Forberedelse lokale lønnsforhandlinger 2014 Tema på Fagforbundet, Nord-Trøndelag fylkeskommunale fagforenings studietur 5.-7. september 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariff prioriteringer for å møte arbeidskraftutfordringene Finnmark 9. februar Strategikonferansene 2010 Kirsti Vassbotn.
Advertisements

Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Tariff Strategikonferansene Tariffperioden Hovedoppgjøret 2008Hovedoppgjøret 2008 –Økonomisk ramme: 6,34 % –Søkelys på kompetanse.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Tariff 2010 Dette er en tittelside. Resultater
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
2008 FAGFORBUNDET TRONDHEIM FORHANDLINGSUTVALGET LOKALE FORHANDLINGER 2010 Omfatter ansatte etter HTA kap. 4, pkt. 4.A.1 Føringer Krav og prioriteringer.
Utfordringsbildet foran tariffoppgjøret 2016 Strategikonferansen i Akershus, Bente Stenberg-Nilsen, Arbeidslivsområdet, stab.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
1 -GJENNOMGANG -AV -AVTALEVERKET -I KS-OMRÅDET. Oversikt over avtaleverket Hovedavtalen Hovedtariffavtalen SGS (sentrale generelle særavtaler): 1001 Reiseregulativet.
Møte Lønnssystemet på KA-sektoren.
Landsmøtet 2011 En presentasjon av offentlig sektor i NTF etter 2002 Jan Theien Leder av Sentralt forhandlingsutvalg.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Hovedtariffoppgjøret KS - noen viktige elementer Videokonferanse med fylkeskontorene 9. mai 2016.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
Fagforbundet Trondheim kommune Tillitsvalgtskonferanse 1.juli 2010.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Grunnlag for hovedoppgjøret 2016 Tariffkonferanse for ABELIA Olavsgård,
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Tema TV’s rolle i turnusarbeid/ NSF politikk Litt om fleksibel arbeidstid Litt om turnusavtaler Helg- og høytidsturnus.
Fremskrittspartiet vil at: Lønnsforhandlinger bør skje i den enkelte bedrift, ikke gjennom sentrale avtaler mellom «monopollignende organisasjoner». Lover.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
FAGFORBUNDET BUSKERUD TARIFF 2010 Tariffkonferanse på Storefjell 14. – 15. oktober 2009.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
YRKESORGANISASJONENES SENTRALFORBUND Fra  Tariff 2006  Utvalgsarbeid  Tariff 2007  HA 2007  Tariff 2008.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Lønn- og lønnsdannelse Grunnopplæring del 2. Idémyldring om lønn og lønnsdannelse.
Lokale forhandlinger i staten
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Hva er feriepenger og hva er inntrekk ferie?
Hvorfor skal jeg være med
Omorganisering / endringer i styringslinje
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Permisjoner 3. april 2017.
Hva er det og hva omfatter de?
Mellomoppgjøret i Spekter 2011
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Hva er et tariffoppgjør?
LØNNSSYSTEMET I STATEN
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
Oppfølgingsprosjektet
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7
Forberedelser til drøftingsmøte og forhandlinger
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Langsiktig påvirkningsarbeid og lokal lønnspolitikk
Avtalebestemmelser og lokalt lønnspolitisk arbeid
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Tillitsvalgtes rolle under omstilling
HVA SKAL FAGBEVEGELSE MED FREDSPLIKT ?
Kapittel 6 Lønn og belønning
Nå er vi spente!.
Folketrygden - alderspensjon
Innspill til hovedoppgjøret
Utskrift av presentasjonen:

Forberedelse lokale lønnsforhandlinger 2014 Tema på Fagforbundet, Nord-Trøndelag fylkeskommunale fagforenings studietur september 2014

Meklerens forslag 1.HTA (Hovedtariffavtalen) kapittel 4 – sentrale tillegg pr Til ansatte med stilling i HTA kapittel 4 gis et generelt tillegg på 2,15 % av den enkeltes grunnlønn pr , dog minst 8500,-. I tillegg gis det sentrale lønnstillegg til enkelte grupper. (Se tabell Sentrale lønnstillegg utover generelt tillegg pr

Minstelønn fra til Stillings-grupperMinstelønn fra til år2 år4 år6 år8 år10 år20 år Stillinger uten særskilt krav om utdanning (+8500) (+8500) (+8500) (+8500) (+8500) (+8500) (+13300) Fagarbeiderstillinger / tilsvarende fagarbeiderstillinger (+10500) (+10500) (+8500) (+8500) (+14200) (+13200) Stillinger med krav om høyskoleutdanning (+10500) (+10500) (+8500) (+8500) (+13000) (+14400) Stillinger med krav om høyskoleutdanning med ytterligere spesialutdanning (+10500) (+10500) (+8500) (+8500) (+13400) (+14300) Stillinger med krav om mastergrad (+8700) (+8700) (+8900) (+8900) (+11700) (+15200)

