MITT LEDERUTVIKLINGSPROSJEKT Ivar Selmer-Olsen Dekan og prorektor Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning i Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Advertisements

Tanker om brukermedvirkning
Å skrive en sakpreget tekst
- roller og forventinger
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
NTNU Noen administrative utfordringer.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Etikk i pedagogisk arbeid
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Den gode akershusskolen
Betydningsfulle andre / signifikante andre
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Kommentar til Rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning «Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting NRLU oktober.
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
DET LEVENDE UNIVERSITET
Kommunikasjonsstrategi
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Alta.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Gode alene – enda bedre sammen?
Samarbeid som løfter alle
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Livvakt Automat Kjæreste Skyld Anti vitenskap Forklaring
Sett inn riktig form av seriøs eller alvorlig
Danning og voksenrollen i barnehagen
Fysisk og psykisk helse
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

MITT LEDERUTVIKLINGSPROSJEKT Ivar Selmer-Olsen Dekan og prorektor Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning i Trondheim

Selvstendig stiftelse fra % statsfinansiert En-avdelings høgskole 106 tilsatte, 74 i forsknings- og undervisningsstillinger, 870 studenter Budsjett mellom 80 og 90 mill. kr Utdanner flest førskolelærere i landet Tilbyr kun utdanning mot barnehagesektoren og tidlig barndom Bachelor førskolelærerutdanning, videreutdanninger og 2 mastertilbud i samarbeid med NTNU Stor oppdragsavdeling Betydelig FoU-produksjon Stort internasjonalt engasjement

DMMH Forholdstallet mellom administrative og faglige stillinger er lavt Ledergruppen består av rektor, dekan/prorektor, administrasjonssjef og studieleder Arbeidspresset og arbeidsmoralen er stor Med ekstern hjelp arbeider vi i år spesielt med organisasjonsstruktur og arbeidsmiljø

Dekan på DMMH Jeg begynte høsten 2008 på mitt tredje år som dekan og prorektor Jeg er tilsatt på åremål i 4 år og kan bli bedt om å ta fire år til Rektors og dekans oppgaver går over i hverandre Dekanrollen er uklar og altomfattende fordi rektor og dekan er faglige ledere for nøyaktig samme område En liten høgskole med få ledere må i prinsippet gjøre alt det som en større høgskole må gjøre, fra ekstern representasjon og rapportering til departementet til småsaker i undervisningssammenheng

Lederutviklingsprosjektet Jeg er ikke psykolog, men har likevel endt opp med et nokså ”finn- kalviksk” refleksjonsprosjekt: Hvordan skal jeg finne/bevare/utvikle meg selv i lederrollen? Altså like meget: Hvordan går det med det som ”er meg” når jeg blir leder? (Identitet) Som: Hvem bør jeg være som leder? (Rolle)

Formell bakgrunn Jeg begynte å arbeide som høgskolelærer ved DMMH våren 1979, - da var jeg ikke ferdig med hovedfag. Jeg ble førsteamanuensis i norsk i 1989, og dekan i 2006.

Litt mindre formelt: Jeg har ledet de fleste interne styringsorganer før jeg ble leder, fra fagforeningen til Høgskoleråd og jeg har levd i nære horisontale relasjoner med mine kolleger i 27 år før jeg ble deres leder. 27 år er et helt liv sammen med mange av dem, - med alt som har skjedd på jobb og privat.

Litt mindre formelt: Førskolelærerutdanninga er en fagsammensatt profesjonsutdanning (10 fag) der pedagogikk er det dominante faget, og på mange måter det faget som ”eier” utdanninga. Jeg har vært ”norsklærer” med sterke tilbøyeligheter i retning kunst, kultur og folkloristikk Jeg har markert meg i miljøet med kritikk av en instrumentell pedagogikk og med skepsis til et utviklingspsykologisk barndomssyn. Mange mener at faglig leder burde vært pedagog. Likevel ansatte de altså meg.

Enda mindre formelt: Jeg er ansvarsfull Men jeg har stort sett i livet vært vant med å være i opposisjon og mindretall (og bli nedstemt) Det har følgelig ikke i særlig grad vært nødvendig for meg å ta konsekvensen av alle mine meninger før jeg ble dekan Jeg kan ha vært opplevd som en fargerik og morsom alternativt-menende fyr i kollegiet Jeg er nå deres faglig leder.

Enda mindre formelt (forts.): Når jeg snakker til kolleger på samme måte som jeg gjorde før, oppfattes likevel det jeg sier på en annen måte enn det gjorde før Jeg blir tatt mer på alvor enn jeg tror Blir jeg tatt mer på alvor enn jeg gjør selv?

Enda mindre formelt (forts.): Den ideale norske oppdragelsesforestillingen er den urealistiske modell-læringen Det betyr at barn egentlig ikke behøver å oppdras, men at barn blir veloppdragne (og lykkelige) bare ved å leve ved siden av sine enda mer veloppdragne og lykkelige voksenmodeller Dette kaller man gjerne ”naturlig” Baksiden av dette er at uoppdragne barn speiler uoppdragne foreldre (og dermed florer de tabubelagte skamfølelsene) Kan jeg ha en (tilsvarende urealistisk) forestilling om at det å gå inn i den hierarkiske lederposisjonen på et vis skal gå av seg selv, - at jeg skal klare det bare ved å være ”naturlig”. Hva nå enn det er?

Enda mindre formelt: De tredve-årige relasjonene til mine kolleger endrer seg. Endrer kollegene seg? Endrer kollegene seg i forhold til meg? Endrer jeg meg? Bør jeg endre meg? Hva er ”naturlig”? Hvem er jeg? Hvem bør jeg være?

Ingen konklusjon Dette er et evig-varende prosjekt. Jeg opplever at det er eksistensielt nødvendig å reflektere over disse spørsmålene når jeg er i lederrollen - for å være en tydelig og ”ekte” leder -for å bevare den nødvendige ydmykheten, tvilen, usikkerheten og ”kynismen” -for å bevare meg selv Kanskje var ikke dette noe godt lederutviklingsprosjekt. Men det var i alle fall ærlig.