Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LØNNSSYSTEMET I STATEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LØNNSSYSTEMET I STATEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 LØNNSSYSTEMET I STATEN
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet LØNNSSYSTEMET I STATEN Læringsdagen 25. oktober Elisabeth Müller Lysebo og Kristine Breivik

2 Lønn og betingelser - Medarbeiderhåndboken
Læringsdagen MN Lønn og betingelser - Medarbeiderhåndboken Beregning av timelønn og overtid Forskudd på lønn Fungeringstillegg - stedfortredergodtgjørelse Lønnsendringer Lønnsfastsettelse Lønn - foreldrepenger Lønn under militær- og siviltjeneste Lønn under sykdom - sykepenger Lønnsutbetaling Opprykksordninger Overtidsgodtgjørelse Sluttoppgjør Telefongodtgjørelse Sensur og bedømmingsutvalg Trekk i lønn Utbetaling av feriepenger

3 Læringsdagen MN PM Hovedavtalen i staten Hovedavtalen for arbeidstakere i staten Avtalens formål og partenes intensjoner § 1 Formål og intensjoner Del 1 Medbestemmelse Kapittel 1 Hovedavtale, tilpasningsavtale og medbestemmelse ved omstilling Kapittel 2 Partsforhold Kapittel 3 Former for medbestemmelse Kapittel 4 Saksbehandlingsregler ved drøfting, forhandling og tvisteløsning Kapittel 5 Forholdet til arbeidsmiljøloven Kapittel 6 Personalpolitikk i virksomhetene § 29 Formål § 30 Rekruttering § 31 Likestilling § 32 Kompetanseutvikling § 33 Sentral opplæringsvirksomhet § 34 Tilretteleggingstiltak Del 2 Partenes rettigheter og plikter Kapittel 7 Etablering av partsforhold Kapittel 8 Regler for tjenestefri Kapittel 9 Lønn § 43 Lønn § 44 Reiseutgifter

4 Læringsdagen MN Relevante særavtaler 9.5 Særavtale om godtgjørelse mv. på tokt 9.8 Særavtale om dekning av flyttekostnader 9.10 Særavtale om lønns- og arbeidsvilkår for lærlinger og lærekandidater i staten 9.11 Særavtale om permisjon og økonomiske vilkår ved etter- og videreutdanning, kurs mv Særavtale om trekk i lønn for medlemskontingent 9.14 Særavtale om opplærings- og utviklingsmidler 9.15 Særavtale om fleksibel arbeidstid i staten 9.16 Særavtale om ferie for statstjenestemenn

5 Lønnspolitiske særavtaler som er inngått lokalt ved UiB
Læringsdagen MN Lønnspolitiske særavtaler som er inngått lokalt ved UiB Særavtale om vurdering av lønnsvilkår for tilsatte som tildeles kompetanseopprykk til professor Særavtale om lønnsvilkår for valgte og ansatte faglige ledere ved UiB Særavtale vedrørende lønns- og arbeidsvilkår for tidsbegrensede engasjementer ved feltarbeid ved UiB Særavtale om godtgjøring for etter- og videreutdanning Feltarbeid for tilsatte ved Universitetet i Bergen Instruktørtannleger med spesialkompetanse Midlertidige lønnstillegg Særavtalene er i sin helhet tilgjengelig på intranett for UiB.

6 Læringsdagen MN Hovedtariffavtalen Staten ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet har inngått to hovedtariffavtaler; én avtale med Akademikerne og én avtale med LO Stat, Unio og YS Stat. Hovedtariffavtalen mellom staten og Akademikerne med endringer pr. 1. mai 2017 og lønnsplanhefte nr. 53 B (pdf) Hovedtariffavtalen mellom staten og LO Stat, Unio og YS Stat med endringer pr. 1. mai 2017  og lønnsplanhefte nr. 53 A (pdf)

7 Lønnsfastsettelse Hovedavtale Statens personalhåndbok Særavtaler
Læringsdagen MN Lønnsfastsettelse Hovedavtale Hovedtariffavtale i staten (HTA) inneholder de grunnleggende regler for lønnsfastsettelse for statlige arbeidstakere. HTA har regler om de sentrale og lokale lønnsforhandlinger, samt fellesbestemmelser for lønnsfastsettelse mv Statens personalhåndbok Inneholder oversikt over gjeldende hovedtariffavtaler, hovedavtaler og sentrale særavtaler. I tillegg inneholder personalhåndboken enkelte kommentarer og fortolkninger til disse avtalene, samt en oversikt over sentrale lover som gjelder for staten. Personalmeldinger (PM) blir fortløpende innarbeidet. Særavtaler En oversikt over gjeldende særavtaler finnes i kapittel 9 i personalhåndboken Administrative regler og bestemmelser om lønns- og personalforvaltningen (personalhåndbokens kap 10) Statens reiseregulativ