Meklerens forslag - Forts. Det er avsatt 1 % til lokale lønnsforhandlinger som gis pr Det er enighet mellom partene av ledere i HTA kapittel 4B og 4C bør prioriteres Det er avsatt midler til også. Og tabellen s. 4 gir en pekepinn på de sentrale lønnstilleggene. I de nye sentrale lønns- og stillingsbestemmelsene står det: «Ansiennitetstillegget legges i sin helhet til den enkeltes årslønn.» Dvs. den skal flyte oppå

Meklerens forslag – forts… Nytt kapittel i HTA. 4.A.4 Kompetanse. Partene lokalt kan uavhengig av øvrige forhandlingsbestemmelser forhandle om endret lønn når en arbeidstaker har gjennomført relevant etter-/ videreutdanning. Årlig lønnsforhandling Oppnås ikke enighet i det lokale oppgjøret, kan hver av partene bringe tvisten inn forbehandling ved lokal nemnd etter Hovedavtalen del A § 6-2.

Litt forklaring av ord m.v. I lokale forhandlinger er det ikke konfliktrett. Lokale avtaler bygger på en sentral tariffavtale, og disse forhandlingene er alltid omfattet av fredsplikten. Forhandlinger foregår mellom to likeverdige parter.

Overheng Virkningen av lønnstillegg som ble gitt året før. Eksempel. Årslønn på kr når vi gikk inn i Dvs. kr i måneden. Årslønn på når vi gikk ut av året. Dvs. månedslønn på kr Gjennomsnittslønn i 2007 kr I 2008 vil du ha 12 måneder med og du vil få en årslønn på kr , kr 6000 mer enn året før. Det betyr at du vil få en årslønnsvekst på kr 6000 i 2008, uten å få en krone i lønnstillegg. Det er dette vi kaller overheng. Rent teknisk beregner vi overhenget som differansen mellom lønnsnivået ved utgangen av året og gjennomsnittslønna i kalenderåret – i % av gjennomsnittslønna, slik: Lønnsnivå per desember Gjennomsnittslønn i kalenderåret = Overheng i kroner Overheng i %: 6000 * 100 / = 1,64 %.

Lønnsglidning - Ramme Lønnsglidning er betegnelsen på lønnsøkningen som skjer lokalt, utenom de sentrale oppgjørene. Eksempel. Medarbeider får endret stillingsinnhold og går opp i lønn. Bedriften får inn en dyrere medarbeider Ramme for lønnsvekst Når de sentrale tariffparter kostnadsberegner resultatet av årets lønnsoppgjør, regner de også med forventet lønnsglidning i tallet.

Eksempel med lønnsglidning, ramme og overheng Lønnsnivå i desember Gjennomsnittslønn i kalenderåret Overheng i kroner Overheng i %1,64 % Kr%Årslønns- vekst Årslønns- ramme Generelt tillegg1 9500,53 %1 4630,40 % Andre avtale forbedringer2 5500,69 %1 9130,52 % Overheng fra i fjor6 0001,64 % Glidning36501,00 % Ramme4 5001,21 % ,56 %

Datagrunnlag lokale forhandlinger 2014 LO/KSKap 4Kap 3,4Kap 5 Ramme3,34 Overheng fra ,40-0,90-1,20 Glidning-0,20-- «Rest» som datolønnsvekst1,003,663,21 Omregnet til generelt tillegg pr årsverk Omregnet til generelt tillegg pr årsverk Brukt ved sentrale forhandlinger13 800

Policydokumentet 2014 Fagforbundets tillitsvalgte med fullmakt til å gjennomføre forhandlinger lokalt om en sentralt fastsatt pott, plikter lojalt å fullføre årets hovedoppgjør i tråd med landsstyrets vedtak om rammekrav og prioriteringer. Stram regi lokalt for å sikre et best mulig resultat for medlemmene og for å legge et størst mulig press på arbeidsgiver. Målgruppen for policydokumentet er Fagforbundets tillitsvalgte med ansvar og fullmakter til å gjennomføre årets lokale forhandlinger.

Policydokumentet Rammekrav tariffperioden Sikring av kjøpekraft for alle arbeidstakere Sikre likelønn og lønnsutvikling ved kombinasjon av generelle tillegg og heving av tariffavtalenes ansiennitetsstiger Sikre garantiordninger for å fremme likelønn og lønnsutvikling for lavtlønte Forsterke retten til uttelling for kompetanse, herunder tilleggs- og spesialutdanning, realkompetanse og lederansvar Forsterke retten til full stilling og fast ansettelse Heving av tillegg for ubekvem arbeidstid Følge opp Stortingets behandling av offentlig uførepensjon, og sikre vilkår og nivå for offentlig AFP og tjenestepensjon.

