Bente Sollid Storehaug CEO ESV Digital, Nordic Innsikt trumfer intuisjon Full oversikt over klikk-universet. Datadrevet attribusjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Cross-Media Advertising The Dove Nutrium Bar Case Study Workshop 20. mars 2002.
Advertisements

Mål deg til kontroll! Even Aas-Eng McCann Worldgroup.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
God dag, jeg er seniorrådgiver og ekspert på rådgivende salg og markedsføring av high-tech produkter og løsninger! Ønsker du hjelp med å: Skape nye kunder?
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Komplett ASA Utfordringer og muligheter - hittil og videre Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
AD-AS-modellen AD = samlet etterspørsel (”aggregate demand”)
Digitalisering og finansnæringen
Digitalisering & finans
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Internettansvarlig i NARF
Kapittel 19 Operative tiltak.
Automatisering: Tapte jobber og nye muligheter?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Sterk tilbakegang for papiravisene
Levetidskostnader (LCC) og Levetidsprofitt (CLP)
Digital strategi for «Virksomhetens navn»
Trym Nordstrand Jacobsen
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
(Selskapsnavn) Markedsplan
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Segmentering og posisjonering
NAV i tall og fakta 2016.
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
Avislesing 2017/2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter– men nisjeavisene øker Knut-Arne Futsæter Kantar
6. desember desember 2018 Hei, mitt navn er Trude, og jeg er ny i jobben som digital markedsfører hos blivakker.no. Jeg fått i oppgave og foreslå.
NRK Norges viktigste kilde
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Program: 0800 – 0810 Arild Disruptive Innovation i Kundereisen 0810 – 0820 Håvard Best of marketing 0820 – 0830 Rune Kreativitet virker 0830 – 0840.
Relasjonsmarkedsføring
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Kraljic matrise.
Selge et produkt eller en tjeneste
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Analyser – eksterne for valgt kategori
Posisjonering og differensiering
Tilbud og etterspørsel
Rekruttere elever til å lage innhold
Prosjektforslag 6 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
«Eiermøte 25 august» Agder Energi Tom Nysted ae.no.
Digitale medborgere -Hva er det? -Og hvordan blir vi det?
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Bente Sollid Storehaug CEO ESV Digital, Nordic Innsikt trumfer intuisjon Full oversikt over klikk-universet. Datadrevet attribusjon.

Bente Sollid Storehaug Pål Petersen

Dagens Næringsliv

Statistisk Sentralbyrå

Hegnar Presseklipp Hegnar / Dagens Næringsliv

Presseklipp Dagens Næringsliv

Hva preger markedsføringen?

Norsk økonomi kjøles ned Annonsører vil bli mer fokusert på avkastning Norsk økonomi kjøles ned Annonsører vil bli mer fokusert på avkastning

Hvordan engasjere kundene i sømløse omnikanaler? Hvordan engasjere kundene i sømløse omnikanaler?

Nye kompetanser Nye teknologier Nye byrå-hybrider

Traditional Advertising Newspapers Magazines Radio TV Traditional Advertising Newspapers Magazines Radio TV Data-driven marketing digital platforms Web-sites, social media and apps is seamless integrated Cross-device, Cross- channels, Customer lojalty, Conversions and Customer Experience Data-driven marketing digital platforms Web-sites, social media and apps is seamless integrated Cross-device, Cross- channels, Customer lojalty, Conversions and Customer Experience

Sterk bransjeglidning

Mediebyråer går mot innhold

Reklamebyråer går mot digitale mediekjøp

Mediebyråer går mot innhold Reklamebyråer går mot digitale mediekjøp Mediehusene går mot e-commerce og byrå

Mediebyråer går mot innhold Reklamebyråer går mot digitale mediekjøp Mediehusene går mot e-commerce og byrå E-commerce blir publisister

Alle store selskaper leter etter nye måter å vokse

Det store skiftet innenfor markedsføringen

Variety of marketing software applications have exploded and has created a complex marketing technology landscape that can be confusing to enterprise marketing and IT leaders.

