinger

Kultur og helse Med kultur og helse har en ofte ment kultur- og helsearbeid som ofte defineres som: Systematisk bruk av kulturelle aktiviteter som virkemidler i behandling, rehabilitering, forebyggende og helsefremmende arbeid både på individ-, gruppe- og befolkningsnivå (kulturelle virkemidler). Kulturelle aktiviteter har ofte vært dans/ bevegelse, musikk, drama, friluftsliv osv.

Eksempler Musikk og sang for eldre på institusjon Dans og bevegelse for eldre på institusjon Turgrupper for personer med psykisk sjukdom Dans for åringer Kunst- og kulturprosjekt - flyktninger Kunst- og kulturprosjekt i skoleklasser Kunst- og kulturprosjekt på dagsentre Kunst- og kulturprosjekt rettet mot hele lokalsamfunn Kunst- og kulturprosjekt på arbeidsplass

Kulturbegrepet Kulturbegrepet har mange betydninger, men en skiller ofte mellom Levemåte, både praksis og ideer, normer og forestillinger (samfunnsvitenskapelig, sosialantropologisk)

Kultur er de kunnskaper, verdier og handlingsmønstre mennesker tilegner seg som medlemmer av et samfunn. (Magelssen 2002: 17) Kultur er de verdier, ideer, regler og normer som et menneske overtar fra den foregående generasjon, og som man forsøker å bringe videre – oftest noe forandret – til den neste generasjon. Kultur er med andre ord det man lærer om rett og galt, stygt og pent, nyttig og unyttig, om daglig atferd og meningen med livet. (Klausen 1970: 10) Kultur er det som gjør kommunikasjon mulig. Felles språk, felles erfaringer, felles kunnskaper og felles verdier er viktige elementer i kulturelle fellesskap. (Hylland Eriksen 2001: 48)

Kulturelle uttrykk som musikk, dans, drama, bilde, litteratur, idrett, friluftsliv m.v. både på amatør- og profesjonelt nivå

Helsebegrepet også mange betydninger; –Helse som ressurs –Helse som velbefinnende –Helse som fravær av sjukdom

Livskvalitet subjektiv vurdering av eget liv Tilfredshet med livet Følelse av lykke og glede Objektiv: noen behov som til en viss grad må være tilfredsstilt Vekst, utvikling og selvrealisering Livskvalitet videre begrep enn helse, men også mye til felles – mange vil si at god helse og god livskvalitet kan være til stede til tross for sjukdom.

Helsebegrepet ”evne til å mestre hverdagens krav” (P.F. Hjorth) det vil si det såkalte positive helsebegrep.

Bakgrunn for kultur- og helsearbeidet Samfunnsmedisinsk forskning og initiativ fra kulturfaglig hold medvirket til at organisasjoner og sentrale myndigheter alt tidlig på 1990-tallet tok initiativ til systematisk utprøving av kulturelle virkemidler Økende omfang av såkalte samsjukdommer økt sjukefravær og antall uføretrygdede medførte at fokus ble rettet mot behovet for nye virkemidler

Bakgrunn Bedre velstand så ikke ut til å utjevne de sosiale helseforskjellene Undersøkelser viste dessuten at bruken av kulturtilbudene var sosialt skjevt fordelt UNESCOS satsing i kulturtiåret ( ) – Art in hospital - bidro også til at søkelyset ble rettet mot kultur- og helsearbeid.

Folkehelse Hva påvirker folkehelsa? Genetiske og biologiske faktorer Atferdsrelaterte faktorer (atferd og væremåte, livsstil, men også tenkemåte, mestringstrategier osv.) Miljø og omgivelser (alle de faktorer som ligger utenfor individet) Helsetjenestene (Behandling, omsorg, pleie) 10 – 90-regelen: Variasjoner i dødelighet blant befolkninga skyldes i all hovedsak forhold som ligger utenfor helsevesenet/medisinsk behandling

Kultur og helse Internasjonal og nordisk satsing på 1990-tallet inkl. Regjeringas satsing Nasjonalt knutepunkt for kultur og helse, Levanger FOLK 1 ( ), FOLK 2 ( ) Dagens arbeid i de nordiske land Dagens arbeid i Norge utenom vårt fylke

Kultur og helse Regjeringas satsing Utgangspunkt: En antakelse om at det å ta del i meningsfylt kulturaktiviteter bidrar til ø kt livskvalitet og evne til å mestre egen livssituasjon.