Policydokumentet Økonomisk ramme 3,3 % «Flyte-oppå-problematikken» Nytt lønnssystem fra Nye trinn på 2 og 6 år, for å få en jevnere opprykkstakt. 1,0 % per Prioriterte krav: Uttelling for kompetanse, ivaretakelse av relasjonen mellom lederstilling og dem de er satt til å lede.

Policydokumentet Forhandlinger etter kapittel 3.4 og kapittel 5 skal føres innen 1. oktober. Hvis høyere lønnsvekst i kapitlene 3.4 og 5, må tillitsvalgte kreve av arbeidsgiver legger mer penger i potten i kapittel 4. I mange kommuner og fylkeskommuner er det budsjettert med 3,5 % lønnsvekst i tråd med hva Regjeringen la opp til i nasjonalbudsjettet.

Policydokumentet Lokale forhandlinger etter kapittel 4.A.1 – føringer Ledere i kapittel 4. Kvinnelige ledere vs. mannlige i tilsvarende stillinger. Kompetanse, læring og utvikling Kapittel 4.A.4 – Forsterket forhandlingsbestemmelse om kompetanse Likestilling

Lønnspolitisk plan i NTFK Nord- Trøndelag fylkeskommunes lønnspolitikk har som mål: å bidra til å rekruttere, utvikle, motivere og beholde kvalifiserte medarbeidere å virke rettferdig og stimulerende på arbeidsmiljøet å sikre sammenheng mellom lønn, kompetanse, måloppnåelse og stillingens innhold å stimulere til økt produktivitet og bedre ressursutnyttelse å sikre lik lønn for arbeid av samme kvalitet, innsats og resultat, og lik mulighet for lønnsutvikling uavhengig av kjønn

Lønnspolitisk plan i NTFK Overordnede føringer: Fylkeskommunens lønn skal være konkurransedyktig. Vi skal ha gode prosesser ved lønnsfastsettelse ved tilsetting og ved forhandlinger. Det skal foretas stillingsanalyse ved ledighet for å sikre riktig kompetanse og riktig lønn. Dette skal skje i henhold til virksomhetens kompetanseplan. Faglig kompetanse og dyktighet i alle ledd skal verdsettes.

Lønnspolitiske drøftingsmøter Drøftingsmøtene er hjemlet i avtaleverket. Følgende saker skal tas opp: Grunnlaget for forhandlingene – sentrale føringer og anbefalinger, virkningstidspunkt Lokale føringer Erfaringer fra tidligere forhandlinger Lokal lønnspolitikk og kriterier Lønnspolitiske hensyn, herunder vurderinger om det er grunnlag for spesielle prioriteringer Gjennomføring av forhandlingene, framdriftsplan, prosedyrer, konfidensialitet, ansvar for informasjon og formidling av resultat De økonomiske rammer og pottberegning, lønnsstatistikk Avklare om organisasjonene vil benytte hovedsammenslutningsmodellen Valg av tvisteløsning Hvem som omfattes av forhandlingene. Forholdet til uorganiserte

Kriterier ved lønnsforhandlinger Den enkelte ansatte skal kunne påvirke sin egen lønn gjennom relevant kompetanseheving, innsats og resultater. God ledelse, desentraliserte fullmakter og tett oppfølging gjennom utviklingssamtaler er viktige forutsetninger for at en mer individuell lønnspolitikk skal bli vellykket – og bidra til en mer effektiv organisasjon og således bedre ressursutnyttelse. Kriteriene må være etterprøvbare Ledere med personalansvar må kommunisere godt med sine ansatte Funksjonslønn må benyttes over en forutsigbar periode Det utarbeides retningslinjer for lokal kriterieforståelse Kriteriene må preges av stabilitet Alle skal ha tilbakemelding på resultat

Kriterier ved lønnsforhandlinger Formell kompetanse og realkompetanse Funksjoner og spesielle arbeidsoppgaver Individuell aktivitet som medvirker til økt måloppnåelse Utilsiktede eller urimelige lønnsmessige forskjeller. Likelønns- og likestillingsaspektet.

Vurdering ved lønnsforhandlinger Ansatte i fødselspermisjon, omsorgspermisjon, fosterforeldrepermisjon, eller permisjon i forbindelse med adopsjon skal vurderes på lik linje med de som er i jobb. Seniorer skal ha lønnsutvikling på lik linje med andre ansatte. For ansatte over 62 år kan en ved lønnsvurdering også ta hensyn til den totale yrkeskarriere i tillegg til de siste årene.