Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Advertisements

Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Velkommen til Riska ungdomsskole Elin Arntsen (rådgiver) Liv-Kirsti Mong (undervisningsinspektør) Informasjon om Riska ungdomsskole. Informasjon om målformer.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
1 1 KOSTRA kommunehelse og pleie og omsorg Nytt spørsmål om tannhelse i Skjema 1.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon SKOLESTRUKTUR VOF / NSR / GSI GSI-samling 22. september 2015 Ingrid Damlien Haraldsen Roald Fremstad.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon KVALITETSSIKRING GSI-samling 22. september 2015 Ingrid Damlien Haraldsen Roald Fremstad.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skolestruktur – VOF / NSR / GSI GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
JOBCAF’E
Brukerveiledninger her:
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Eilert Sundt videregående skole
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Matematikk 101 og 102.
Velg digital postkasse på Norge.no
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Kvalitetssikring GSI-samling 21. september 2017
Generelt GSI-samling 21. september 2017 Ingrid Damlien Haraldsen
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Nettverksledersamling
SVERRESBORG SKOLE Skoleåret 2017/2018
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Skolestruktur – VOF / NSR / GSI
Kvalitetssikring GSI-samling 21. september 2016
Møte for foresatte 10.trinn
GSI-samling 22. september 2015
Generelt GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Idrettsfag (IF) Kunst, design og arkitektur (KD)
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018
Lederkonferansen i Finnmark Lærere, rekruttering
TILSETTING OG KOMPETANSEKRAV I SKOLEVERKET Tilsettingskurs januar 2018
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Dette er tittelen på dokumentet
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av Kine Vålbekk
Den matematiske samtalen
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Resultater av kartlegging mai 2015
Sentrale lover og regler
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Seksjonssamling grunnskoler april 2019
Høstrapport – tall og statistikk
Velkommen til foreldremøte overgang 8.trinn
Tilpasset opplæring Kurs 5
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Utskrift av presentasjonen:

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen

Redusere rapporteringsbyrden Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grindheim-rapporten I tildelingsbrevet ba KD om at Udir skulle komme med forslag som kunne redusere rapporteringsbyrden i GSI På faggruppemøtet i januar diskuterte faggruppa hvilke felter som kunne utgå Udir sendte et endelig forslag til KD

Lærerløftet Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Oppdragsbrev fra KD om å revidere indikatorer for lærerkompetanse i GSI –Statistikken må skille tydelig mellom antallet lærere/årsverk som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting og undervisning, jf. § 10-1 og §10-2. –Statistikken om antallet lærere/årsverk som ikke oppfyller kompetansekrav for undervisning (§10-2) må kunne fordeles på fagene matematikk, norsk, engelsk, samisk og norsk tegnspråk.

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME A Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Slettet: Gamle linje A13 for årstrinn «mer enn 10 år».

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Slettet: Felter om spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder i ramme A, B og C. Dette hører nå til i BASIL som nå også fanger opp barn som får spesialpedagogisk hjelp uten å gå i barnehage.

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME B OG C Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Kompetansekrav for tilsetting Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Endres: Spørsmålene B1 og B2 (tilsvarende for C5 og C6).  B1/C5: Nå spør vi om årstimer/årsverk utført av undervisningspersonale som oppfyller kompetansekravene for tilsetting, jf. opplæringsloven § 10-1 og friskoleloven § 4-2.  B2/C6: Her spør vi om årstimer/årsverk utført av undervisningspersonale som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting, jf. opplæringsloven § 10-1 og friskoleloven § 4-2.

Kompetansekrav forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Tidligere spurte vi om årstimer/årsverk med undervisningspersonale med/uten godkjent utdanning i de fag/trinn de underviser i.

Kompetansekrav for tilsetting Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Nye spørsmål: C35, C36 og C37 - Antall lærere som oppfyller/ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting, jf. opplæringsloven §10-1 og friskoleloven §4-2. Lærere som underviser både på barne- og ungdomstrinnet registreres på ungdomstrinnet. Unntaket er dersom de oppfyller kompetansekravene på barnetrinnet, men ikke på ungdomstrinnet. Da skal de registreres i linje 36.

