Trond Haukedal AS +47 95 80 95 44 Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hordaland Turner Syndrom Forening
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
Bærum Kommune – I Kompendium
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
”Motivasjon i arbeid med pasienter med kronisk nyresvikt”
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
Utviklingssenter for Sykehjem - Oppland
Veiledning av elever / lærlinger
Selvfølelse vs selvtillit
Grend Bedriftshelseteneste Vårseminar 2012
Det gode Det rette Det rettferdige
Mestring.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Horten Videregående Skole Personalseminar
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Teambygging og fasilitering
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Utdanningsforbundet Troms Lederkonferansen 2013
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
BARNAS BARNEVERN 2020.
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Vi vil «være sammen»; for barna…
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TROND HAUKEDAL AS Røros Hotel september 2010 ” Motiverende ledelse i barnehagen ”….. - et motivasjons- og inspirasjons-seminar ved Trond E.Haukedal.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Danning og voksenrollen i barnehagen
Selvfølelse og selvtillit
Utskrift av presentasjonen:

Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei Solstråle – God Morgen Solstråle»

Det «store» spørsmålet … Hvordan må ting være tilrettelagt og på plass inni meg og rundt meg, - for at jeg skal kunne fungere optimalt og yte 100 % som menneske og medmenneske?

Enkeltindividets potensiale ……

1.Bestem deg for at du er god nok (velg holdning) 2. Lær å forstå hvem du er! (kunnskapstilførsel) 3. Tren på å være deg selv. Bygg opp egenverdien. (praktisk trening, «fake it until you make it») PERSONLIG UTVIKLING

Den robuste personligheten Personlig trygghet og egenbevissthet: Oversikt og bevissthet over egne ressurser. Målbevisst. Ydmyk og respektfull i sitt møte med andre mennesker. Åpen og positiv. Holdning og engasjement: Evne til å tro på seg selv. Er tilstede i eget liv og bruker energien konstruktivt. Våger å delta fullt og helhjertet i livets mange situasjoner. Offensiv, våger å ta utfordringer: Ønsker og våger å bli utfordret og stimulert. Tolererer usikkerhet og vet at enkelte tilbakeslag er naturlig og lærerikt.

Kunnskap, Kompetanse, erfaringer og intellektuelle ferdigheter utgjør karosseriet i det fartøyet som skal føre oss inn i framtiden. Selvbildet vårt er motoren. Motivasjon er bensinen.

Veien til motivasjon MOTIVASJON KRAV Aksept / anerkjennelse Tillit Trygghet

Hvorfor er «jeg» her ? « Menneskekunnskap» Fag Holdning Handling

Tanker Handlinger Verdier Holdninger Menneskesyn Indre motivasjon Personlighet

skaper … Opplevelser Følelser Holdninger «Kultur»

Psykologien er læren om mennesket … … og mennesket er samspill mellom tanker, følelser og handlinger. Tanker og handlinger er «hurtige» i sin natur. Følelsene er «langsomme» … Mennesket har det bra når det er i balanse.

Vi må tenke følelser og holdninger fordi det er det som styrer oss : Tanker Følelser Adferd

Hva skaper relasjonskvalitet : Empati / holdning / menneskesyn Selvbilde / personlighet / kommunikasjonsprofil Kunnskap om følelser Rolletrygghet

Visjon Dersom et menneske oppdager sin egen verdi, kan det skje revolusjoner !

Det viktigste : Barn trenger kjærlighet ! Masse KJÆRLIGHET ! Får de det – kommer VETTET av seg selv ! Astrid Lindgren

3 grunnleggende prinsipper for å utvikle mennesker: 1.Praktiser verdsettende kommunikasjon ( ikke kritiser, fordøm eller klag) 2. Gi ærlig og oppriktig ros ( både til person og dennes prestasjon) 3. Stimuler den indre motivasjonen ( vekk et sterkt indre ønske hos den andre personen)

Et «fullt» utviklet menneske balanserer mellom: Å se; observerer verden på en objektiv måte basert på bevisste verdier ( SQ ) Å tenke; reflekterende og undrende. Søker mening og sammenheng ( IQ ) Å føle; kjenner på følelser og hva de forteller oss ( EQ ) Å handle; sluttresultatet i prosessen. Refleks vs. reaksjon

80 % god 20 % uheldige adferds- mønstre

«Følelsesmessig egenkapital» INNSKUDD : -Å være -Framsnakke -Motivasjon -Bli sett -Aktiv -Langsom tid -«Ekte opplevelser» -Selvhevdende -Inkludering -Rettferdighet -Ros / få bekreftelser -Takknemlighet -Holde avtaler med seg selv Vs. UTTAK: -Prestere -Baksnakke -Krav -Avvise -Passiv -Hurtig tid -«Liksom opplevelser» -Være passiv / aggressiv -Styring -Likhet -Så tvil -Misnøye -Svikte seg selv

Forholdet mellom selvtillit og selvfølelse: Selvbilde / grad av selvrespekt Selvfølelse Fordi jeg er meg er jeg verdifull. Stabil ballastfølelse. INDRE Selvtillit En ustabil øyeblikks-følelse som oppstår når vi mestrer / presterer. YTRE

Forholdet mellom selvtillit og selvfølelse: Selvbilde / grad av selvrespekt Selvfølelse Selvtillit

Koblingen mellom EGENVERDI og PRESTASJON … Kobling

Skill sak og person- ikke tull med EGENVERDIEN !

Hverdagen som «mitt beste jeg» Stress / prestasjonsangst Komfortsone Kjedsomhet Utfordringer Ferdigheter Små Høye

Hverdagen med et prestasjonsorientert selvbilde Stress / prestasjonsangst Komfortsone Kjedsomhet Utfordringer Ferdigheter Små Høye

Tenk SELVFØLELSE : Vi trenger et STERKT INDRE – for å stå imot et stadig mer krevende YTRE !