Digitalisering endrer kundeadferden radikalt Fra lineær shopping til beslutningsprosesser

Hvordan forstå komplekse kundereiser? prosent av kjøpsprosessen skjer online * Markedsføringen endrer form og karakter * Gjennomsnittlig 11,4 kilder før beslutning * 90 prosent av alle kjøp skjer offline

ANFO-undersøkelsen 2015 Norske annonsører mener de har 2 hovedutfordringer

Hva er det egentlig som virker i digitale kanaler?

Hvordan kan vi måle effekt på tvers av kanaler og enheter?

«Halvparten av pengene jeg bruker på markedsføring, er bortkastet. Problemet er at jeg ikke vet hvilken halvpart» John Wanamaker, gründer,

Enkle attribusjonsmodeller Siste Klikk Første Klikk Post View

Regelstyrte attribusjonsmodeller Lik verdi U-formet Stigende

64 % Av all handel på nett kommer fra mer enn et berøringspunkt = Kilde: Google

Annonsører etterspør prediktive modeller for å optimalisere treffsikkerheten på leads gjennom bruk av ulike datakilder og maskinlæring

Hva er en algoritme?

The beauty of digital

Hva ønsker vi å oppnå? Digital markedsføring

Datadrevet attribusjon krever en definert konverterings- indikator Hva er dine KPI-er?

Alle kampanjer trackes, millioner av konverteringsbaner blir analysert

Spillteori

Hovordan bli like god som den lokale banksjefen? KUNDEINNSIKT

Dette er en selvfølge i 2015.

Personlig og responsiv BEDRE KUNDEOPPLEVELSER MER ENGASJEMENT ØKT KONVERTERING ØKTE INNTEKTER REDUSERTE KOSTNADER

ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING Attribusjon og bygging av dataprofiler

ATTRIBUSJON Kvantifisere bidraget til hver enkelt mediekanal / kampanje Maskinlæring / mønstergjenkjenning Algoritmer / spillteori ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING Attribusjon og bygging av dataprofiler

ATTRIBUSJON Kvantifisere bidraget til hver enkelt mediekanal / kampanje Maskinlæring / mønstergjenkjenning Algoritmer / spillteori REKRUTTERE NYE KUNDER ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING Attribusjon og bygging av dataprofiler

ATTRIBUSJON Kvantifisere bidraget til hver enkelt mediekanal / kampanje Maskinlæring / mønstergjenkjenning Algoritmer / spillteori Insight * Content * DMP OPTIMALISERE Personaliseringsteknologi Bygge dataprofiler Segmentere kundene REKRUTTERE NYE KUNDER ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING Attribusjon og bygging av dataprofiler

ATTRIBUSJON Kvantifisere bidraget til hver enkelt mediekanal / kampanje Maskinlæring / mønstergjenkjenning Algoritmer / spillteori Insight * Content * DMP OPTIMALISERE Personaliseringsteknologi Bygge dataprofiler Segmentere kundene ESV + CXENSE combined dataprofile REKRUTTERE NYE KUNDER ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING Attribusjon og bygging av dataprofiler

ATTRIBUSJON Kvantifisere bidraget til hver enkelt mediekanal / kampanje Maskinlæring / mønstergjenkjenning Algoritmer / spillteori Insight * Content * DMP OPTIMALISERE Personaliseringsteknologi Bygge dataprofiler Segmentere kundene ESV + CXENSE combined dataprofile ALLOKERING ESV Trading desk Cxense Connectivity Multichannel REKRUTTERE NYE KUNDER ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING ANNONSØR ESV ATTRIBUSJON CXENSE PERSONALISERING

Datadrevet attribusjon øker lønnsomheten med %. Hvordan? Kilde: The State of Marketing 2013, IBM´s Global Survey of Marketers. Global Summit 2013.

1..

Kontekst F lyselskapet selger kun på nett og benytter mange digitale markedsføringskanaler. De ønsker å effektivisere sine medieinvesteringer og få en bedre oversikt over hva som faktisk bidrar til konverteringer.

Utfordring Er siste-klikk hensiktsmessig for å vurdere resultatene av betalte kanaler ? Hva er en optimal budsjettfordeling for kampanjen? Hvordan er adferden til de som besøker flyselskapets nettsider?

