1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Hvem er de frafalne? Skal vi redde dem fra fortapelse? Tanker om hvordan vi beskriver og behandler studenter som ikke gjør som vi vil! Nasjonalt samarbeidsmøte.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Vurdering av realkompetanse i høyere utdanning i Norge – erfaringer Foredrag VIA Århus 30. august 2012 Seniorrådgiver Eirik Lien Studiedirektørens stab.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
NRT 13/07 Kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt råd for teknologisk utdanning.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Status 3+2 prosess farmasi
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Innholdsliste Innlegg avsparkseminaret 16. sept 09 pilotprosjekt kvalifikasjonsrammeverket: Eirik Lien, plansje 2 – 20 Tim Torvatn, plansje 21 – 28 Svein.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Kvalifikasjonsrammeverk
Opptakskrav til master i pedagogikk
Innholdsliste Innlegg avsparkseminaret 16. sept 09 pilotprosjekt kvalifikasjonsrammeverket: Eirik Lien, plansje 2 – 20 Tim Torvatn, plansje 21 – 28 Svein.
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Gjennomføring av tilsynet
Studiedirektør Jan Atle Toska
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik Lien seniorrådgiver, Studieavdelingen NTNU

2 Kvalifikasjonsrammeverket Systematisk beskrivelse av universitets- og høgskolegrader og yrkesutdanninger i forhold til nivå og oppnådd kompetanse. (s 15, KDs rapport april 2007, Forslag til nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning) Kategoriene kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse er beskrevet som en progresjon gjennom syklusene (nivåene) bachelor, master, ph.d. Det betyr at det en student har oppnådd i én syklus, er inkludert når hun/han går over på et studieløp i neste syklus. Det er av betydning for sammenhengende studieløp som inkluderer flere sykluser (f eks profesjonsstudiene i medisin, teknologi), der kravene i alle nivåene må være inkludert i læringsutbyttet.

3 Kvalifikasjon Kvalifikasjon er den kunnskapen og de ferdighetene som er dokumentert gjennom karakterutskrifter og gir rett til vitnemål på bakgrunn av et gjennomført og bestått studieløp. Tildeling av grad er en måte å synliggjøre kvalifikasjonen. Hvilken kvalitet det er på en oppnådd kvalifikasjon, er vist med de karakterene kandidaten har fått gjennom autoriserte vurderinger ved en akkreditert utdanningsinstitusjon (eksamenskarakterer). Kvalifikasjonen er læringsutbyttet.

4 Kompetanse Kunnskaper, ferdigheter og holdninger i en dynamisk kombinasjon Kompetanse er hvordan kandidaten er i stand til å overføre sin formelle kvalifikasjon – sitt læringsutbytte – til en utøvende situasjon: hvor dyktig kandidaten er i å utøve sine kunnskaper og ferdigheter i et yrke utdanningen kvalifiserer til. En kandidat kan være kvalifisert uten å være kompetent! Utdyping: En arbeidsgiver som lyser ut en stilling, søker etter personer med bestemte kvalifikasjoner. En søkers kvalifikasjoner gir imidlertid ikke arbeidsgiveren noe beskjed om kompetansen for å utøve de aktuelle arbeidsoppgavene. Ved å vurdere søknadene og intervjue søkere vil en arbeidsgiver prøve å finne dem som er kompetent (har riktig kompetanse) til akkurat denne jobben blant de kvalifiserte. Betyr det at utdanningsinstitusjoner ikke skal bry seg om kompetanse?

5 Kunnskap og ferdighet Departementet gir i sitt høringsforslag til kvalifikasjonsrammeverk denne opplistinga av kunnskap (s 15) : ”- faktakunnskap - begrepskunnskap - prosedyrekunnskap - metakognitiv kunnskap” Min utdyping: Kunnskap skal gi grunnlaget for å kunne få den faglige forståelse som er nødvendig for å utøve sin kompetanse. En utdannings- institusjon skal gjennom pensum, undervisningsopplegg, pedagogiske metoder, læringsmiljø og vurderingsformer legge til rette for at en student skal skaffe seg dette grunnlaget. Departementet gir i sitt høringsforslag til kvalifikasjonsrammeverk denne beskrivelsen av ferdighet (s 15): ”Ferdighet er en kandidats evne til å kunne bruke tilegnete kunnskaper og/eller utøvende eller skapende evner.”

