Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist"— Utskrift av presentasjonen:

1 Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist 06.10.17
Endret undervisning/øving 17.10 Oppstart ca SIMA kurs (forankring) oktober Oppstart 24 oktober kl til 17.00? Besøk til CCB – Borerigg utsettes november Justert oppgavebeskrivelse (Oppgave 1 & 2) tilpasset SESAM Hydrostatiske beregninger og regelverk. (GOLIAT) GZ-intakt og skade Minste fribord Stillevanns skjær og moment Gruppearbeid videre.

2 MODU Trym – sånn kan det gå….. BT 05.10.17 – «Lykkeland»

3 Regelverk Forskrift om bygging av skip:
GOLIAT: Forskrift om bygging av skip: Trym: Forskrift om stabilitet, vanntett oppdeling og vanntette/værtette lukningsmidler på flyttbare innretninger.

4 Stabilitet lektere

5 Forskrift om stabilitet, vanntett oppdeling og vanntette/værtette lukningsmidler på flyttbare innretninger Lese og forstå §10-§28

6 Relevante krav Intakt og skade (Operasjontilstand/dypgng)

7 Relevante krav Intakt

8 Relevante krav Intakt

9 Relevante krav Intakt Oppgaveteksten pkt 2.
a) Statisk krengevinkel på grunn av vind (θ₁ ) skal i enhver tilstand ikke overstige 17°. b) «Andre kryssing» mellom kurven for rettende moment og kurven for vindmoment (θ₂ ) skal skje ved en vinkel som er 30°, eller større. «Andre kryssing» er definert som det punkt der kurven for rettende moment korrigert for mulig progressiv fylling krysser kurven for vindmoment for annen gang. c) Kurven for rettende moment skal være positiv over hele området fra opprett til andre kryssing. 2. Tilleggskrav for innretninger av skipstype og oppjekkbare innretninger: a) Metasenterhøyden (GM) skal være 0,5 m eller større. b) Arealet under kurven for rettende moment opptil «andre kryssing», eller eventuelt til en mindre vinkel, skal minst være 40% større enn arealet under kurven for vindmoment regnet opp til den samme begrensende vinkel. 3. Tilleggskrav for halvt nedsenkbare innretninger. a) Metasenterhøyden (GM) skal være minst 1,0 m for alle operasjons- og forflytningstilstander samt sikkerhetstilstanden. Metasenterhøyden skal aldri være mindre enn 0,3 m i temporære tilstander. b) Arealet under kurven for rettende moment opp til «andre kryssing», eller eventuelt til en mindre vinkel, skal minst være 30% større enn arealet under kurven for vindmoment begrenset av den samme vinkel. 4. Forutsatt at en tilsvarende standard av sikkerhet er opprettholdt, kan alternative intaktstabilitetskrav tillates av Sjøfartsdirektoratet, for eksempel basert på modellprøver, jf. § 4. Oppgaveteksten pkt 2. Andre krav kan gi høyere GM, f.eks 2.0m

10 §20.1b §20.1a

11 §20.3a GMT> 1.0m For Trym avleses: Analysene gir KGz = 17.20m
Dvs KGz må reduseres 0.15m for å gi GM>2m

12 §20.3b 22 22/4=5.5 > 1.3 4

13 Relevante krav Intakt og skade (Operasjontilstand/dypgng)

14 Relevante krav Skade tilstand
§ 21.Skadestabilitetskrav Krav for stabilitet når innretningen er antatt skadet i henhold til § 23 til § 28, er: 1. Vannlinjen i den endelige likevektstilstand etter fylling, når det tas hensyn til effekten av vind, skal være under den laveste kant av enhver åpning som kan lede til fylling av rom som i beregningene forutsettes intakte. I endelig likevektstilstand etter skade når det også tas hensyn til krengende moment pga vind, skal vannlinjen være under den laveste kant av enhver åpning som kan lede til fylling av rom som i beregningene forutsettes intakte. Slike åpninger inkluderer lufterør (uansett lukningsmidler), ventilatorer, ventilasjonsåpninger, ikke vanntette lukningsmidler, jf. kapittel X. Åpninger utstyrt med fjernopererte vanntette dører som er lukket under drift og lysventiler som ikke kan åpnes, anses ikke å lede til fylling. 2. I den ovenfor nevnte likevektstilstand skal krengningsvinkelen (θ₁ ) aldri overstige 17° i noen retning. 3. Arealet under kurven for rettende moment skal være minst like stort som arealet under kurven for krengende moment opp til andre kryssing av kurvene (θ₂ ). Begge arealene skal beregnes fra den statiske krengningsvinkel uten vind (θ0 ). (Se fig. 2). 4.Muligheten til å redusere krengningsvinkelen ved kryssfyllingsarrangement, utpumpinger fra ballasttanker og andre tanker eller ved å ta hensyn til ankerkrefter etc. skal ikke tas i betraktning for å følge kravene i nr. 1 til og med nr. 3.

15


Laste ned ppt "Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google