Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne."— Utskrift av presentasjonen:

1 Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne Aukland Fetsund, 19. mars 2018

2 Status: Planforslaget lå ute til høring 8.4-9.6.2017.
Det kom inn 68 merknader, herav 5 innsigelser. - Innsigelser mot A2: NVE og Riksantikvaren - Innsigelser mot D2.1: NVE og Riksantikvaren - Innsigelser mot E2: NVE, Fylkesmannens landbruks- avdeling, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen. Alternativ D2.1 ble trukket etter høringsperioden, etter en avklaring mellom kommunen og vegvesenet. Det ble holdt et orienteringsmøte mellom Statens vegvesen og Fet kommune 8. mars hvor blant annet utarbeidede endringsforslag ble gjennomgått. Presentasjon og referat fra møtet er tilgjengelig. Orientering i planutvalget 19. mars 2018, ved planavdelingen. Statens vegvesen vil orientere Kommunestyret 9. april 2018. Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

3 Innsigelser: NVE: Sikkerhet mot skred er ikke tilfredsstillende ivaretatt i planen. Kartlagte faresoner for kvikkleireskred er ikke innarbeidet i plankartet som hensynssoner. Mangelfull konsekvensutredning i forhold til å synliggjøre behov for eventuelle sikringstiltak (bla. fyllinger/skjæringer), og virkninger dette vil kunne ha for natur- og landskapsverdier, arealbeslag m.m. Fylkesmannens landbruksavdeling: Innsigelse mot E2 på grunn av stort inngrep i dyrket mark (62 da). Fylkesmannens miljøvernavdeling: Innsigelse mot E2 på grunn av inngrep i Merkja, Hoelsevja og Stintevja. Riksantikvaren: Innsigelse mot D2.1 og A2 på grunn av negativ innvirkning på henholdsvis Fetsund stasjon og Fetsund lenser. Statens vegvesen: Innsigelse mot E2 på grunn av samfunnsøkonomisk vurdering. Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

4 Behandling av innsigelser
Statens vegvesen har først og fremst jobbet med å løse innsigelsene mot alternativ A2 – og i mindre grad for E2. Fet kommune må se på grunnlaget for de gjenstående innsigelsene og vurdere hvordan disse kan løses Fet kommune må også vurdere hvordan de innsigelsene som er varslet at vil bli trukket, er foreslått løst. Det må søkes etter avbøtende tiltak som er robuste og kostnadseffektive. Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

5 Endringer i alternativ A2: Det bygges ny lokalbro rett nord for ny 4-felts bro
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

6 Revidert alternativ A2 - illustrasjon
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

7 Forslag til bruløsning for alternativ A2
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

8 Ny lokalvegbru med gang-/sykkelbane inntil ny 4-felts bru:
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

9 Endringer i alternativ A2: Planskilt kryss ved Jan Steneruds vei fjernes
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

10 Alt. A2 Konsekvenser av revidert forslag
-lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk separeres -kryss ved Jan Steneruds vei fjernes -lokalvegtrase mellom Jan Steneruds vei og Herredshuset fjernes -vegtrase flyttes mot nord, mindre arealbeslag av dyrket mark -eksisterende busslommer ved Hovinbakken bru og ved Jan Steneruds vei erstattes av nye ved Hovinhøgda. Busslommer ved Herredshuset opprettholdes. -bredere bro gir større visuell virkning -økt barrierevirkning -økt belastning på Garderkrysset -økte kostnader Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

11 Endringer i alternativ E2: Kryss på vestsiden fjernes.
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

12 Endringer i alternativ E2: Bru forlenges ca. 120m mot øst.
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

13 Alt. E2 Konsekvenser av revidert forslag
-av og påkjøringsrampene i Holsevja fjernes -bro forlenges over Stintevja, lengde ca 120 meter -kostnader? Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

14 Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

15 Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

16 Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

17 Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

18 Kostnader pr : Alternativ A2 med ny lokalvegbru: 2876 mill. kr. (2018). Alternativ E2 med ny lokalvegbru: 4336 mill. kr. (2018) Alternativ E2 uten ny lokalvegbru: 3800 mill. kr. ? Differense: 1460 mill. kr. (2018). Differanse i prosjektkostnader mellom A2 og E2: ca. 900 mill. kr. Ramme i NTP: 2550 mill. kr. (2018). Kostnadsøkningen er under vurdering i Vegdirektoratet. Dersom økningen utelukkende tas på bompengedelen, vil gjennomsnittlig bomtakst øke fra 15 til 19 kr. Orientering i Planutvalget om Glommakryssing

19 Videre prosess: -innsigelser gjennomgås/løses -høringsuttalelser behandles av kommunen som planmyndighet -alle virkninger av reviderte planløsninger vurderes -foreslå evt. endringer -sluttbehandling i Planutvalget og Kommunestyret Orientering i Planutvalget om Glommakryssing


Laste ned ppt "Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google