6 Studentens mål og utbytte Det er institusjonens ansvar å si hva vi forventer at studenten skal oppnå i det studieprogrammet studenten er tatt opp til. Det spesifiserer institusjonen i læringsmålet studenten skal sikte mot. Målet er ikke karaktersatt. Det er også institusjonens ansvar å fortelle studenten (og arbeidslivet) hva hun/han faktisk presterte i studieprogram- met institusjonen uteksaminerte studenten fra. Det må institusjonen beskrive som læringsutbyttet institusjonen konstaterer at studenten har oppnådd i løpet av studietida.

7 Læringsmål og læringsutbytte Det er sammenheng mellom mål og utbytte: Læringsmål Det den ansvarlige for et studieprogram forventer som resultat av studentens fullførte studieløp, spesifisert som det målet studenten skal nå fram til gjennom sin utdanning → strategi Læringsutbytte Det institusjonen konstaterer at studenten faktisk har oppnådd etter fullført studieløp sett i forhold til målet, det (karaktersatte) utbyttet studenten har hatt av sin utdanning → kvalitetssikring

8 Hva skal vi måle? Hvor god overensstemmelse det er mellom studieprogrammets læringsmål og den enkelte students læringsutbytte: jo større overensstemmelse, desto mer relevant er utbyttet og desto bedre karakter får kandidaten. Dersom mismatch: læringsmålet er feil? undervisningsopplegget sviktet? studenten var ikke kvalifisert til en slik utdanning?

9 Læringsutbytte I kvalifikasjonsrammeverket fra departementet er det beskrevet hva studenten skal ha som utbytte (underforstått: etter fullført studieløp), relatert til en progresjon gjennom de tre syklusene (nivåene), f eks 1. syklus2. syklus3. syklus kunnskap:har bred kunnskaphar avansert kunnskaper i kunnskapsfronten ferdighet:kan anvendekan analyserekan formulere faglig kunnskapeksisterende teorierproblemstillinger generellhar innsikt i kan analysere relevantekan identifisere nye kompe-relevanteproblemstillingerrelevante problem- tanse:problemstillinger stillinger Beskrivelsene er karakterisert ved at studenten ”har”, ”er”, ”kan”, ”kjenner til” - altså hva hun/han nå er i stand til å utføre/gjøre

10 Læringsmålet institusjonene skal beskrive Læringsmålet må si hva institusjonen forventer at studenten har oppnådd etter fullført studieløp. Men vi vet ikke om hun/han har oppnådd det som læringsutbyttet beskriver, når studieløpet er fullført. Karakteristika for å beskrive læringsmål må derfor være: Gjennom studiet skal studenten … ”skaffe seg”, ”tilegne seg”, ”kunne anvende”, ”få”, ”kunne analysere”, ”kunne vurdere” … - altså hva vi regner med at hun/han er i stand til å utføre/gjøre etter fullført studium

11 Læringsmål for studieprogram eller emne? Departementet refererer i sitt rammeverk til utbyttet etter fullført kvalifikasjon – som i studieadministrativ terminologi som regel er det samme som en grad. Slik sett beskriver rammeverket utbyttet etter å ha fullført et studieprogram. Det samme må gjelde for et læringsmål. Det betyr at vi primært må beskrive læringsmålet for et studieprogram. MEN: for å nå målet, må studenten bestå de emnene som inngår i programmet. Det betyr at læringsmålet for hvert emne må styres av og være med på å oppfylle målet for programmet.

12 Karakteristika for læringsmål, studieprogram ►Læringsmålet viser hva vi forventer at studenten kan etter fullført studieløp i fag studieprogrammet dekker, i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. ► Læringsmålet må referere til progresjonen som er satt for den syklusen studieprogrammet hører til, beskrevet i rammeverket. ► Læringsmålet må beskrives slik at det er mulig å måle om kandidaten faktisk har nådd det. ►Læringsmålet for et studieprogram må referere til fagspesifikke krav. ► Læringsmålet må beskrives slik at det er mulig å konstatere om og i så fall hvordan de enkelte emnene i programmet er med på å oppfylle kravene. ► Læringsmålet må beskrives prestasjonsnøytralt. Karaktersystemet skal vise hvor godt kandidaten har nådd målet, dvs hvilket utbytte studenten har hatt. Studieutvalget i UHR mener at læringsmålet må beskrives i forhold til E- nivået, altså minimumskravet for å bestå. Det er jeg ikke enig i. ►Læringsmålet skal ikke beskrive undervisningsmetoder eller pensum.