Rådgiverkonferansen 12.11.15 Nytt fra senteret Hva skjer nasjonalt? «Veiledning i offentlig sektor, kull 5, 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Videreutvikling og ny organisering
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
En smakebit fra Telemark
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Karrieresenteret, siden sist… Organisatorisk –Gått over i ordinær drift som en partnerskapsorganisasjon –Fått vårt administrative hjem i TFK –Nedskalering.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten
Samling om rådgivning og karriereveiledning
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
STYRKE næringsnær læring
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Karriereveiledning i en digital verden -delrapport fra Karriereveiledningsutvalget OVERLEVERT STATSRÅDEN 15. OKTOBER 2015 Hafslund konferansesenter, Sarpsborg.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Feilvalg ? Realistisk valg????. Hva ligger til grunn for valg ?? Foreldres påvirkning Rådgivers/ lærers påvirkning Samme linje som venner, kjæreste ol.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
PARTNERSKAPSAVTALE FOR KARRIEREVEILEDNING Telemark.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Karriereverkstedet Mosjøen. Modellen til utprøving Rektor Avdelingsleder for Studieverksted og Karrieresenteret Egne ansatte 3 studierektorer Ordinær.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Fokus på koordinerende enhet
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Aktuelt om rådgivertjenesten
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –

Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiverkonferansen Nytt fra senteret Hva skjer nasjonalt? «Veiledning i offentlig sektor, kull 5, 2015

Karrieresenteret og kundene våre i 2015 Arbeidslivstilknytning 53 % i et arbeidsforhold, aktiv og sykmelde 25 % arbeidssøkere/ permit. 3 % AAP og uføre 10 % studenter 4 % elev «i ViT» 5 % hj.v. fødselsperm o.l. Utdanningsnivå, høyest fullførte 17 % u.skole 36 % vgs 3 % fagskole 8 % 1 til 2 år U/H 15 % bachelor 20 % 4 år eller mer U/HKjønn 62 % kvinner 38 % mennBransjetilhørighet 16 % Helse og sosial 19 % Industri og B/A 17 % Salg/service 14 % Ped. virksomhet 16 % Butikk og vareh. 6 % Kontor/ adm.Opprinnelse 81 % norsk bakgrunn 19 % innvandrerbakgrunnAlder 23 % år 34 % år 25 % år 14 % år 3 % år Periode:

Karrieresenteret og grunnopplæringen 2015 Fagdager for «OPI-kull» 1,2 og 3. Kartleggingsundersøkelse blant tidligere OPI deltakere Høyskolestudiet «Veiledning i offentlig sektor», kull 5 Partnerskapsavtalen LVU ViT, videreutvikling av samarbeidet –Karrierekurs for GENS elever –Workshop med VO lederne

Karrieresenteret og NAV i 2015 Høyskolestudiet «Veiledning i offentlig sektor»( 15 sp) Bidratt i implementeringen av kollegaveiledning Yrker og utdanningsinformasjon på nett Fagdager og foredrag

Karrieresenteret og andre leveranser og samarbeid –Jobbsøkerkurs for HiT-studenter ifm karrieredagene –Mentor for elevbedrift Nasjonalt arbeid –Nasjonal arbeidsgruppe om etikk –Redaksjonsrådet for veilederforum –Nasjonal arbeidsgruppe i AVdir om karriereorientert veiledning i NAV –Utvalgsarbeid ifm. NOU om kvalitet og tilgang til karriereveiledning

Planer 2016 NAV  «Veiledning i offentlig sektor», kull 6 TFK  «Veiledning i offentlig sektor», 15 sp  Støtte opp om RIASEC og WIE i vgs.  Fortsatt fokus på videreutvikling av samarbeid m/ ViT 10 ÅRS JUBILEUM  markering…mer info. kommer…

Formålet med ekspertutvalget - OECD: Key Action 4: Build a comprehensive career guidance system Utrede hvordan den livslange karriereveiledningen kan styrkes. Viktige elementer er å: legge til rette for at alle (uavhengig av alder og livssituasjon) kan ha tilgang til offentlige karriereveiledningstjenester se på grenseflater for samhandling mellom offentlige aktører, for at det offentlige tilbudet skal framstå mer helhetlig Se på hvordan karriereveiledning på nett kan integreres i et helhetlig tilbud om livslang karriereveiledning

