IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg, 22. 10. 15.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
Ny GIV i Akershusskolen
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Lokal arbeidstidsavtale
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanse for mangfold
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fra styringsdialog til lederdialog
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,

Faktaopplysninger om AFK: Per : innbyggere. Høy innflytting fra andre fylker og utlandet. Prognose for folketallet 2030 («moderat vekst»): (21 % økning). Landets største skoleeier i videregående opplæring. I skoleåret : Nesten elever, fordelt på 34 videregående skoler. Løpende lærekontrakter per : Om lag Generelt høyt utdanningsnivå. 33,6 % (16 år og eldre) har utdanning på universitet- og høyskolenivå. Mellom fylkets regioner finner vi imidlertid store variasjoner:

Tre strategisk hovedmål:  Flest mulig elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring i skole og bedrift.  Akershusopplæringen har en forbedret kvalitetssikring av opplæringen, slik at alle lærer mer.  Alle skal ha et godt lærings- og arbeidsmiljø fritt for mobbing og krenkelser.

Rammeverket for profesjonalisering og skoleutvikling i Akershus fylkeskommune: Den gode akershusskolen

SKOLEEIER SKOLENS LÆRERNE OPPLÆRINGEN ELEVENE LEDELSE Stille tydelige krav og gi systematisk støtte Fokusere på pedagogisk ledelse og varig forbedrings- arbeid Videreutvikle kompetanse og profesjonalitet Bedre praksis i klasserom og verksted Gjennomføre med best mulig resultat Tettere på ELEVENS LÆRING

. 20,6 % med universitets- eller høyskoleutdannelse 47,1 % med universitets- eller høyskoleutdannelse. 34,2 % med universitets- eller høyskoleutdannelse. 26,6 % med universitets- eller høyskoleutdannelse. Også variasjoner innad i regionene.

Videregående skoler Ungdomsskoler Samordningsmøte Fylkesdirektøren Skolesjef/kommunaldirektør i 22 kommuner Ca. to ganger i året Oversikt over hovedutfordringer i det 13-årige løpet Enighet om prioriterte områder for kvalitetsutvikling Akershus fylkeskommune Utforme mål for kvalitetsutviklingen Tildele ressurser til utviklingen Utlyse søkbare prosjektmidler Definere tiltak som skal iverksettes i skolene – definere organiseringsform Følge opp måloppnåelse – rapportere Søke om prosjektmidler til alternative prosjekter Fem kvalitetsforum Rektorer vgs Skolesjef/kommunaldirektør i tilhørende kommuner Kvalitetsutvikling som medfører: Bedre 13-årig løp Høyere gjennomføring vgo. Kvalitetsforum i Akershus: Struktur under revidering

Innenfor rammen av opplæringslovens § 13-3c, skal forumet følge opp og koordinere:  system for tett oppfølging av elever (IKO)  utviklingsarbeid innen prioriterte områder, med vekt på grunnleggende ferdigheter.  nasjonale og/eller fylkeskommunale satsinger som krever samarbeid mellom de to forvaltningsnivåene  relevant kompetanseheving, og erfaringsutveksling mellom skoleslagene Forumet vil få tilgang til nødvendig tallmateriale slik at det er mulig å fokusere på: Om elevene som går ut fra 10. trinn har nødvendig kompetanse til å kunne fullføre et løp i vgo. Om det er forskjell mellom kommunene eller internt i kommunene på hvor godt forberedt elevene er. Hvilke tiltak som kan iverksettes for å sikre best mulige overganger til vgo. Hvordan det går med kommunenes elever i vgo (gruppenivå). For å sikre et best mulig faglig grunnlag for politiske prioriteringer, er forumets leder ansvarlig for at viktige utfordringer meldes styringsgruppen via fylkesdirektør.

Program for bedre gjennomføring

En del elever ikke har ikke et godt nok faglig og/eller sosialt grunnlag for å gå videre i utdanningsløpet. Vi trenger derfor en kontinuerlig beredskap, et «sikkerhetsnett» som bringer dem på rett kjøl igjen.

