Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi gir mennesker muligheter
Advertisements

NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Personaløkonomi budsjettparadokset Harald Romstad Forelesning
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Lokalsamfunnsforeningen Oslo 24. september 2012 Kommunestrukturen: Kva er problemet? Kva er løysinga? Professor Harald Baldersheim Universitetet i Oslo.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Hobøl kommune Hva gjør Hobøl kommune for å gi tjenester etter nasjonale føringer ?
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Omstillingskonferanse Karlsøy Inge Berg Nilssen, Seniorforsker, Norut Alta: Omstillingsbehovet i Karlsøy Rapport:
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Ansattundersøkelse Etnedal kommune mai Hovedfunn i ansattundersøkelsen - Etnedal Et flertall på ca. 87 % er helt eller delvis enig i at kommunen.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
NY KOMMUNESTRUKTUR AURSKOG-HØLAND KOMMUNE JUNI 2015.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Ansatte Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer Vanskelig å rekruttere ansatte med kompetanse Kompetanseutvikling av egne ansatte Ressursfordeling –
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Rådmannens budsjettfremlegg
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Gode alene – enda bedre sammen?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Lav rente – en gjeldsfelle
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen

Ingen objektiv analyse Finnes ingen anerkjent metodikk for å vurdere dette Temmelig enkle analyser hos andre kommuner Skjønn og subjektive vurderinger Sitter IKKE på noen fasit.

Tre hovedfokus Demokrati Hva skjer med kommunal tjenesteproduksjon og myndighetsutøvelsen? Hva skjer med samfunnsutviklingen?

Demokrati Felles bo- og arbeidsmarked Stort flertall for sammenslåing i tre ulike innbyggerundersøkelser gjennomført det siste året Bør sluttføre en avtale

Innbyggerundersøkelser

Hva skjer med det kommunale tjenestetilbudet? Demografi Sårbarhet Økonomi Interkommunalt samarbeid

Mye er veldig bra Snudd økonomien Evne og vilje til omstilling og utvikling Stort sett et godt tjenestetilbud Relativt lavt sykefravær

Demografien kan gi oss utfordringer Innbyggere år i forhold til eldre innbyggere 2015: 3,6 2040: 2,2 Større kommuner får gjennomgående et høyere tall En kjempeutfordring MÅ finne nye løsninger Kompetanse og ressurser på utvikling, omstilling og teknologi Konkurransedyktig på å rekruttere arbeidskraft En kjempeutfordring MÅ finne nye løsninger Kompetanse og ressurser på utvikling, omstilling og teknologi Konkurransedyktig på å rekruttere arbeidskraft

Sårbarhet En rekke viktige funksjoner bekles i dag av ett årsverk eller mindre - ekstremt sårbart Mangler egne ressurser/kompetanse på viktige områder Sårbarheten vil sannsynligvis øke framover om vi fortsetter som egen kommune.

Men er ikke interkommunalt samarbeid (IKS) en god løsning? Dessverre Mye samarbeid også framover Men ikke bare gode erfaringer IKS under press overalt Ny kommunestruktur endrer styrkeforholdet i IKS

Økonomien er også en utfordring Lav disponibel inntekt sett i forhold til andre kommuner Endringer i inntektssystemet kan (vil ?) forsterke bildet

Disponibel inntekt i kroner pr innbygger sett i forhold til gjennomsnittet for alle kommuner i 2014.

Situasjonen er med andre ord som følger Vi har ca 33 mill kr mindre til drift enn gjennomsnittskommunen Da må vi være hele 14 pst mer effektiv en gjennomsnittskommunen Det har vi tatt konsekvensen av: lavere utgiftsnivå på så og si alle områder Likevel har vi klart å forbedre tjenestetilbudet gjennom omstilling, effektivisering og kostnadsfokus

Og tross innstramming; vi har oppnådd gode resultater Kommunebarometeret Ørland får en plassering et godt stykke opp på totaltabellen i den endelige utgaven av Kommunebarometeret fra Kommunal Rapport for Plasseringen er langt bedre enn for ett år siden Nøkkeltallene er klart bedre enn disponibel inntekt skulle tilsi. Ørland har en topplassering innen sosialtjeneste, saksbehandling og kostnadsnivå.

Men klarer vi å opprettholde dette bildet? Ikke mulig over tid å opprettholde like gode, eller bedre, tjenester enn andre med et mye lavere inntektsnivå Vi har ingen reserver og unaturlig lavt rentenivå Eventuelle endringer i inntektssystemet forsterker utfordringene. Står trolig overfor et valg: Akseptere "dårligere" tjenester eller innføre eiendomsskatt Kommunesammenslåing kan bidra til å lette situasjonen Står trolig overfor et valg: Akseptere "dårligere" tjenester eller innføre eiendomsskatt Kommunesammenslåing kan bidra til å lette situasjonen

Gjelda er bekymringsfull, fordi Den er høy: ca 670 mill. kr Utgjør ca kr pr innb Sårbare for renteendringer Begrenser framtidige investeringer Bedre utnyttelse av investeringsmidler ved å slå sammen kommunene

Så har vi samfunnsutviklingen som ikke bare viser positive trekk, jf distriktsindeksen

Kriterier i indeksen Geografi - reisetid til Oslo, befolkningstetthet Demografi - befolkningsvekst, kvinneandel, eldreandel Arbeidsmarked - sysselsettingsvekst, andel yrkesaktive Levekår - inntektsnivå

Men vi har jo lagt planer for en bedre utvikling

Vi tar ikke del i befolkningsveksten. Befolkningsøkning, pst.

Endret kommunestruktur på Fosen En "stor" kommune nær Tr.heim Andre nabokommuner har sterk befolkningsvekst Stort potensiale for Indre Fosen kommune ved bedre samferdselsløsninger Vil flere slå seg sammen ?

Vindmøller Store inntekter til Åfjord og Roan. Gir rom for en betydelig opprusting Endre, sammen med nye Indre Fosen kommune, yngdepunktet på Fosen. Mer fokus på samferdsel på nordlige deler av Fosen

Hva gir oss mest styrke til å jobbe med framtida? Alene eller en større kommune ? Kampen om samferdselsmidlene Har på plass et godt planverktøy, men har vi ressurser til iverksetting ? Er vi mest attraktive for tilflyttere og næringsliv alene eller sammen ? Hva gir oss mest tyngde utad, alene eller sammen ? Ørland og Bjugn har begge et betydelig potensiale. Tyngre for begge å utløse dette ved å stå alene i stedet for å slå seg sammen Ørland og Bjugn har begge et betydelig potensiale. Tyngre for begge å utløse dette ved å stå alene i stedet for å slå seg sammen