Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
*BEST Consulting Group
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Dialektisk relasjonsteori
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Selvhjelpsideologien
-ikke bare for zippylæreren…
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Praktiske tilrettelegginger for et godt samliv
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
KOMMUNIKASJON.
Fritid med Bistand.
Munnleg ferdigheit i kroppsøving inneber å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det inneber mellom anna å kunne formidle inntrykk og opplevingar.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Pardialog Hva gjorde at dere ble opptatt av hverandre? Hva er kjærlighet for dere? Hvordan formidler dere til hverandre at dere er glad i hverandre?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Trygghet Anne Lise Holm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Leve lykkelig alle dager til ende…
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Å få barn Skal – skal ikke ????
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Velkommen til foreldremøte
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Visdom fra en sjelesørger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!

Den gode samtalen om oss UTFORDRINGER OG MULIGHETER

Hva kjennetegner en god samtale?

Samtalens kraft og mulighet POSITIVT Vi møter hverandre + Ser den andre + Gir av oss seg selv = Styrket par NEGATIVT Vi inntar forsvars posisjon + Ser bare oss selv + Avviser den andre = Svekket par

Muligheten ved å åpne seg: POSITIVT  Ny forståelse  Gjenkjenning  Aksept  Større åpenhet fra partner  Fornyet tillitt  Et bedre parforhold NEGATIVT  Avvisning  Feil tolkning  Likegyldighet  Mistillit  Et dårligere parforhold

Tillit –Anerkjennelse –Respekt

Oppgave 1.Hvordan skaper vi tillit, respekt og annerkjennelse hos den andre? 2.Er dette noe vi opplever å ha i forholdet nå? 3.Hva kan vi bli bedre på for å få en solid plattform av trygghet i forholdet?

Valgfrihet Omstendighetene kan vi ikke alltid gjøre noe med, men vi kan alltid forandre på noe i måten vi forholder oss til dem på. G.M. Skau

Oppgave HVILKE FORVENTNINGER HAR DU TIL PARTNEREN DIN?  Er forventningene rimelige  Har du fortalt dem? KRANGLER  Hvordan pleier dere å krangle  Hvordan oppleves disse kranglene

En god samtalepartner

Vi har 1 MUNN OG 2 ØRER FORDI VI SKAL LYTTE MER ENN VI SNAKKER

En god samtalepartner  Lytter aktivt og kommuniser tilbake  Gir respons  Balanserer støtte og utfordring

Å lytte aktivt  Oppmerksomhet  Oppmuntre til å fortelle  Stillhet og pauser  Reformulere  Refleksjon over følelser

Tale og lytte teknikken Regler for begge  Den som snakker holder en gjenstand = «mikrofon»  Lytteren gjengir det han hører  Man bytter på å ha ordet Regler for den som snakker  Snakk for deg selv  Hold deg til korte utsagn  Regler for den som lytter  Gjenta med egne ord det du hører  Ikke kom med motinnlegg

Snakke sammen

Samtalen som en oppdagelses-prosess  Involvering-skape kontakt  Selvutforsking  Ny forståelse  Handlingsmuligheter

Hvordan få samtalen på gli  Virksomme småord  Døråpnere  Spørsmål som hjelp til å utforske  Spørsmål som kan hjelpe til å komme videre

I det enkelte menneske bor det muligheter og ressurser som kan vokse og gro, gjennom en anerkjennelse av den man er. Finn Carling

Oppgave: Hvem ER DU som samtalepartner  Hva er din styrke?  Hva synes du er vanskelig?  Hva er du trygg på?  Hva vil du utfordre hos deg selv?  Hva trenger du?

The Paradoxical Theory of Change “…change occurs when one becomes what he is, not when he tries to become what he is not.” Arnold Beisser(1970:77)

Å leve sammen tydeliggjør og tilslører våre Aktiviteter Begrensninger Behov Funksjonsfall Gleder Interesser Mestringsmekanismer Motivasjon Sinne Smerte Sorger Styrker Svakheter Utfordringer

Snakk om ”elefanten” i rommet

Funksjonshemning: «et misforhold mellom individets forutsetninger og omgivelsenes krav»

Utfordringer Oss barn hjelpeapparatet Kollega og naboer Jobb Funksjonshemning Egen fritid Barnas fritid Storfamilien Venner

Hvordan snakker vi om et liv i endring?

Vi må få vær hele mennesker:  Se hverandre  Få fylle rollene våre i parforholdet  Oppleve annerkjennelse og respons

Oppgave: hvordan påvirker muskelsykdommen livet deres?

When I accept myself as I am, then I change” Carl R. Rogers

Apendix: Referanser Dyrkorn, R. og Dyrkorn, R.(2010)Innføring i gestaltveiledning.Teori. Metoder. Praktiskeeksempler. Universitetsforlaget. Grendstad, N.M. (1986) Å lære er å oppdage. Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluentpedagogikk. DidaktaNorsk Forlag as. Oslo Lien, T. (2006). Veiledningens hemmelighet–læring og relasjoner. VigmostadogBjørkeAS. Rogers, C. R (1961) On becoming a person: a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin Røkenes, O. H. og Hanssen, P.-H. (2012) Bære eller briste.Kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker. Fagbokforlaget, Bergen. Tveiten, S (2013) Veiledning -mer enn ord, Bergen -Sandvigen: Fagbokforlaget Tveiten, S (2005) Evaluation of the concept of supervision related to public health nurses in Norway. Journal of Nursing Management, 13, 13–21