8 Stillingsstruktur for TA-stillinger ved UiB
Læringsdagen MN Stillingsstruktur for TA-stillinger ved UiB

9 Ansiennitet (tillegg eller fiktiv???)
Læringsdagen MN Ansiennitet (tillegg eller fiktiv???) Tillegg.. Fiktiv.. Godskriving? Vi har og valgt kun å konsentrere stoffet til Hovedtariffavtalen for LO Stat, Unio og YS (dvs. vi har valgt vekk Akademikerne) da vi mener det vil bli forvirrende for mål dersom dere skal gå gjennom to hovedtariffavtaler. Vi anbefaler at dere innledningsvis informerer om at det foreligger to Hovedtariffavtaler, men at dere av praktiske grunner konsentrerer foredraget til ovennevnte avtale. Dere kan og informere om at hovedprinsippene i begge avtalene er likelydende, men paragrafhenvisningene er ulike.

10 Godskrivingsregler De generelle reglene for godskriving: HTA § 5A
Læringsdagen MN Godskrivingsregler De generelle reglene for godskriving: HTA § 5A De spesielle reglene finner dere i § 5 B pkt. 1 og 2: Den enkleste først - § 5B, pkt. 2: Ved tilsetting godskrives 3 år av utdanningstiden som bachelor eller tilsvarende i tjenesteansienniteten. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

11 Læringsdagen MN De spesielle reglene Ved tilsetting innplasseres de med høyere akademisk utdanning i ltr. 47 og gis tilsvarende fiktiv tjenesteansiennitet (jfr. § 5B, pkt. 1). Den ansienniteten arbeidstakeren har krav på etter de gjeldende godskrivingsreglene i pkt. A kommer i tillegg. Ved direkte overgang til annen stilling i det statlige tariffområdet beholdes inntil 6 år av den fiktive tjenesteansienniteten dersom ikke annet er avtalt. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

12 Utdrag fra lønnsplanhefte
Læringsdagen MN Utdrag fra lønnsplanhefte Spesielle godskrivingsregler jfr §5b Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

13 Førstekonsulent (1408) Bachelor eller tilsvarende
Læringsdagen MN Førstekonsulent (1408) Bachelor eller tilsvarende Høyere akademisk utdanning Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

14 Avdelingsingeniør (1085) Bachelor eller tilsvarende
Læringsdagen MN Avdelingsingeniør (1085) Bachelor eller tilsvarende Høyere akademisk utdanning Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

15 § 4 nr. 3 – Beregning av ansiennitet ved tilsetting
Læringsdagen MN § 4 nr. 3 – Beregning av ansiennitet ved tilsetting Beregning av ansiennitet ved tiltredelse fastsettes kun dersom det er nødvendig for å fastsette lønnsplassering. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

16 Læringsdagen MN Lønnsendringer Sentrale forhandlinger Lønnsendring skjer gjennom sentrale forhandlinger i staten, der Kommunal- og moderniseringsdepartementet og hovedsammenslutningene forhandler fram endringer i Hovedtariffavtalen (HTA).    Lokale forhandlinger

17 Læringsdagen MN Lokale forhandlinger Lønnsendringer for nyansatte og ved overgang fra midlertidig til fast stilling - HTA punkt 2.5.5 (tidligere 2.3.8) Arbeidsgiver skal vurdere lønnsplasseringen på ny innenfor stillingens lønnsplassering, inntil 12 måneder etter ansettelse. Eventuelle lønnstillegg gis administrativt, uten at det forhandles lokalt.  Lokale forhandlinger - HTA punkt 2.5.1 (tidligere 2.3.3) Lokale lønnsforhandlinger gjennomføres etter at de sentrale avtalene er inngått og rammene er kjent. Virkningstidspunktet for det lokale oppgjøret fastsettes i de sentrale for­handlingene og kan ikke fravikes.  Lokale forhandlinger på særlig grunnlag - HTA punkt 2.5.3 (tidligere 2.3.4) Det kan føres lokale forhandlinger på særlig grunnlag, for eksempel når det har skjedd vesentlige endringer i forhold som er lagt til grunn ved fastsetting av stillingenes/arbeidstakernes lønn. Virkemidler Under lokale forhandlinger kan det brukes ulike virkemidler.  Virkemidler for medlemmer av Akademikerne Virkemidler for medlemmer av LO Stat, Unio og YS Stat

