Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samfunnssikkerhet i arealforvaltningen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samfunnssikkerhet i arealforvaltningen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samfunnssikkerhet i arealforvaltningen
NKF Plan- og byggesaksseminar 29. januar 2008

2 Innhold Fylkesmannens rolle Hjemmelsgrunnlag og retningslinjer
Bestemmelser/ innsigelsesinstituttet Kommunale plannivå og krav til planbehandlingen Risiko- og sårbarhetsvurderinger (ROS)

3 Grunnlag Fylkesmannen har et overordnet ansvar for beredskapsplanleggingen i fylket Jobbe tverrsektorielt med forebyggende arbeid og kriseplanlegging Sektormyndighet på samfunnssikkerhet etter Plan- og bygningsloven Et forholdsvis nytt område, innsigelsesinstitutt i 1997

4 Hjemmelsgrunnlag Plan- og bygningslovens, spes § 68
Forvaltningslovens § 17, 1 og 2 ledd Naturskadelovens § 20 Teknisk Byggforskrift § 7-32

5 Plan- og bygningslovens § 68
Forbud mot bygge- og deletillatelse i fareområder Grunn kan bare deles eller bebygges dersom det er tilstrekkelig sikkerhet mot fare eller vesentlig ulempe som følge av natur- eller miljøforhold. Kommunen kan for grunn eller område som nevnt i første ledd, om nødvendig nedlegge forbud mot bebyggelse eller stille særlige krav til byggegrunn, bebyggelse og uteareal.

6 Grunnlag Retningslinjer for fylkesmannens bruk av innsigelse i plansaker etter Pbl. Sikkerhets- og beredskapsmessige hensyn i den kommunale planleggingen Utgitt av DSB i 1997 Beredskapsenhetene hos FM startet arbeidet med samfunnssikkerhet i arealplanleggingen etter dette

7 Forslag til ny plan- og bygningslov § 1-10
Ved utarbeiding av arealplan for utbygging skal planmyndigheten påse at risiko- og sårbarhetsanalyse gjennomføres for planområdet, eller selv foreta slik analyse. Analysen skal vise alle risiko- og sårbarhetsforhold som har betydning for om arealet er egnet til utbyggingsformål, og eventuelle endringer i slike forhold som følge av planlagt utbygging. Område med fare, risiko eller sårbarhet avmerkes i planen som hensynssone. Planmyndigheten skal vedta slike bestemmelser om utbyggingen i sonen, herunder forbud, som er nødvendig for å avverge skade og tap.

8 Risikotema I. Naturgitte forhold som med en viss sannsynlighet kan oppstå og skape fare II. Menneskelig aktivitet (lovlig) som skaper fare eller vesentlig ulempe III. Områder hvor tiltaket selv kan skape risiko, fare eller ulempe

9 Risikotema Naturbasert fare Menneskeskapt fare
- Flom, skred, ras, radon og sterk vind Menneskeskapt fare - Transport av farlig gods, eksplosjonsfarlig industri, forurensning, høyspentlinje/ trafo

10 Risikotema Tiltak kan gi endrete premisser for arealbruken og omgivelsene Prosjektgitte forhold Utbyggingsrekkefølge Friområder og lekeområders plassering Adgang til kollektivtrafikk Uønskede snarveier Reguleringsbestemmelser Utrykning og redningsberedskap Tilrettelegging for nødetater (slokkevann) Drikkevannsforsyning og plassering

11 Målsetning Risiko- og sårbarhetsvurderinger i all planlegging etter Pbl Forhindre eller redusere konsekvenser for: liv og helse samfunnsviktige funksjoner materielle verdier Ivaretas ved veiledning, dialog, høringsinstans

12 Målsetning Unngå å etablere ny risiko når vi planlegger og bygger ut samfunnet Bruke plan og utbygging til å redusere eksisterende risiko og sårbarhet Samarbeid mellom fagmiljø som bidrar til bedre samfunnssikkerhet (brann og redning, byggesaks- og planmiljø)

13 Områder hvor ROS forventes brukt
SAMFERDSEL/INFRASTRUKTUR: TRANSPORT AV FARLIG GODS, FARLIG VEI, TUNNEL HELSERISIKO: FORURENSNING AV DRIKKEVANN, EKSPLOSJONSFARE NATURKATASTROFER: FLOM, STERK VIND, SNØSKRED, STEIN-, LEIR OG JORDRAS BEBYGGELSE: LOKALISERING AV SKOLE, BARNEHAGE OG BOLIGFELT NÆR FARLIGE VEIER, FARLIG INDUSTRI

14 RISIKO OG SÅRBARHETSANALYSE
Forebyggende Skadebegrensende Integrering av samfunns-sikkerhet i planleggingen Arealplan Reguleringsplan Bebyggelsesplan Disper Kriseplan med Kriseledelse Handlingsplaner Varslingsliste Ressurser

