Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Advertisements

Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i Kristiansand
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Rolighetsmoen barnehage
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Hva er en foreldrekontakt?
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Samarbeid mellom skole og hjem
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Lokale foreldreutvalg for barnehager
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
TYSVÆR KOMMUNE Foreldrenes medvirkning i barnehagen Konferanse
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kommunalt foreldreutvalg
Sandnes Kommunale Foreldreutvalg
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart SU Jevnakerskolene
Overgang for elever med spesielle behov
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Velkommen til Heggedal skole
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Politisk organisering Nye Drammen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Oppstart i barnehagen.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL OSS? HVORDAN?

EKSEMPLER PÅ ET KOMMUNALT UTVALGS OPPGAVER fremme og ivareta foreldresynspunkter overfor skole og barnehageadministrasjonen og de politiske beslutningsorgan i kommunen være høringsorgan i alle saker som handler om barns oppvekst- og læringsmiljø bidra til erfaringsutveksling og foreldresamarbeid mellom barnehagene og skolene i kommunen arbeide for at tillitsvalgte foreldre i kommunen får opplæring, slik at de kan ivareta sine oppgaver på den enkelte skole/barnehage på en best mulig måte ca 180 kommunale utvalg

 Vi representerer de som kommunen ønsker flere av  Barne- og ungdomsfamilier som  bor her  flytter hit – nye mennesker og ”gamle” som flytter tilbake  flytter vekk  Vi har viktige erfaringer  Hvorfor flytter noen tilbake? Hvorfor flytter noen vekk? Hva er viktig for at vi ønsker å bo i Tjøme kommune?  Vi ønsker å dele erfaringene! TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG

HVA ER VIKTIG? Trygt og robust oppvekstmiljø for alle 0 – 100 år Trygge og robuste barn/ungdom. De skal bli et helt menneske! i stand til å fullføre skolegang bedre rustet - bedre læringsresultater

 Vi må bli bedre kjent (alle generasjoner)  Må ta vare på og videreutvikle viktige møteplasser.  Må sørge for at vi treffer hverandre (barnehage, skole, fritidsaktiviteter, andre møteplasser)  Større grad av foreldremedvirkning og foreldreinvolvering  Barnehagene  Skolene  kommuneadministrasjonen og lokalpolitikerne  Fokus på overgangene- ønske om trekantsamtaler  Foreldreskole i alle trinn (barne- og ungdomsskole) NOEN TANKER OM HVORDAN VI SKAL FÅ TIL DET SOM ER VIKTIG

Tjøme kommunes størrelse gir oss store muligheter for å få til gode dialoger – hvis vi vil  Foreldreutvalget ønsker å bli holdt løpende informert  Sett oss på kopiliste så vi ser agendaer og referater  Annet? NOEN ØNSKER TIL HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR

Tjøme kommunes størrelse gir oss store muligheter for å få til gode dialoger - hvis vi vil!  Foreldreutvalget ønsker dialog  Høringsuttalelser er ikke tilstrekkelig dialog  Informasjon på nettsider er ikke tilstrekkelig dialog  Å følge med på lokalaviser gir ikke tilstrekkelig informasjon NOEN ØNSKER TIL HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR

Tjøme kommunes størrelse gir oss store muligheter for å få til gode dialoger – hvis vi vil  Foreldreutvalget ønsker å dele sine erfaringer  Inviter oss inn til møtene i hovedutvalgene  Hva med  Dialogmøter  Etisk prosess med vekt på viktige felles verdier NOEN ØNSKER TIL HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR

Vi er få mennesker her på øya - Tjøme kommunes størrelse må være vår styrke for å få til gode dialoger  Foreldreutvalget er opptatt av å videreutvikle god kultur  Skape gode dialoger  Det bør tilrettelegges bedre for å gi reell mulighet for å gi innspill og dele erfaringer for de som ønsker det – (dialogfora eller etisk prosess?)  Alle voksne er viktige rollemodeller.  Lokalpolitikerne er synlige i lokalsamfunnet. De har et ekstra ansvar for å skape god kultur med sin væremåte! NOEN ØNSKER TIL HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR

No child left behind! DET KREVER EN LANDSBY FOR Å OPPDRA ET BARN