Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Digitalisering & finans
et makroperspektiv Bente Sollid Storehaug CEO ESV Digital, Nordic
2
Twitter @bentesollid
3
Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper.
4
Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper. Digitalt makroskift endrer alle bransjer, perfekt tid for innovasjon
5
Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper. Digitalt makroskift endrer alle bransjer, perfekt tid for innovasjon Den nye konkurransen er global.
6
Nådeløs digitalisering
8
Verdens største selskaper målt etter markedsverdi
9
Hva er eksponentiell vekst?
- utenfor menneskelig fatteevne?
10
iPhone :: disruptiv teknologi.
Smarttelefonen har allerede stor betydning for finans-bransjen
11
iPhone :: disruptiv teknologi.
Smarttelefonen har allerede stor betydning for finans-bransjen
12
iPhone :: disruptiv teknologi.
Smarttelefonen har allerede stor betydning for finans-bransjen
13
iPhone :: disruptiv teknologi.
Smarttelefonen har allerede stor betydning for finans-bransjen
14
iPhone :: disruptiv teknologi.
Smarttelefonen har allerede stor betydning for finans-bransjen
15
iPhone :: disruptiv teknologi.
Smarttelefonen har allerede stor betydning for finans-bransjen
16
Industriene som forstyrres mest av Industri 4.0
Media Telecom Bank Retail Teknologi Forsikring Utdanning Helse Industri
17
Digitale vinnere får stor markedskraft
… resten får lite eller stadig mindre andeler
20
«We didn’t do anything wrong, but somehow, we lost».
Stephen Elop, CEO Nokia
21
Endret kundeadferd Nye aktører Digital transformasjon
22
Nye hybrider oppstår … en miks av strategier og nye forretnings-modeller
23
Robot-rådgivning, pensjonsforsikring
24
Generasjon X, Y og Z
25
dis·rupt Å forstyrre en bransje er noe mer enn å ta markedsandeler fra en konkurrent. Det er et skift i hvordan business gjøres, hvordan pengene flyter og hvordan verdier skapes og leveres. Innovatørene ser etter bransjer som preges av ineffektivitet, fordyrende mellomledd og aktører som profitterer på mangel av åpenhet.
26
PSD2 Gavepakke til innovatører
27
Forretningsmodellene angripes fra alle hold
FIN TECH
28
22. MAI 2016 Dagens Næringsliv
33
Bots :: Den fremtidige kundeservice?
35
Blockchain 2.0
36
Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov
Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov. Hvordan tar vi ut vekst? Økende behov for dataanalyser Attribusjonsbasert forretningsutvikling Preskriptive analyser 7 av 10 oppgir at de ikke evner å bruke dataene de har
37
Hvordan forstå komplekse kundereiser?
60-70 prosent av kjøpsprosessen skjer online * Markedsføringen endrer form og karakter * 90 prosent av alle kjøp skjer fortsatt offline
39
Deskrivptiv analyse – dette skjedde
40
En diagnose kan stilles
Deskrivptiv analyse – dette skjedde
41
Prediktiv analyse – dette vil skje
42
Preskriptiv analyse – slik sørger vi for at dét skjer
43
Digitale utfordrere Kunden i fokus,
44
Digitale utfordrere Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd,
45
Digitale utfordrere Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund,
46
Digitale utfordrere Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider,
47
Digitale utfordrere Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider, drives av innovasjon
48
Digitale utfordrere Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider, drives av innovasjon, utøver digitalt lederskap.
49
Hva kreves av oss som skal lede?
INDUSTRI 4.0 Hva kreves av oss som skal lede?
50
Evne til å utøve endringsbasert ledelse.
51
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta.
52
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta. Stille de rette spørsmålene.
53
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta. Stille de rette spørsmålene. Være idérik og kreativ.
54
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta. Stille de rette spørsmålene. Være idérik og kreativ. Være uredd og ta risiko.
55
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta
Evne til å utøve endringsbasert ledelse. Innse fakta. Stille de rette spørsmålene. Være idérik og kreativ. Være uredd og ta risiko. Hva med Norge?
56
John Gapper John Gapper is associate editor and chief business commentator of the Financial Times.
57
Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur
58
Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur 95% av befolkningen har tilgang til Internett
59
Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur 95% av befolkningen har tilgang til Internett Bare 6% av nordmenn bruker kontanter daglig
60
Digital forretningsforståelse – hva er det?
61
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet?
Innovatører
62
Datadrevne forretningsutviklere
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere
63
Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
64
Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier Operasjonelle rådgivere
65
Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier Operasjonelle rådgivere Dataanalytikere og matematikere
67
Bente Sollid Storehaug
Epost: Blogg: digitalhverdag.media
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.