Velkommen med barn til Kleppe skole. Læring i et trygt og godt miljø Skolen skal være en trygg og god arbeidsplass, der alle får utviklet sine evner og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Advertisements

Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Velkommen til Minde skole
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Velkommen til klasse- foreldrene
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Velkommen til Varden skole
Samarbeid mellom skole og hjem
HelART i Ulåsen barnehage
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Foreldremøte 28.mai førskoledag
FORELDREMØTE STALSBERG SKOLE
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lyshovden Oppveksttun!
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Velkommen til førskoledag!
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
5. juni 2015 Sælen Oppveksttun
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Presentasjon om FAU v/Marius Jagland Berntzen Cathrine Wessmann: Skolens mål og oppgave Drammensskolens satsningsområder Lærerne på 1. trinn Forventninger.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
Velkommen til førskoledag på Christi Krybbe skoler
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Sjøstrand skole 30. mai 2017 Skolen fyller 50 år !
Velkommen til Tu skule Foreldremøte tysdag 7.februar kl
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Foreldremøte for 1. trinn
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte SFO
Velkommen til foreldremøte!
STALSBERG skole Foreldremøte 2. juni 2015.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til Heggedal skole
Velkommen!.
Foreldremøte høst september.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Velkommen!.
Velkommen til SFO Høvik Verk skole
Foreldremøte SFO høsten 2019
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen med barn til Kleppe skole

Læring i et trygt og godt miljø Skolen skal være en trygg og god arbeidsplass, der alle får utviklet sine evner og anlegg Forutsetninger:  At skolen tar barna og foreldre på alvor, og yter sitt beste  At skolen gjør sitt beste for å skape trivsel og godt læringsmiljø  At barn, foreldre og skole møter hverandre med positive forventninger

Kleppe som Pals skole  Positiv Atferd, støttende Læringsmiljø og Samhandling i skolen  Involverer hele skolen  Presentert i FAU, på skolens hjemmeside og i Askøyværingen  Vil bli ”representert” på alle trinn til høsten.

Hvorfor Pals  Vi startet fordi det er et program som omfatter hele skolen – både faglig og sosialt  Vi har mange elever som tror de kan si hva de vil til andre.  Vi har mange elever som tror at voksne ikke kan bestemme over dem.  Vi må ha felles fokus for å hjelpe barn til å bli trygge.

Dette er 3 viktige ord som vi skal bygge vår opplæring på. Hjem og skole vil ha ulike oppgaver for å sikre at elevene er i stand til å klare en utfordrende dag med læring og sosialt samvær Ansvar – Respekt - Omsorg

Foreldrenes ansvar  Ansvar for at elever møter uthvilte  Ansvar for at elevene har spist  Respekt for lærerne ved at barna har riktige klær til riktig aktivitet, årstid og vær  Omsorg for barna og lærerne slik at barna har med god og sunn skolemat og drikke

Skolens/lærernes ansvar  Ansvar for å tilpasse undervisningen til det enkelte barn  Ansvar for å gi elevene grunnleggende ferdigheter  Respekt for elevenes egenart  Omsorg for elevene og hjemmene ved positiv tilbakemelding og samarbeid

Rektor Først og fremst der for elevene - ikke først og fremst lærernes støttespiller Ambisjon om å lytte til elever og foreldre - ikke alltid å gi ”kunden” rett – men lytte Ta raskt kontakt med skolen! – ikke vent til saker er blitt store og vanskelige

Nye ordninger – ny skolehverdag Basisgrupper -  Basisgruppen vil ikke være sammen hele tiden, slik klassene til vanlig har vært  De to basisgruppene vil bli delt i forskjellige arbeidsgrupper på tvers av basisgruppene Kontaktlærer –  Er elevens viktigste voksenperson på skolen  Har ansvar for elevens ve og vel og læring på skolen (i samarbeid med dere hjemme)  Kontaktlærer er bindeledd mellom hjem og skole

Tilpasset opplæring Likeverdig og inkluderende opplæring Alle elever har rett til opplæring etter sine forutsetninger

Dette innebærer at Gjennomsnittseleven ikke finnes forskjellsbehandling kan være rettferdig

LÆRINGSTRYKK Læringstrykket har økt. Forventningene til hva elevene skal kunne på ulike trinn er fastsatt fra direktoratet. Skolen og lærerne får hjelp av nasjonale prøver for å se om vi er på riktig vei. Prøvene skal gi oss hjelp til å hjelpe det enkelte barn.