15 Krav ved risikovurdering
Retningslinjene stiller krav om ROS-analyse ved utarbeidelse av areal-, regulerings- og bebyggelsesplaner ROS-analyse er en egen og omfattende metodikk Forenklet risikovurdering: Fylkesmannen har utarbeidet et eget skjema til hjelp for kommunene

16 Innsigelse Det er ikke gjennomført ROS
Det er gjennomført ROS, men man anser at planvedtaket i vesentlig grad strider mot sikkerhets- og beredskapsmessige interesser

17 Kommuneplanens arealdel
Arealdelens tekstdel skal inneholde en generell redegjørelse for risiko- og sårbarhetsforhold Planbestemmelsene er juridisk bindende og skal inneholde referanser til kartgrunnlaget Planbestemmelsene og retningslinjene angir kjøreregler for arealbruken knyttet til risiko og sårbarhet Kartgrunnlaget skal synliggjøre fareområder ved skravering/ markeringer i hovedkartet, båndlegging av fareområder eller via egne temakart.

18 Potensielle fareområder
Områder med potensiell fare innarbeides i arealplankart eller i eget temakart. Det fastsettes bestemmelser og retningslinjer som enten forbyr bebyggelse eller ivaretar videre utredningskrav i reguleringsplan. For utbyggingsområder som er viktige for kommunen bør den vurdere å foreta nøyere grunnundersøkelser etter samme standard som reguleringsplaner, for å forsikre seg mot at fare ikke er til hinder for utbygging.

19 Krav ved risikovurdering
Kommunen har lokalkunnskapen Undersøkelsesplikten ligger hos kommunen Om nødvendig få en uavhengig vurdering av fagmyndighet (NVE, NGI) Kommunen kan pålegge en utbygger å innhente vurdering fra fagmyndighet Økonomisk ansvar dersom skader kunne vært unngått via en god planprosess

20 Fylkesmannens rolle Krav om oppfordring og veiledning som vilkår for innsigelse Deltakelse i prosesser og lignende Kontakt mot fagekspertisen Utvikle bestillerkompetanse (f. eks. skredkartlegging)

21 Fagetater Norges Geologiske undersøkelse Norges Geotekniske institutt
Norges vassdrags og energidirektorat Direktoratet for samfunnssikkerhet Statens vegvesen Statens strålevern Andre?

22 Utfordringer Det eksister ingen forskrifter med krav om hva en ROS-analyse skal inneholde Fareområder mangler kravspesifikasjon fra sentralt hold Fareområder er ikke kartlagt Kartlagte data ikke tilgjengelig Data ukjent for saksbehandler Manglende samarbeid mellom etater Data ikke digitalisert

23 Utfordringer Kompetansebehov hos saksbehandlere/ tiltakshavere
Hva er godt nok faglig mht. risikovurdering Er saken tilstrekkelig opplyst? Nye momenter (ekstremvær, klimaendringer og klimatilpasning)

24 Skred- og rasfare Skredintervaller: 1000-årsgrense
Ingen utbygging til boligformål Potensielle fareområder må vurderes nærmere

25 Datasett med risikoforhold

26 Sikkerhetsklasser

27

28 Datasett med risikoforhold
Flom Flomsonekart - NVE Kvikkleire Faregradskart – NVE, NGI, NGU Dammer Geografisk plassering og klasse - NVE Berggrunn Kan gi indikasjon ift. byggegrunn - NGU Løsmasser Grunnvann Nasjonal grunnvanns-database - NGU Kraftledning Luftstrekk - NVE Radon Aktsomhetskart – NGU, NRPA Trafikksikkerhet Nasjonal vegdatabank - Vegvesenet Arealis Flere karttema samlet i ett innsynsverktøy

29 Utfordringer Fagområder mangler kravspesifikasjon fra sentralt hold
Mangelfulle datasett - Manglende kartlegging av viktig arealrelatert informasjon - Nasjonale rammer, mangler egenskapsdata Kartlagte data ikke tilgjengelig - Data ukjent for saksbehandler - Data ikke digitalisert - Manglende samarbeid mellom etater

30 Risikovurderingsskjema
Forenklet ROS-analyse Tilbud til kommunene Sjekkliste for risikotema Legges ved saksdokumentasjon

31

32 Skredfare (stein, jord, leire, snø) (www.skrednett.no)
Naturgitte forhold Kontroll Dato Sign. Skredfare (stein, jord, leire, snø) ( Flom Tidevann Radon Værforhold (lokale fenomener) Bruk følgende koder i kontrollfeltet: OK = sjekket og i orden. UN = utredes nærmere i byggeprosessen IA = ikke aktuelt i denne saken SK = se kommentar i vedlegg til sjekklista


Laste ned ppt "Samfunnssikkerhet i arealforvaltningen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google