Utfordring Er siste-klikk hensiktsmessig for å vurdere resultatene av betalte kanaler ? Hva er en optimal budsjettfordeling for kampanjen? Hvordan er adferden til de som besøker flyselskapets nettsider? Strategi Sammenligne resultatene fra mediemiksen med ulike attribusjons- modeller, inkludert algoritmisk modell. Definere en optimal investeringsmiks basert på rekalkulert ROI. Segmentere kundenes adferd i henhold til relevante kriterier.

Utfordring Er siste-klikk hensiktsmessig for å vurdere resultatene av betalte kanaler ? Hva er en optimal budsjettfordeling for kampanjen? Hvordan er adferden til de som besøker flyselskapets nettsider? Strategi Sammenligne resultatene fra mediemiksen med ulike attribusjons- modeller, inkludert algoritmisk modell. Definere en optimal investeringsmiks basert på rekalkulert ROI. Segmentere kundenes adferd i henhold til relevante kriterier. Resultat Medieinvesteringene ble endret som følge av den algoritmiske innsikt ROI økte med 20% etter at anbefalingene ble implementert. Mediekjøpene ble tilpasset kundenes faktiske adferd.

2..

Kontekst Turoperatøren er nykommer i et konkurranseutsatt marked. Kunden ønsket å utvikle merkevarekjennskap og fokusere sin markedsføring på tiltak som gir dette arbeidet størst verdi.

Utfordring Hvilket samspill er det mellom de ulike kanalene og hvordan leder dette kundene mot konvertering? Hvilke kanaler og kampanjer er best egnet for å skaffe nye kunder? Hvordan øke den gjennomsnittlige handelekurven?

Utfordring Hvilket samspill er det mellom de ulike kanalene og hvordan leder dette kundene mot konvertering? Hvilke kanaler og kampanjer er best egnet for å skaffe nye kunder? Hvordan øke den gjennomsnittlige handelekurven? Strategi Vi ønsket å fastslå hvilke synergier som eksisterer mellom ulike kanaler og ulike typer kampanjer. Vi ønsket å klassifisere de ulike kanalene i henhold til innflytelse for hvert trinn i beslutningssyklusen; oppdagelse, vurdering, evaluering og kjøp. Vi analyserte oppkjøpsstrategiene i forhold til brukerens dataprofil (nye kunder vs lojale kunder, liten/stor gjennomsnittlig størrelse på handlekurv, geografiske opprinnelse, produkter som ble sett på og kjøpte produkter)

Utfordring Hvilket samspill er det mellom de ulike kanalene og hvordan leder dette kundene mot konvertering? Hvilke kanaler og kampanjer er best egnet for å skaffe nye kunder? Hvordan øke den gjennomsnittlige handelekurven? Strategi Vi ønsket å fastslå hvilke synergier som eksisterer mellom ulike kanaler og ulike typer kampanjer. Vi ønsket å klassifisere de ulike kanalene i henhold til innflytelse for hvert trinn i beslutningssyklusen; oppdagelse, vurdering, evaluering og kjøp. Vi analyserte oppkjøpsstrategiene i forhold til brukerens dataprofil (nye kunder vs lojale kunder, liten/stor gjennomsnittlig størrelse på handlekurv, geografiske opprinnelse, produkter som ble sett på og kjøpte produkter) Vi anbefalte en medieplan som tar hensyn til synergier mellom kanaler og kampanjetyper. Vi justerte markedsføringstiltakene i tråd med annonsørens mål og hver enkelt kanals rolle. Kampanjene ble rettet mot produkter og geografiske regioner som ga best økonomisk uttelling. Resultat

Markedsføringens digitale kinderegg

1. Sanntid Maskinlæring, Mønstergjenkjenning Automatisering Attribuert omsetning

2. Personlig Bygge dataprofiler Kunderesponsiv på innhold Segmentert kundebasen

3. Forenkling Mye forførerisk teknologi Hvordan unngå for mange dashboards?

Hvordan kjøre attribusjon fra online til offline? NEXT

Kaffe blir aldri et digitalt produkt, men hele kunde- og kjøpsopplevelsen digitaliseres ROPO Research Online – Purchase offline

Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Operasjonelle rådgivere Dataanalytikere og matematikere Hvilken ny kompetanse trenger markedsføringsbransjen?

Hva er en datadrevet markedsfører?

Blogg: digitalhverdag.media