Mandatet Todelt oppgave Utarbeide et kunnskapsgrunnlag Vurdere og anbefale Med utgangspunkt i dagens arbeidsfordeling mellom utdannings- arbeids- og velferdsmyndigheter

Vurderinger og anbefalinger ift: –Formål: Å utrede hvordan den ”livslange karriereveiledningen” kan styrkes. –Et viktig element vil være å legge til rette for at alle (uavhengig av alder og livssituasjon) kan ha tilgang til offentlige karriereveiledningstjenester. Fremme forslag til hvordan samarbeid og grenseflater bør avklares, utdypes og videreutvikles, slik at de ulike sektortilbudene supplerer hverandre på en god måte. Vurdere omfanget og prioriterte målgrupper ut fra en kost/nytte-betraktning.

Status pr i dag Delrapport levert 15. oktober Henter og sorterer innspill fra fagfeltet og interessenter –Nettsiden –Innspillskonferanse –Studietur til Nordland – partnerskap og karrieresentere i fokus –Besøk til utvalget av forskere og aktører fra praksisfeltet –Utredninger, eks. samfunnsøkonomiske analyser Diskutere prinsipper for hovedinnstillingen

Nettbasert veiledning Informasjon –All type info. Som kan være relevant fro personer som skal ta valg knyttet itl utdanning og arbeid Digitale selvhjelpsressurser –Ulike verktøy for bevisstgjøring og egenvurderinger uten hjelp fra veileder Online kommunikasjon –Digital veiledning i form av en til en kommunikasjon med en veileder (e-veiledning)

Hvorfor nettbasert karriereveiledning? Sikre et likeverdig tilbud Økt tilgang til karriereveiledning Mer effektiv ressursutnyttelse Tilgang til kvalitetssikret informasjon Mer reflekterte og kunnskapsbaserte utdannings- og karrierevalg Folk blir mer selvhjulpne Økt kvalitet i det øvrige karriereveiledningstilbudet Økt kvalitet og relevans i grunnopplæringen Utnytte mulighetene digital teknologi gir

Helheten er viktig Lifelong guidance is not one intervention, but many, and works most effectively when a range of interventions are combined. ELGPN (2014): The Evidence Base on Lifelong Guidance

Utvalgets forslag for et karriereveiledningstilbud på nett En e-veiledningstjeneste - for hele befolkningen –veiledning via chat, telefon og mail –bemannet med profesjonelle veiledere fra hele landet og alle sektorer –også åpen på kveldstid og i helger Et nettsted – for hele befolkningen –kvalitetssikret informasjon for de som skal ta valg knyttet til utdanning og arbeid –refleksjonsverktøy og andre selvhjelpsressurser –lenker til og samarbeid med andre relevante nettressurser (som nav.no og vilbli.no)

Modell for karriereveilednings- tilbud på nett Utvalgets anbefaling E-veiledningstjeneste - stor modell Omfattende nettsted med informasjon og selvhjelpsressurser  alt for alle

E-veiledningstjenesten Gi alle som har behov for det enkel tilgang til en profesjonell veileder med solid veiledningsfaglig og annen kompetanse. –Tilbud: Veiledning via chat, men også telefon og e-post –Tilgang: Åpen på dagtid, om kvelden og i helger –Organisering: En gruppe jobber heltid sammen (i Tromsø). Resten jobber deltid og rekrutteres fra alle fylker og alle sektorer (skolen, Nav, fylkesvise karrieresentre, karrieresentre ved universitet- og høgskoler, voksenopplæringen). Stipulert til 24 årsverk. –Kapasitet og kompetanse: ca veiledninger i året og nødvendig med solid opplæring og kontinuerlig kompetanseheving. –Kvalitet: Behov for kontinuerlig fagutvikling. Fokus på samarbeid og kompetansedeling med resten av karriereveiledningsfeltet.

Del av en helhet

Snakk med en ved din side Hvilke tanker gjør du deg om utvalgets forslag til karriereveiledning på nett? Hva ser du av muligheter og begrensninger Hvordan kan dette komme til å påvirke ditt arbeid som rådgiver?