Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitalisering og finansnæringen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitalisering og finansnæringen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitalisering og finansnæringen
et makroperspektiv Bente Sollid Storehaug ESV Digital, Nordic

2 Twitter @bentesollid

3 Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper.

4 Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper. Digitalt makroskift endrer alle bransjer, perfekt tid for innovasjon

5 Konkurransebildet endres. Innovatører river ned gamle monopoler
= > inntekter stuper. Digitalt makroskift endrer alle bransjer, perfekt tid for innovasjon Den nye konkurransen er global.

6

7 digitale vinnere ”tar-alt-økonomi”
Gamle monopoler faller digitale vinnere ”tar-alt-økonomi”

8

9

10

11 Bank og forsikring høyt på listen
over bransjer som trues av nye aktører Konkurranseutsatt

12 Fintech i Norge

13 Hvorfor? Endret kundeadferd Nye partnerskap Digital transformasjon

14 miks av forretnings-modeller og strategier
Nye hybrider oppstår … miks av forretnings-modeller og strategier

15 Digitalisering endrer kundeadferden
Assurandøren Fra lineær shopping til beslutningsprosesser

16 Første nettgenerasjon har blitt voksne
Mange utvikler for den digitale kunden

17 Før: bank og finans har vært produktorienterte
I dag står kunden i sentrum

18 De er sosiale av natur

19 De har stor tilgang til informasjon
De er sosiale av natur De har stor tilgang til informasjon

20 De ønsker å være selvhjulpet
De er sosiale av natur De har stor tilgang til informasjon De ønsker å være selvhjulpet

21 Sosial av natur mobilen viktigst
Har stor tilgang til informasjon Ønsker å være selvhjulpet mobilen viktigst

22 Hvordan forstå komplekse kundereiser?
60-70 prosent av kjøpsprosessen skjer online * Markedsføringen endrer form og karakter * 90 prosent av alle kjøp skjer fortsatt offline

23 Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov
Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov. Hvordan tar vi ut vekst? Økende behov for dataanalyser Attribusjonsbasert forretningsutvikling Preskriptive analyser – slik sørger vi for at det skjer ..! 7 av 10 oppgir at de ikke evner å bruke dataene de har

24 7 av 10 Samtidig vet vi at Ikke evner å bruke egne kundedata
Vi trenger data for å forstå kundens adferd og behov og hvordan vi rekrutterer nye kunder Økende behov for dataanalyser Algoritmiske modeller Prediktive analyser Kundeadferd simuleringer Scenario-modellering Hvordan være tilstede i beslutningsøyeblikket? Samtidig vet vi at 7 av 10 Ikke evner å bruke egne kundedata

25 Hvordan berører digitaliseringen finansnæringen?

26 22. MAI 2016 Dagens Næringsliv

27 Kilde: Accenture

28 Blockchain 2.0

29 dis·rupt Å forstyrre en bransje er noe mer enn å ta markedsandeler fra en konkurrent. Det er et skift i hvordan business gjøres, hvordan pengene flyter og hvordan verdier skapes og leveres. Innovatørene ser etter bransjer som preges av ineffektivitet, fordyrende mellomledd og aktører som profitterer på mangel av åpenhet.

30 iPhone :: disruptiv teknologi.
Har allerede stor betydning for finans-bransjen

31 PSD2 Ny gavepakke til innovasjon og innovatører

32 Utfordrere til forsikringsbransjen fikk mer enn 6,5 milliarder fra investormiljøene i 2015.
6,5 MRD NOK

33 535 selskaper innenfor forsikrings- teknologi landskapet Februar 2016

34 Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur

35 Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur 95% av befolkningen har tilgang til Internett

36 Norge er perfekt for finans-utfordrere
Verdens beste digitale infrastruktur 95% av befolkningen har tilgang til Internett Bare 6% av nordmenn bruker kontanter daglig

37 Digitaliseringens DNA – salg og markedsføring smelter sammen
Hva er digitale selskapers DNA?

38 Hva innebærer å bli datadrevet?

39

40 Deskrivptiv analyse – dette skjedde

41 Prediktiv analyse – dette vil skje

42 Preskriptiv analyse – slik sørger vi for at dét skjer

43 Digital suksesser skapes når
vi forstår hvordan kundene tenker underveis i sine beslutningsreiser, og det jobbes knallhardt for å møte disse forventningene.

44 Smart- telefon Alle tjenester må optimaliseres for mobile enheter

45 Ingen digitale seiere varer evig

46 Eksklusiv pensjonsforsikring til Uber-sjåfører

47 Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus,

48 Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd,

49 Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund,

50 Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider,

51 Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider, drives av innovasjon

52 Hvordan lykkes digitalt?
Kunden i fokus, analyserer og forstår kundenes adferd, tenker mobil fra første stund, integrerer og etablerer nye hybrider, drives av innovasjon, digitalt lederskap.

53 Hvordan skal bank og forsikring håndtere det digitale makroskiftet?
Hva kreves av lederne fremover?

54 gjennomsyrer ledelsen i innovative selskaper
Digitale kompetanse gjennomsyrer ledelsen i innovative selskaper

55 John Gapper John Gapper is associate editor and chief business commentator of the Financial Times.

56 Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet?
Innovatører

57 Datadrevne forretningsutviklere
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere

58 Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier

59 Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier Operasjonelle rådgivere

60 Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier
Hvilken ny kompetanse trenger næringslivet? Innovatører Datadrevne forretningsutviklere Digitale hybrid-strategier Operasjonelle rådgivere Dataanalytikere og matematikere

61

62 Bente Sollid Storehaug
Epost: Blogg: digitalhverdag.media


Laste ned ppt "Digitalisering og finansnæringen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google