Kultur og helse 1990-tallet: Kunst- og kulturtiltak som metode Systematisk bruk av kulturelle aktiviteter som virkemidler i behandling, rehabilitering, forebyggende og helsefremmende arbeid både på individ-, gruppe- og befolkningsnivå Fokus på det friske Internasjonal satsing Nasjonal, lokal og regional Tverrsektoriell

Hva skilte kultur- og helsesatsinga fra annen nærmiljøsatsing? Kulturtiltak virkemiddel/metode Satsinga fokuserte på befolkningas og utsatte gruppers ressurser og engasjement; målsetting å komme bort fra ensidig sjukdoms- og problemfokusering Målsetting: økt tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning Målsetting: Samarbeidet skulle gi noe til alle aktørene (kultur, helse, frivillig sektor og brukere)

I dag Praksis – tiltak/prosjekt Utdanning Forskningsfelt Samhandlingsfelt En del av folkehelsearbeidet og kulturarbeidet Utjamningspolitikk Fornying, forankring og formidling Noe mye mer - kunst og kultur i vårt daglige liv – opplevelse, kunnskap, innsikt, mening, identitet

Sammenhenger Noe antar vi, noe vet vi: kulturopplevelsen i seg selv utvikler folks egne skapende evner bidrar til læring og mestring gir innsikt, kunnskap og forståelse fremmer helse og bedrer livskvaliteten den sosiale sammenhengen

Sammenhenger, forskning Stort og komplisert felt: flerfaglig, ulike metoder, ulikt begrepsapparat, ulik begrepsforståelse, mangfold av teorier, for mange forskere et ”ikke-felt”, osv. Trenger vi forskning for å dokumentere kunstens og kulturens betydning for samfunnsutvikling og folks daglige liv?

Sammenhenger, forskning Forskningsbasert kunnskap: i stor grad hentet fra behandling og rehabilitering i mindre grad fra forebyggende helsearbeid svært lite fra kunst- og kulturforskning

Sammenhenger, forskning Forskning viser lengre levetid, bedre sjølopplevd helse, positive kroppslige effekter kan påvises kulturopplevelse påvirker kroppen annerledes enn fysisk aktivitet

Sammenhenger, forskning Kunst- og kulturuttrykk benyttet i behandling og rehabilitering gir effekt musikkterapi v/spiseforstyrrelser (Trondalen) kunst-terapi ved psykosomatiske lidelser (Theorell) dans og bevegelse – demente (Nyström)

Forebyggende helsearbeid Ekstra musikkundervisning - barn reduserer stresshormoner (Theorell) Dans og bevegelse - unge reduserer Tv-titting, dårlige matvaner, vekt (Robinson) styrke balanse hos eldre (Judge) Kulturell stimulering – demens og Parkinson (flere studier) Billedkunst – heimeboende eldre (Wikstrøm) Drama – forbedrer livskvalitet demente (Lepp) positive for mestringsfølelse blant personale (Lepp) Regelmessig kulturdeltakelse - befolkningsnivå de som har regelmessige kulturopplevelser har lågere dødelighet enn de som ikke deltar (Konlan, Bygren)

Sammenhenger, forskning Hvorfor gir kunst- og kulturopplevelser bedre helse og livskvalitet? Kroppslige reaksjoner: immunsystem, blodtrykk, puls osv. Kunst- og kulturopplevelse – læring – mestring - mening – helse/livskvalitet: Kulturopplevelser er nøkkel til kommunikasjon og velvære Utvikler symboliseringsevnen hos barn Differensiering av følelser - viktig for mestring av påkjenninger og opprettholdelse av god helse og livskvalitet Systematisering, reorientering og omfortolkning av tilværelsen

Motforestillinger mot å koble helse og kultur Kultur kan reduseres til et virkemiddel Bekymring for at helsearbeidere skal opptre som kulturarbeidere og vice versa Reduksjon i kravet til kvalitet n å r det gjelder kunstnerisk utfoldelse eller undervisning

Utfordringer Ulik målforståelse Ulike tradisjoner – tenke- og arbeidsmetoder Engstelse for å gjøre noe ”utenom boka” Profesjonstrid, uvilje mot å gi fra seg kontroll Låge forventninger og lite trening i tverrsektorielt samarbeid Vanskelig å få integrert prosjektarbeidet i den daglige virksomheten Kultur lågt prioritert. Det samme gjelder forebyggende helsearbeid Knapphet på tid og ressurser