ROS-analyse i arealplanlegging NIFS- Dp. 3.3 Ved Jan Otto Larsen Statens vegvesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Naturpåkjenninger og konstruksjonssikkerhet
Advertisements

Dimensionering av vegdrenering i fremtiden
Ny satsing - skredforebyggende arbeid i Norge
NVEs arbeid knyttet til skred
Kalle Kronholm, Ph.D Prosjektleder for snøskredforskningen
Eksperter i Team – Landsby nr 50 HJEM I FARE! Hvordan takler vi naturfarer? Fasilitatorteam: Ivar Berthling, HjemmesideHjemmeside.
Forebygging av naturskader – arealplan som verktøy
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Etat for byggesak og private planer Bergen kommune
Risikovurdering av endret ekstremvær
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Norges vassdrags- og energidirektorat
Klimatilpasning Byenes handlingsprogram
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Foreløpig program: Kl. 9:45 Innledning (Møteleder) Varsling - utfordringer Kl. 9:50 Ekstremvær og varsling – en stor utfordring! John Smits, MET Kl. 10:10.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
ROS-analyse.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Klimaendringer og utfordringer for bygg og tomt Framtidens bygg Torsdag 6. februar 2014 Gry Backe, Fagkoordinator, klimatilpasning i Framtidens byer
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Norges vassdrags- og energidirektorat Skredfareskalaen Varslingskurs 2013/2014.
Samarbeid om vannhåndtering Teknologidagene Trondheim, Joakim Sellevold Geoteknikk og skred, Vegdirektoratet.
Holdninger til naturskader og klima TNS Gallups Klimabarometer 2 / 2010 Prosjekt: © 2011.
Lønner det seg å forebygge mot naturskade? Presentasjon av prosjektet "Naturskader – kostnader ved forebygging vs. gjenoppbygging av kommunalt eid infrastruktur"
Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.
Introduksjon til Snøskredvarslingen i Norge av Rune V. Engeset © Norges vassdrags- og energidirektorat Versjon
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Teknologidagene, 7 oktober 2014, Trondheim Vivian Caragounis (NVE), projektledare Felthåndbok Felthåndbok til bruk ved skred- og flomhendelser et prosjekt.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
§12 i vannforskriften
Er klimakrisen avlyst?? Helge Drange
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Krav til sikring av personopplysninger
Klima Service Senter (KSS)
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samfunnssikkerhet og ROS!
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
HMS © Caritas Norge..
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Fornying av kraftleidningen Dale – Fosse – Kaldestad - Hodnaberg
Samfunnssikkerhet i arealforvaltningen
Utarbeidet av Difi, november 2014
Skadedata og risikoanalyser
Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist
UU og Fylkesmannens rolle
Tilpasning til klimaendringer
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven
Veileder for fysisk sikring av snøscooterløyper
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Presentasjon av Høringsdokumentene
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Regional høringskonferanse 14.mai
Vassdrag, flom og skred i arealplanlegging
Lokal markagrense for Frogn kommune
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

ROS-analyse i arealplanlegging NIFS- Dp. 3.3 Ved Jan Otto Larsen Statens vegvesen

Innhold  Introduksjon  Lover og forskrifter  Akseptkriterier for vegtransport  Klimaendringer og konsekvenser  Forebyggende tiltak  Oppsummering

Introduksjon ROS analyser i arealplanlegging omfatter: Bestemmelse av plannivå Fastsette lovverk og forskrifter som basis Definisjon og avgrensning av areal eller objekt Klima i området og potensielle endringer i funksjonsperioden Kartlegging av potensielle hendelser/farer Vurdere frekvens og omfang av uønsket hendelse Analysere trusselbildet ut fra eksponerte objekter Vurdere beredskapen før/etter en uønsket hendelse Analysere funksjonene etter en uønsket hendelse Vurdere mulighetene for å reetablere status quo FARE Konsekvens Sårbarhet

Lover og forskrifter Plan og Bygningsloven § 28-1.Grunn kan bare bebygges, eller eiendom opprettes eller endres, dersom det er tilstrekkelig sikkerhet mot fare eller vesentlig ulempe som følge av natur- eller miljøforhold. Det samme gjelder for grunn som utsettes for fare eller vesentlig ulempe som følge av tiltak. Teknisk forskrift TEK 10: Kapittel 7 Sikkerhet mot naturpåkjenninger § 7-2. Sikkerhet mot flom og stormflo (1) Byggverk hvor konsekvensen av en flom er særlig stor, skal ikke plasseres i flomutsatt omrade. (2) For byggverk i flomutsatt område skal sikkerhetsklasse for flom fastsettes. Byggverk skal plasseres, dimensjoneres eller sikres mot flom slik at største nominelle årlige sannsynlighet i tabellen ikke overskrides. I de tilfeller hvor det er fare for liv fastsettes sikkerhetsklasse som for skred, jf. § 7-3.