18 Opprykksordninger Relevante lenker:
Læringsdagen MN Opprykksordninger Relevante lenker:  Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger  Regler for behandling av opprykk i undervisnings- og forskerstillinger Reglement for opprykk til forsker 1109 i statlige virksomheter Opprykk til forsker 1183 etter kompetanse Reglement for opprykk til stilling som førstebibliotekar I styresak 54/2010 delegerte Universitetetsstyret til fakultetsstyrene og styret for Bergen Universitetsmuseum å nedsette en bedømmelseskomite i saker om opprykk til professor. Søknadsfristen for å søke opprykk til professor er 15. september hvert år. Når særlige grunner foreligger kan rektor godkjenne at fristen fravikes.

19 Universitetets lønnspolitikk
Læringsdagen MN Universitetets lønnspolitikk Universitetets lønnspolitikk skal: ses i sammenheng med og skal bidra til virksomhetens overordnede mål og strategier være en integrert del av virksomhetens personalpolitikk utøves ved lønnsfastsetting ved tilsetting og ved senere lønnsendringer praktiseres enhetlig og forutsigbart ved hele UiB være mest mulig konkret og enkel å praktisere være nedfelt skriftlig og kjent for de tilsatte

20 UiBs lønnspolitikk som virkemiddel
Læringsdagen MN UiBs lønnspolitikk som virkemiddel Virkemiddel for å: rekruttere og beholde kvalifiserte medarbeidere motivere og stimulere til arbeidsinnsats og bidra til å fremme resultatoppnåelse i samsvar med UiBs mål og strategier motivere og stimulere til kompetanseheving i tråd med UiBs behov «Alle tilsatte ved UiB skal ha likeverdige muligheter til lønnsmessig og faglig utvikling, ut fra den enkeltes arbeidsinnsats, sett i relasjon til stillingens innhold og arbeidsforhold. Vurdering av lønnsvilkår inngår i den enkelte leders plikt til evaluering, oppfølging og stimulering av sine medarbeidere.»

21 Saksgangen ved lokale forhandlinger
Læringsdagen MN Saksgangen ved lokale forhandlinger Forberedende møte mellom partene Søknadsfrister Informasjon på ansattsiden Prosedyreinformasjon til ledere og HR-medarbeidere Arbeidsgivers vurderinger Foreningenes krav Forhandlinger Første tilbud (inntil 70% av potten) Forhåndsdrøftinger Tilbakemeldinger til arbeidstakere Evaluering av forhandlingene forhandlingspottens størrelse og fordeling  hensynet til likestilling/likelønn 10  føringer og eventuelle lønnspolitiske hensyn som bør legges til grunn for forhandlingene. Disse skal bygge på de målsettinger og utfordringer universitetet til enhver tid står overfor.  hvordan eventuelle sentrale føringer/anbefalinger skal følges opp.  avklare hvilke statistikker og lønnsopplysninger som arbeidsgiver skal legge fram under forhandlingene. muligheter for at forhandlingene kan gjennomføres etter hovedsammenslutningsmodellen  kravfrist (mellom partene), møteplan samt andre prosedyrer som er nødvendig for gjennomføringen av forhandlingene.

22 Lokale forhandlinger - HTA 2.5.1
Læringsdagen MN Lokale forhandlinger - HTA 2.5.1 Lønnsnivå skal reflektere den enkelte arbeidstakers oppgaver, ansvar og kompetanse, samt synliggjøre og belønne prestasjoner og innsats som bidrar til måloppnåelse innenfor alle områder og på alle nivåer ved UiB. Lønnsopprykk i lokale forhandlinger skjer i utgangspunktet ut fra vurdering av individuelle prestasjoner og bidrag til kollektiv resultatoppnåelse. Samtidig kan strukturelle og gruppevise hensyn, behov for å rette opp urimelige lønnsmessige forskjeller og andre relevante begrunnelser inngå som elementer. I tillegg til oppgave-, kompetanse- og personvurderinger skal blant annet følgende forhold vurderes: Urimelige lønnsmessige skjevheter ved endringer i rekrutteringsgrunnlaget Rekruttere og beholde - tiltak for å beholde særskilte grupper Hensyn til likestilling/likelønn Lønns- og personalpolitiske tiltak i forbindelse med omstilling