Praktiske opplysninger Skoleplikt og fri  Klassestyrer kan bare innvilge en dag fri (ikke fri for å reise på tur), ut over dette må det søkes rektor Innesko – egne sko til innebruk – må ikke sverte Klær  Uteklær, byttetøy og merking av tøy Melke- fruktordning – se skolens hjemmeside Buss og busskort – spør dersom du mener barnet har krav på busskort

SFO  Påmelding:  + barn fra 1. trinn.  Oppsigelsestiden er 1. mnd.  Endringer skjer fra 1. i påfølgende mnd.  Åpningstider:  På Kleppe åpner SFO kl Stenger kl  Vi holder stengt planleggingsdager.

 Rutiner:  Vi spiser frokost frem til Går ut kl  Etter skolen bruker barna ”knotter” for å fortelle hvor de vil være.  Barna kan velge aktiviteter.  Avtaler:  Kun skriftlige avtaler. Skriv i meldingsboken og legg den framme i meldemappen.  Bruk telefon kun i krisesituasjoner.

SFO  Mat:  Vi har smøremåltid hver dag. Av og til varm mat.  Meld fra hvis barna har allergier eller lignende.  Klær  Nok klær. Vi er mye ute.  Merket tøy. Da kan de voksne hjelpe barna.  Byttetøy. Av og til blir barna våte både en og to ganger for dagen.

Voksne på 1. klassetrinn Kontaktlærere 1A Elisabeth Norland 1B Katrine N Eidsheim Assistenter: Ann Elisabeth Minde Anja Brodrick Andre Lærere: Marte Kyte SFO: Anne Langøy

Timeplan mantirsonstorsfre – 9.15 XXXXX XXXXX XXXXX XXXX XXXX

Ulike barn skal bli en gruppe Alle vil ses hele tiden Det er smertefullt å dele oppmerksomhet Noen er redd for å ta egne valg, og må trenes i selvhevdelse Noen er så mye frampå at de må dempes, slik at de lærer å slippe andre til Noen er viljesterke og må venne seg til også å kunne innordne seg Det blir litt kaos i starten, men det går bra denne gangen også

Forberedelse til skolestart Lag positive forventninger til skolen  Snakk med barnet om skolen - Hva barnet gleder seg til -Hvem det kjenner i andre klasser osv -Hva det skal gjøre  Ikke skrem med skolen - Og ikke la andre større søsken skremme med røverhistorier

Mestring gir trygghet, og øving gjør mester Øv på  skolevei  Skoleområdet, hvor er klasserom? SFO? Toalett?  Påkledning  Toalettbesøk  Atskillelse fra foreldre  Vis at barnet er stort –gi ansvar Men viktigst av alt- gi ros og oppmerksomhet

Oversiktlighet gir trygghet Sekken er ryddet og meldemappe og meldebok er på plass Alt som skal være i sekken og på skolen er der Barnet vet hvor det skal etter skolen  SFO, buss, gå hjem

Samspill med andre Lære å vente på tur  Spille spill  Gjøre noe ferdig først før neste aktivitet Takle motgang  Å spille spill og å tape

Les for barnet Lesestund gir gevinst i forhold til lese og skriveopplæring Barnet blir  Glad i bøker  Opplever av at lesing er viktig  Opplever at bøker gir informasjon Høytlesing styrker lytteferdighet  Å kunne lytte for å få informasjon  Utvikle evnen til å behandle lyd (eks. rim)  Utvikler evne til konsentrasjon og utholdenhet

Motivasjon for å lære kunsten  Foreldre blir modeller Høytlesing øker ordforråd  Ord som leses/høres går inn i barns aktive ordforråd  Barnet lærer å uttrykke seg bedre Høytlesning forbereder og forbedrer barnets leseforståelse Høytlesing for barnet øker mengden barnet vil lese på egen hånd

Og ikke minst Høytlesning  Stimulerer fantasi  Kunnskaper  Og det gir gode fellesopplevelser Biblioteket har bøkene, og deres folk deler gjerne kunnskapen om valg av bøker

Opplysninger fra klassestyrere Klasseforeldremøte i september Foreldresamtaler på høsten og rundt påske Informasjonsskriv til foreldre hver uke Vi oppfordrer alle til å ta kontakt med oss, det være seg;  ris og ros,  små og store problem for barna  Noe dere lurer på  Innspill i forhold til opplegget osv. Ta kontakt

Velkommen som samarbeidspartner på Kleppe skole Vår felles oppgave er å dra sammen for å gi barna en god skolegang