Akseptkriterier for vegtransport (SVV)

Eirik Førland, Met inst Klimaendringer og konsekvenser Økning i nedbør i Arktisk Norge, dette århundre (NorACIA 2010)

Naturfarer Frekvens og intensitet i værfenomener som nedbør, temperatur og vind, utløser naturfare. Frekvens og intensitet er økende, som følge av klimaendringer. Flom: Vannføring i vassdrag Løsmasseskred: Elveerosjon, økende poretrykk (nedbør og snøsmelting) Fjellskred og steinskred: Hydrologiske forhold (vanntrykk i sprekker og smelting av is) Kvikkleireskred: Elveerosjon og grunnvannsmiljø Snøskred: Nedbør, vind og temperatur

Havnivåstigning etter IPCC-2013 Erik Førland Met inst 2014

ROS analyser i flomutsatte og sjø-nære områder Planlegging må ta hensyn til de naturlige vannveier og ev. reguleringers evne til å ta vannføring i henhold til retningslinjer og forventede klimaendringer Jøkullaup? Flashfloods? Det må tas hensyn til havnivåstigning og stormflo ved planlegging i sjø-nære områder Longyear 1906Longyear 2014

Konsekvenser av flom der flommen er større enn dimensjonert elveløp og infrastruktur Flom i Flåmsdalen, 28 oktober 2014 Bru i Longyeardalen, tatt av flom juli 2013

Flomskred og sørpeskred - en økende trussel som følge av Klimaendringer Bebyggelse på skredvifte utsatt for Flomskred i Troms Bebyggelse på skredvifte i Longyeardalen Foto SNSK arkiv Sørpeskred i Longyearbyen i juni 1953: 3 drept og 30 hardt skadet. Sykehuset ødelagt. Foto SNSK arkiv

Steinskred-utsatte områder Mannheller ferjekai på RV 5 i Sogn Steinskred på FV 60 Trollstigveien i 2005

Fjellskred og skredgenererte flodbølger La-Pinteda skredet i Sør Amerika ødela deler av en by Ravnefjell i Loen Loenulykkene i 1905 og 1936 drepte mer enn 130 personer i bygdene Bødal og Nesdal ved Lovatnet

Konsekvenser av snøskred i områder der skred har gått ut over forventet skredsone Engeset i Ørsta (1979), 3 drept, 11 hus ødelagt Galtur i Tyrol (1999), 60 drept

Planlegging av ny veg i skredutsatt område Ny veg for E8 til Tromsø i Ramfjorden, Balsfjord Ny veg over bebyggelsen vil ved omfattende sikringstiltak som overbygg kunne øke skredfaren for allerede utsatt bebyggelse

Bebyggelse i områder med kvikkleire og ustabile jordarter må ikke skje uten kontroll av stabilitet og eventuell sikring mot utglidning. Potensielle utløpsområder for kvikkleireskred Rissa-skredet i april 1978: 1 omkom, 11 gardsbruk ødelagt med bygninger og jorder. Verdalskredet 1893: 116 personer Omkom. 3 km² skred. 9 km² oversvømt av skredmasser

Forebyggende tiltak Flom og skredsoneplaner Varsling av flom og skred Kursing av kommuneansvarlige og driftsansvarlige i vegsektoren Elveforbygning og terskeldammer Sikring mot snø og steinskred Erosjonssikring mot ustabilitet i skråninger og kvikkeireskred Begrense skader gjennom beredskap Når skade har inntruffet Ha tilgjengelige ressurser til å opprette skader Påse at ansvarlige myndigheter har rett fagkompetanse for å kunne vurdere skader og innføre fremtidige tiltak

Oppsummering Arealplanlegging skal utføres i henhold til lover og regler. Det skal foretas ROS analyser. Klimatilpasning må gjennomføres (1 av 3 kommuner har ikke tatt klimaendringer i betraktning i planlegging) Naturskader kan bli omfattende dersom ansvarlige etater ikke tar hensyn, eller det oppstår hendelser som går ut over regelverkets bestemmelser. Beredskap er nødvendig Styrking av ansvarlige etaters fagkunnskap er nødvendig Restrisiko vil alltid være til stede