Rundskriv 3-2010 fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Advertisements

Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Alvorlig skolefravær.
Hva er viktig for elevers læring?
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Antall søkere: 529 (578) Antall tatt inn i individuelt inntak: 402 (416) Antall søkere overført til ordinært inntak: 137 (157) Antall søkere som fikk avslag.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Grunnskoleopplæring for voksne etter opplæringsloven kapittel 4a Hilde Austad og Kjersti Botnan Larsen.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Sosialpedagogikk på Manglerud
Praksisbrev Torun Pedersen
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
SU – Mortenstua skole skoleåret
Eilert Sundt videregående skole
Foreldremøte 9 A
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Informasjon til FAU
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Nettverksledersamling
Møte for foresatte 10.trinn
BTI-handlingsveileder skole
Hva er et skolemiljøutvalg og hva jobber det med?
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Fellesmøte Fellesmøte.
Fellesmøte
Tverrfaglig uke for LUT
Sandefjord voksenopplæring
Alternative veier til yrkeskompetanse
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018
Trygt og godt skolemiljø
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Presentasjon av Kine Vålbekk
Velkommen til Osloskolen
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Sentrale lover og regler
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Om vurdering og nye eksamensformer
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bufetats bistandsplikt
Utskrift av presentasjonen:

Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere elever mottar sin opplæring på annet sted enn skolens område

Hva sier opplæringsloven om grunnskoleopplæring? Plikt til skolegang i 10 år og rett til en offentlig skole Alle skal få en tilpasset opplæring Krav til opplæringas innhold og omfang Rett til å tilhøre en klasse Rett til å gå ved skolen i nærmiljøet eleven sokner til Krav til undervisningspersonalets utdanning Krav om politiattest

Om bruk av alternative opplæringsarenaer Opplæring kan legges til andre steder enn skolen §2-3: ”En del av undervisningstida kan brukast til fag og aktivitetar som skolen og elevene vel, til leirskoleopplæring og til opplæring på andre skolar eller på ein arbeidsplass utenfor skolen.” Også denne opplæringa må være innenfor rammene på læreplanverket. Aktivitetene må kunne koples til kompetansemål i læreplanen for fag

Opplæring på alternative arenaer for elever med enkeltvedtak Enkeltelever med behov for spesialundervisning i hele eller deler av opplæringa Elever med rett til særskilt norskopplæring Elever på ungdomstrinnet som tar fag på videregående nivå.

Hva er et enkeltvedtak? Et vedtak som treffes av offentlig myndighet og som gjelder enkeltpersoner Er bestemmende for rettigheter og plikter Skriftlig begrunnet vedtak Klagerett på vedtaket

Enkeltvedtak om spesialundervisning Rektor som gjør vedtaket. Før vedtaket – PPT’s sakkyndige vurdering Vedtaket sier noe om elevens behov og hva som er ei forsvarlig opplæring. Sier noe om innhold, organisering og omfanget av spesialundervisninga Kompetansen til den som gjennomfører opplæringa Hvordan skolen skal sikre oppfølging av eleven

Bruk av alternativ arena for elever med spesialundervisning Snever adgang Enkeltvedtak må foreligge. Hvis et slikt tiltak er nødvendig for at eleven skal få et forsvarig utbytte av opplæringa ut fra sin situasjon, og hvis tiltaket for øvrig er til barnets beste. Det skal være hensynet til eleven som teller, ikke klassen eller skolen.

Elever med spesialundervisning, har en individuell opplæringsplan (IOP) Mål for opplæringa Innholdet i opplæringa Hvordan opplæringa skal drives Hvordan lærer skal vite hva som skjer på den alternative arenaen. Hvordan læreren skal kommunisere med assistenten for å vite om eleven når sine opplæringsmål Halvårsrapporten skal vise hvilken opplæring eleven får og en vurdering av denne

Kommunen og den alternative arenaen må ha en avtale Hvilke arbeidsoppgaver tiltaket skal bistår skolen med Kontakten mellom skolen og tiltaket Hvordan kravene til forsvarlig tilsyn med eleven skal ivaretas Krav om politiattest Handlingsplikt hvis eleven utsettes for krenkende atferd Plikt til å varsle barnevernet ved bekymring Avtalebetingelser, antall elever, varighet og honorar

Viktig å være oppmerksom på Eleven er fortsatt elev ved en bestemt skole Rektor må sørge for et nært samarbeid mellom skolen og tiltaket. Elevens tilhørighet til klassen må ivaretas Skolens tilsyn med eleven i forhold til risiko for skader/ulykker

Undervisningspersonalets kompetanse Opplæringslovens krav gjelder uansett arena for opplæring Læreren har ansvar for opplæringa I tillegg kan det brukes assistenter Det er ikke krav til assistentens kompetanse Assistenten skal ikke ha ansvar for opplæringa

Vurdering Alle elever har rett til en individuell vurdering Eleven skal være kjent med målene for opplæringa og hva som blir vektlagt i vurderinga. Kontaktlæreren ansvar for vurderingssamtaler. Disse elevene skal også ha vurdering i orden og oppførsel Kontaktlæreren skal ivareta kontakten med heimen.

Gratis opplæring Elever har rett til gratis grunnskoleopplæring Hvis det er behov for skyss til den alternative arenaen, skal kommunen sørge for det. Kommunen skal ulykkesforsikre elevene, uansett hvor opplæringa blir gitt.

Oppsummering Gården som læringsarena - Elever med spesielle behov - Klasser og grupper med utgangspunkt i læreplanas kompetansemål - Gjennomføring av arbeidslivsfaget naturbruk