Læreplanens generelle del, s. 12 («tilpasset opplæring»): En god skole og en god klasse skal gi rom nok for alle til å bryne seg og beveges, og den må vise særlig omtanke og omsorg når noen kjører seg fast eller strever stridt og kan miste motet. Solidariteten må komme til uttrykk både overfor dem som har særlige vansker, og ved overganger mellom trinn og skoleslag.

IKO står for: I dentifisering – K artlegging – O ppfølging

IKO-modellen: Identifisering – Kartlegging – Oppfølging Alle videregående skolene i Akershus SKAL bruke IKO- modellen (styringslinja). Målet er at også alle kommunene i Akershus bruker IKO- modellen.

IKO-tenkningen tar utgangspunkt i NIFU STEPs forskning rundt frafall i videregående opplæring v/Eifred Markussen. Modellen ble utviklet i tett samarbeid med Markussen og prosjektet «Redusert bortvalg i en lærende organisasjon», ledet av Kjelle videregående skole, sammen med fire andre skoler fra Ny GIV – fra 2010: Videreutvikling av IKO-modellen til en felles modell både for ungdomsskoler og videregående skoler ble et sentralt satsingsområde i Ny GIV-prosjektet i Akershus Bakgrunn

Normal oppfølging (tilpasset opplæring) Spesialundervisning Tett oppfølging (i perioder) Tredelt elevgruppe: NY GIV: Intensivopplæring IKO-arbeidet

IKO-modellen: Hovedelementene Normal oppfølging (tilpasset opplæring) Tett oppfølging (i perioder) Kriterier for identifisering Lave karakterer Høyt fravær Karakter 1/IV i enkeltfag Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Felles mål i Akershus

Identifisering ved trinnoppstart: Videregående skoler Gjennom skoleåret: Videregående skoler Tatt inn på 1. valg og karaktersnitt ≤ 2,5 Tatt inn på 2. valg og karaktersnitt ≤ 3 Fravær > 6% Karakterer 1/IV i enkeltfag Melding om behov for spesialundervisning Under kritisk nivå i grunnleggende: Leseferdighet Skriveferdighet Regneferdighet Midtveisvurdering (1. nov, 15. jan, 1.apr) fag/fravær Meldingsrutiner for elever som: Har urealistiske studie-/yrkesvalg Mistrives Mønster i fravær – høyt fravær Under kritisk nivå, grunnleggende ferdigheter

Identifisering er viktig, kartlegging er viktig, men viktigst av alt er oppfølgingen! I K O

Oppfølging: Tiltak vurderes opp mot kartlagte årsaker. Dersom svake karakterer eller under kritisk nivå i grunnleggende ferdigheter Ekstra viktig med undervisning i tråd med prinsipper lært i etterutdanningen Læringsstrategier (i alle fag) Vurdering for læring Grunnleggende ferdigheter Anvendelse og forståelse

…men kommer resultatene? Fullført og bestått, alle utdanningsprogrammer År2009/102010/112011/122012/132013/14 Total79,381,180,882,683,5 På rett vei! Start Ny GIV Start IKO alle Foreløpige tall for fullført og bestått skoleåret 14-15: 84,4 %

Spesiell innsats på 3PÅB 3PÅB År2009/102010/112011/122012/132013/14 Total58,555,357,364,965,2 Forsterket innsats 3PÅB-lærere på Ny GIV-skolering Skolene søkte AFK om midler til intensivkurs/tett oppfølging av elevene

IKO Identifisering - Kartlegging - Oppfølging

Forresten før jeg går videre… rektor må inn i det og stå idet…hele tiden…

28 Klokketimer Totalt Vestby VGS28,7838,8222,0832,0429,3620,8720,39 -

Vi gleder oss over utviklingen etter

Refleksjonsoppgave: I hvilken grad har Østfold fylkeskommune/de videregående skolene implementert et system for tett, systematisk og frafallsforebyggende elevoppfølging? Er kommunene involvert?