Kompetansekrav for undervisning Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Lærere som oppfyller kompetansekravene for tilsetting (i hele- eller deler av grunnskolen) og som underviser i fagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, matematikk eller engelsk, skal registreres etter antall studiepoeng de har i undervisningsfagene. –Lærere som underviser i faget både på barne- og ungdomstrinnet registreres på ungdomstrinnet. Unntaket er lærere som er ført i linje 36. De skal føres på barnetrinnet i fag, selv om de også underviser i faget på ungdomstrinnet. –En og samme lærer kan registreres på flere fag.

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon CASE??

Lærerkompetanse Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Tallene for lærerkompetanse kan ikke brukes til å si hvor stor andel av lærerne som underviser i et fag som oppfyller kompetansekravene for undervisning. Men de sier noe om behovet for etterutdanning/videreutdanning. Kan vi se tilfeller der det vil være vanskelig å registrere disse, der veiledningen ikke gir nok forklaring?

Huskeliste til registrering av lærerkompetanse Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Først se om læreren oppfyller kompetansekravet for tilsetting på det høyeste trinnet vedkommende underviser. Eventuelt om de oppfyller på barnetrinnet (men underviser på begge trinn). En lærer som underviser på 1.-7 og trinn, som oppfyller kompetansekravene for tilsetting på trinn, men ikke for trinn, skal registreres i linje C36. Deretter er det kun de lærerne som er registrert i linje C35 og C36 som skal registreres i line C De som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting verken på barne- eller ungdomstrinnet skal ikke registreres i linje C38-42, uavhengig av om de underviser i disse fagene og selv om læreren f.eks. underviser i matte og har 60 studiepoeng i faget.

Huskeliste til registrering av lærerkompetanse, fortsettelse Klikk for å legge inn navn / epost / telefon En lærer som er registrert i linje C35 på trinn, som underviser i norsk på både og trinn og som underviser i matematikk bare på trinn, skal registreres på trinn i linje C38 og på trinn i linje C41. En lærer som er registrert i linje C36, som underviser i engelsk både på trinn og 8.-10, skal registreres på trinn på linje C42.

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Slått sammen linjer: - sosialpedagogisk rådgiver -utdannings- og yrkesrådgiver - elevrådskontakt -kontaktlærere -fjernundervisning -tilsyn av elever som får hjemmeundervisning Timer som tidligere ble ført i disse linjene skal inngå i B19 – Andre årstimer utført av undervisningspersonale. Følg derfor med på at timene som tidligere ble registrert i egne linjer fortsatt blir registrert i B19. Men BARE timer som fører til reduksjon i årsrammen til undervisning.

Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Slettet: Årstimer som ikke er tildelt skolene, men som kommunen disponerer (fordeler) Feltet var i kolonnen med andre årstimer utført av undervisningspersonale. Litt misvisende. Har kommunen slike timer, bør de heller registreres på kommunen sentralt. Dreier det seg om timer til undervisning er det B1 eller B2 som er mest nærliggende.

ÅRSTIMER TIL OPPLÆRING I SAMISK Klikk for å legge inn navn / epost / telefon elever med rett til opplæring i samisk språk der dette fører til ekstra ressurser til undervisning, jf. opplæringsloven § 6-2 Samisk som førstespråk (Samisk 1) eller andrespråk (Samisk 2/Samisk 3). Ressursene til undervisning i samisk skal registreres på skolen/enheten hvor undervisningen gis. Dette for å unngå at ressurser registreres dobbelt. Timer til fordypning i samisk som fremmedspråk skal ikke føres her.