23 Kriterier for vurdering
Læringsdagen MN Kriterier for vurdering - Ved alle individuelle lønnsvurderinger må det brukes skjønn Det vises i denne sammenheng til kriteriene for hver enkelt stillingsgruppe (forsknings- og undervisningsstillinger, stipendiater, administrativt og tekniske stillinger og administrative og faglige lederstillinger) samt til dokumentet ”Stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav for administrative, bibliotekar og tekniske stillinger ved UiB”. Sistnevnte dokument inneholder opplysninger om hvilke stillingskoder som normalt skal benyttes ved utlysing og ved stillingsendringer i lokale lønnsforhandlinger ved UiB, hvilket oppgavenivå hver enkelt stillingskode bør ha og hvilke kompetansekrav som normalt skal kreves for hver stillingskode.

24 Kriterier for vurdering forts.
Læringsdagen MN Kriterier for vurdering forts. Forsknings- og undervisningsstillinger Forskning - Dybde og originalitet i vitenskapelig produksjon - Kvalitet og omfang i publiseringsvirksomhet med hovedvekt på siste 5 år - Utvikling og ledelse av internt og eksternt finansierte forskningsprosjekter - Utvikling og ledelse av forskergrupper og forskernettverk lokalt, nasjonalt og internasjonalt - Særavtale om vilkår for lønnsfastsettelse for tilsatte som oppnår prestisjefylte prosjekter gir utfyllende kriterier for fastsetting av lønn ved oppnåelse av spesifikke prosjekter Undervisning/veiledning Formidling Administrasjon «I vektleggingen av de ulike kriteriene må det være en rimelig balanse mellom hensynet til individuelle insitament og hensynet til ivaretakelse av kollektive oppgaver og funksjoner.»

25 Kriterier for vurdering forts.
Læringsdagen MN Kriterier for vurdering forts. Tekniske og administrative stillinger Endringer i stillingsinnhold: - Nye oppgaver er tilført stillingen som følge av omstilling, kompetanseheving eller ny arbeidsdeling i enheten - Nye funksjoner, som for eksempel arbeidsledelse, er tillagt stillingen Individvurdering (egeninnsats og kompetanse): - Arbeidsinnsats og oppnådde resultater - Egeninnsats i utvikling av stillingens arbeidsoppgaver - Initiativ til effektivisering av jobbutførelsen - Styrket formalkompetanse i tråd med arbeidsfeltets behov - Grad av selvstendighet i arbeidet - Evne og vilje til omstilling og endring av arbeidsoppgaver og ansvarsområde - Tillitsverv i styringsorgan/utvalg/tjenestemannsorganisasjon2 ved universitetet eller som representant for UiB i tilsvarende utenfor institusjonen - Serviceinnstilling og fleksibilitet, samt evne til å samarbeide, kommunisere og løse problemer - Miljøskapende virksomhet for tilsatte og studenter «I vektleggingen av de ulike kriteriene må det være en rimelig balanse mellom hensynet til individuelle insitament og hensynet til ivaretakelse av kollektive oppgaver og funksjoner.»

26 Lokale forhandlinger på særlig grunnlag - HTA 2.5.3
Læringsdagen MN Lokale forhandlinger på særlig grunnlag - HTA 2.5.3 «har skjedd vesentlige endringer i de forhold som er lagt til grunn ved fastsetting av stillingenes/arbeidstakernes lønn. I rimelig utstrekning tas også hensyn til endringer som har skjedd gradvis over lengre tid.» Dokumentasjonskrav Oppgaver på et høyere nivå Vesentlig – i nivå og omfang Rekruttere eller beholde spesielt kvalifisert arbeidskraft Arbeidstakere som har gjort en ekstraordinær innsats Lønnsforskjeller på grunn av kjønn Prosedyreregler for forhandlinger etter HTA pkt Krav kan fremsettes enten av arbeidsgiver eller av tilsatte som mener seg berettiget til lønns- eller stillingsendring etter HTA pkt Dersom krav fremmes fra arbeidsgiver, skal søknaden sendes tjenestevei via fakultetet til HR-avdelingen. Dersom krav fremmes av den tilsatte, skal søknaden sendes til den tjenestemannsorganisasjonen vedkommende er medlem av. Dersom arbeidsgiver eller organisasjonene finner at det er grunnlag for kravet, blir saken fremmet for Forhandlingsutvalget ved UiB, som behandler kravet. Forhandlingsutvalget ved UiB har møte ca. 2. hver uke.


Laste ned ppt "LØNNSSYSTEMET I STATEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google