ÅRSTIMER TIL OPPLÆRING PÅ SAMISK Klikk for å legge inn navn / epost / telefon elever med rett til opplæring på samisk der dette fører til ekstra ressurser til undervisning for en elev/elevgruppe, jf. opplæringsloven § 6-2, første og annet ledd Ekstra undervisning av en elev, eller at det opprettes egen elevgruppe. Gruppedeling trenger ikke å føre til at det totale antall grupper ved skolen blir høyere. Det er de ekstra årstimene når det er dannet ekstra grupper i tillegg til de skolen ellers ville hatt, som skal føres her. Timene føres på den skolen elevene får undervisningen.

Annen målform enn kommunens hovedmål Klikk for å legge inn navn / epost / telefon elever med rett til annen målform enn kommunens hovedmål og der dette fører til ekstra ressurser til undervisning for en elev/elevgruppe, jf. opplæringsloven § 2-5 Det er kun de ekstra ressurser når det er dannet grupper i tillegg til de skolen ellers ville hatt, eller ekstra ressurser til enkeltelever/elever som skal telles her.

SAMISK OG ANNEN MÅLFORM – Ramme B og C Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Kan ikke brukes til tilskudd. Ønsker ikke at flere skoler skal føre de samme ressursene. Da vil det bli dobbeltrapportering i GSI og antall lærerårsverk på landsbasis vil bli for høyt.

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME D Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Slettet: Felt om elever skolen har meldt til PPT (tidligere D1). Felt om elever som er tilrådd spesialudervisning av PPT (tidligere D2).

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME G Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Nytt: Lagt inn en linje med fordypning i matematikk på 8. trinn (G13). Slått sammen: Elever som er fritatt fra fremmedspråk/språklig fordypning er slått sammen til ett felt.

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME H Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Slått sammen: Årstimer til fysisk aktivitet gitt av pedagoger og andre enn pedagoger (H5) Slettet: Totalt antall lærertimer/ansatteressurser som går til leksehjelp per uke Hvor mange personer utfører leksehjelp Hvem tilbyr leksehjelp (skolen, SFO, både skolen og SFO, andre)

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME I Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Slettet: Hvor mange elever har rett til skyss Leirskole

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME J Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Slettet: Åpningstimer: -Hvor mange timer i uken er SFO-ordningen åpen? -Hvor mange uker per år er ordningen åpen for elever? Bemanning: -Personale med godkjent lærer- eller førskolelærerutdanning -Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget -Annet personale -Sum bemanning og årsverk

Endringer i grunnskoleskjemaet RAMME E/F/K Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Kulturskolen Skjema og veiledning Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Kulturskoleskjemaet : Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Ingen endringer fra i fjor

Voksenopplæring Skjema og veiledning Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Endringer i voksenopplæringsskjema RAMME A. DELTAKERE Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Omformulerte seksjonsoverskrifter Klikk for å legge inn navn / epost / telefon I andre seksjon ramme A Fra: Deltakere med kun spesialundervisning etter § 4A-2 Til: Deltakere med enkeltvedtak om spesialundervisning etter § 4A-2, der all opplæring gis som spesialundervisning

Omformulerte seksjonsoverskrifter forts. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon I tredje seksjon ramme A Fra: Deltakere med både ordinær grunnskole- opplæring etter § 4A-1 og spesialundervisning etter § 4A-2 Til: Deltakere med enkeltvedtak om spesialunder- visning etter § 4A-2, som både mottar ordinær grunnskoleopplæring og spesialundervisning

Realkompetansevurdering (RKV) Klikk for å legge inn navn / epost / telefon A23: Feltet er endret slik at det er spesifisert at det gjelder enkeltvedtaket om RKV.

Endringer i voksenopplæringsskjema RAMME B. ÅRSTIMER OG RAMME C. ÅRSVERK Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Slått sammen linjer: Årstimer til sosialpedagogiske tjenester/rådgivningstjenester Andre årstimer som ikke er tatt med ovenfor Timer som tidligere ble ført i disse linjene skal inngå i B6 – Andre årstimer utført av undervisningspersonale. Tilsvarende for ramme C.

Endringer i voksenopplæringsskjema RAMME D. SPESIALUNDERVISNING Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

Slettet: Deltakere skolen har meldt til PPT Deltakere som er tilrådd spesialundervisning av PPT.